تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۳
کد مطلب : ۴۶۵۱۵۰
رئیس ‌کمیسیون کشاورزی مجلس در حالی از ورود 24 کشتی نهاده دامی و 34 فروند در حال بارگیری یا حمل این محصولات به سوی ایران خبر داد که این خبری خوب برای مرغداران و دامداران جهت تقویت بیشتر تولید و کاهش نوسانات قیمت در بازار است.
۰
plusresetminus
رئیس‌ کمیسیون کشاورزی مجلس: 58 کشتی نهاده دامی در مراحل مختلف واردات است 
به گزارش بلاغ؛ محمدجواد عسگری از حرکت ۱۴ کشتی حامل نهاده‌های دامی به سمت بنادر ایران خبر داد و افزود: اکنون ۲۴ کشتی در بنادر کشور در حال انجام کارهای خود برای تخلیه نهاده وارداتی و ۲۰ کشتی هم در حال بارگیری در کشورهای مبدأ هستند.
اگرچه رئیس ‌کمیسیون کشاورزی مجلس جزئیات بیشتری از این خبر که حجم دقیق محموله وارداتی خوراک دام و طیور چقدر است و از چه کشوری خریداری شده، اشاره نکرد اما این خبر که دهها کشتی خوراک دام و طیور وارد کشور می‌شود می‌تواند تب و تاب بازار را فرونشاند و قیمت‌ها را متعادل کند.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ خبرهای خوبی از ورود نهاده دامی به کشور به گوش می‌رسد که برای بسیاری از دامداران و مرغدارانی که از کمبود و رشد قیمت‌ها گلایه داشتند، خوشایند است.
نهاده‌های دامی برای تولید دام و طیور که تولید‌کننده محصولات پروتئینی هستند، بسیار ضروری است و 70 درصد هزینه تولید را تشکیل می‌دهد، و در نهایت منجر به محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ‌تخم‌مرغ، لبنیات و دهها فراورده مربوط به آنها می‌شود.
در روزهای گذشته قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار نوسان داشت و از دیگر سو تولید‌کنندگان هم بالا بودن قیمت نهاده، خوراک دام و طیور را عامل بالا رفتن و نوسان قیمت عنوان می‌کردند. قیمت بازاری مرغ به کیلویی 70 هزار تومان و هر شانه تخم مرغ به 95 هزار تومان هم رسید که از نرخ‌های مصوب دولت که به ترتیب 59 هزار و 75 هزار تومان بود، جلو زده بود.
کشور بیش از 70 درصد نیاز خود به خوراک دام و طیور را از طریق واردات تامین کرده و سالانه بیش از پنج و نیم میلیارد دلار هزینه پرداخت می‌کند.
کارشناسان گفتند: ضریب خوداتکایی در تامین خوراک دام و طیور باید افزایش یابد، هرچه وابستگی به واردات کمتر شود، میزان نوسانات قیمت بازار هم کاهش خواهد یافت.
وزارت جهاد کشاورزی برنامه خوداتکایی در این محصول را به شیوه‌های مختلف پیش می‌برد که در نخستین گام ارز 4200 تومانی این کالای اساسی را حذف کرد تا هم واردات و هم مصرف در داخل بهینه شود. این ارز که در خرداد گذشته حذف و معلوم شد بخشی از تقاضا برای آن غیرواقعی بوده و برخی به بهانه کالای اساسی درصدد گرفتن ارز ارزان بودند اما امسال که نرخ ارز کالای اساسی و خوراک دام و طیور به نرخ ارز سنا رسید این اقدام توانست میزان واردات را نسبت به گذشته کمتر کند و به همان نسبت هم مصرف در داخل بهتر شد اشتهای واردکنندگان در زمان اختصاص ارز 4200 تومانی باعث ایجاد رانت و فساد و نیز واردات بیش از ‌اندازه به کشور می‌شد. همچنین از ظرفیت‌های داخلی برای تولید استفاده نمی‌شد در حالی که ظرفیت‌های زیادی به ویژه در تولید ذرت علوفه‌ای در کشور وجود دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴