کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

4000 نوجوان آمریکایی قربانی هفت‌تیرکشی خیابانی طی 10 ماه!

22 مهر 1401 ساعت 10:48

به گفته یک مرکز تحقیقی و آماری درخصوص خشونت‌های مسلحانه در آمریکا، بیش از 4 هزار نوجوان این کشور در پی درگیری‌های مسلحانه خیابانی کشته و یا مجروح شده‌اند.


به گزارش بلاغ؛ دو هفته اخیر رسانه‌های آمریکایی بر مسئله نرخ خودکشی و همچنین استفاده متداول از سلاح گرم نوشتند و تاکید کردند که آمار خودکشی در این کشور صعودی بوده و از مرز 47 هزار کشته در سال گذشته میلادی عبور کرده است. روزنامه‌های این کشور همچنین این را هم گفتند که خودکشی به‌واسطه اسلحه گرم یعنی بر اثر شلیک مستقیم به‌خود به طرز چشمگیری افزایش یافته است. اما همان‌طور که گفته شد، آمار مذکور متعلق به سال گذشته میلادی بود ولی حالا خبری منتشر شده که وضعیت خشونت و درگیری‌های مسلحانه خیابانی را به روایت اعداد و ارقام در همین چند ماهی که گذشت به تصویر می‌کشاند.

گروهی تحت عنوان «بایگانی خشونت مسلحانه» که کارش بررسی و تحلیل خشونت جامعه آمریکاست به‌تازگی ضمن انتشار آماری از وضعیت ملتهب خیابان‌های آمریکایی در 10 ماه ابتدایی سال جاری میلادی، می‌نویسد: «تا همین لحظه تنظیم گزارش، بالای ۴ هزار نوجوان آمریکایی متشکل از یک‌هزار و ۴۷ کشته و ۲ هزار و ۹۷۲ مجروح قربانی استفاده از سلاح گرم در آمریکا شده‌اند».
البته این رقم بالا چندان با اعداد معیار سال‌های گذشته آمریکا تفاوتی ندارد، فقط آنکه این کشور امسال یک‌ماه زودتر به این عدد رسیده است! با یک نگاه کلی اما رشد خشونت در آمریکا بسیار واضح و روشن است. براساس آمار، می‌توان به این نتیجه رسید که قربانی خشونت مسلحانه در آمریکا آن هم در بازه زمانی ده سال اخیر، جهشی بیش از ۷۳ درصد را پشت سر گذاشته است. براساس آمار منتشر شده، در سال ۲۰۱۴ تعداد نوجوانان آمریکایی با سن ۱۲ تا ۱۷ سال که بر اثر درگیری مسلحانه جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند، ۲ هزار و ۳۱۸ نفر بوده اما حالا و پس از گذشت هشت سال در ۲۰۲۲ این تعداد قربانی به ۴ هزار و ۱۹ نفر رسیده است. یک آمار شوکه‌کننده دیگری هم از سوی این گروه منتشر شده که احتمالا بیش از گذشته نخبگان سیاسی و اجتماعی آمریکا را به فکر فرو خواهد برد، ۸۱۹ کودک زیر ۱۱ سال یا همان کودکان خردسال در 10 ماه ابتدایی سا ل2022 بر اثر شلیک مستقیم اسلحه جان خود را از دست داده‌اند. 
گروه «بایگانی خشونت مسلحانه» البته مجموع حوادث مرتبط با خشونت مسلحانه در سراسر ایالت‌های آمریکا در سال جاری را دسته‌بندی هم کرده است. به گفته این مرکز، ۳۴ هزار و ۷۲۹ مورد درگیری یا رخداد مسلحانه در آمریکا ثبت شده که از این تعداد، ۱۸ هزار و ۸۱۰ فَقَره مربوط به خودکشی با سلاح گرم بوده است. جولان جوانان هفت‌تیرکش در خیابان آمریکا و از بین رفتن سالانه هزاران کودک و زن و پیر و جوان در این کشور در اوضاع و احوالی رقم می‌خورد که شاید کمتر سیاستمدار آمریکایی پیدا شود که نسبت به وضعیت بی‌سروسامان فروش اسلحه در ایالات مختلف آمریکا معترض نشده باشد. این مافیای قدرتمند فروش سلاح اما آن‌قدر در آمریکا بزرگ شده‌اند و جای پای خود را سفت کرده‌اند که حالا سیاست‌گذاران آمریکایی را هم آلوده خود کرده‌اند تا جایی که این مقامات نمی‌توانند به آن وعده‌ای که می‌دهند، جامه عمل بپوشانند. 
فروش 50 میلیارد دلاری سلاح
تارنمای خبری «برکینگ دیفنس»در تازه‌ترین آمار خود درباره میزان فروش اسلحه از سوی آمریکا به سایر کشورهای جهان، نوشت که صادرات تجهیزات جنگی آمریکا 15 درصد رشد داشته و در سال 2022 میلادی به 50 میلیارد دلار رسیده است. این نشریه با بیان اینکه ترس کشورهای اروپایی از جنگ اوکراین یکی از عوامل افزایش فروش تسلیحات آمریکایی به شمار می‌رود، اذعان کرد: «آمریکا از افزایش فروش سلاح بهره‌مند شده و روند افزایش فروش تسلیحات آمریکایی به نظر طی سه سال آینده یا بیشتر ادامه خواهد داشت اما با چه شیبی هنوز مشخص نیست». گزارش این تارنمای آمریکایی در ادامه به بازار سکه آمریکا در دوران سختی اروپایی‌ها هم می‌نویسد و تاکید می‌کند: «تهاجم روسیه به اوکراین و درگیری‌های جاری به افزایش تقاضا برای تسلیحات آمریکایی دامن زده، به ویژه از سوی کشورهای اروپایی که نیازمند تکمیل ذخایر مهمات خود هستند.»


کد مطلب: 465219

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/465219/4000-نوجوان-آمریکایی-قربانی-هفت-تیرکشی-خیابانی-طی-10-ماه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com