تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۴۶۵۰۱۵
عضو کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری پارلمان عراق خبر داد که آمریکا و برخی کشورهای خارجی به دولت عراق فشار می‌آورند تا توافق اقتصادی با چین را لغو کند.
۰
plusresetminus
فشار آمریکا به عراق برای لغو توافق اقتصادی با چین

به گزارش بلاغ، «علی سعدون» عضو کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری پارلمان عراق، دیروز (سه‌شنبه)، در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «شفق نیوز»، از فشار آمریکا بر دولت عراق خبر داد.

علی سعدون به شفق نیوز گفت: «کمیسیون پارلمانی اقتصاد و سرمایه‌گذاری چندین بار از دولت خواسته است که توافق اقتصادی با چین را فعال کند؛ با این حال دولت پاسخ این درخواست را نداده است».

سعدون در ادامه گفت: «این توافق  برای عراق بسیار مهم است. بر اساس بندهای توافق، [این موضوع] شرکت‌های چینی را به سرمایه‌گذاری و آغاز طرح‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری [در عراق] سوق خواهد داد».

وی افزود: «پس از امضای توافق با دولت پیشین، بایستی این توافق وارد فاز اجرایی می‌شد؛ اما دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق قصدی برای فعالسازی این توافق ندارد».

سعدون همچنین گفت: «فشارهایی از جانب برخی کشورهای خارجی و آمریکا برای سوق دادن [دولت] به لغو توافق اقتصادی با چین و عدم فعالسازی این توافق در راستای منافع شخصی وجود دارد».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در جریان سفر اخیر هیئت عراقی به آمریکا تیم مذاکره‌کننده عراقی چندین توافق در زمینه‌های اقتصاد، انرژی، بهداشت و محیط زیست، امنیت و مبارزه با تروریسم، سیاست و مسائل دیپلماتیک، آموزش و فرهنگ با طرف آمریکایی امضا کرد.

«ضرغام محمد‌علی» کارشناس مسائل اقتصادی نیز پیشتر گفته بود امضای توافق با شرکت‌های آمریکایی «جایگزین موفقی» برای توافق با چین نیست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴