تاریخ انتشارشنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۴۶۴۷۹۲
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مسئولیتِ واحد تولید و تجارت به نفع کشور است، این مهم به رشد تولید ملی، ارزش‌آفرینی و تولید اشتغال کمک می‌کند و از واردات کالاهای غیر ضروری و کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود، جلوگیری می‌کند.
۰
plusresetminus
چالش‌ِ تولید و اقتصاد‌ در صورت تشکیل وزرات بازرگانی/ مسئولِ تولید و تجارت باید یک ارگان باشد
به گزارش بلاغ، ‌الله‌وردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه تشکیل وزرات بازرگانی در این شرایط اقتصادی کشور اساساً کار اشتباهی است، اظهار داشت: اگر دو وزراتخانه از یکدیگر جدا شوند قطعاً برای کشور آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت، در واقع تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی در این شرایط فعلی ضربه به اقتصاد کشور است و من و بسیاری از اعضای کمیسیون صنایع و معادن از مخالفان این موضوع در مجلس هستیم.

وی افزود: ما بر اساس قانون موظف به کوچک‌سازی دولت هستیم و باید وزارتخانه ها را تجمیع و دولت را کوچک کنیم، این طرح با این قانون منافات دارد و دولت را به جای اینکه کوچک کند، بزرگتر خواهد کرد، در حقیقت در کنار تشکیل وزرات بازرگانی و بزرگ شدن دولت، ما باید هزینه‌ای را برای استخدام افراد، ساختمان‌ها و غیره صرف کنیم که این موضوع موجب افزایش هزینه‌های دولت در کشور می‌شود.  

نایب رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی اضافه کرد: باید تلاش کنیم که همه فرآیندها در کشور به سمت تولیدات برود. در این راستا باید در یک وزراتخانه، برای تولید، واردات و صادرات تصمیم‌گیری شود تا فعالیت ها در کنار یکدیگر تداخل و همپوشانی نداشته باشند.

وی ادامه داد: گروه‌بندی جدید صرفاً برای کار بازرگانی است و افراد این حوزه کاری ندارند که تولیدات کشور چه چیزی است و از چه نوع مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود. متأسفانه منافع خودشان را در نظر می‌گیرند و توجه‌ای به نیاز کشور و اقتصاد کلان کشور نخواهند داشت، در واقع واردات کالاهایی که تولیدات داخلی دارند را بازاریابی می‌کنند و دوباره این کالاها را به کشور وارد می‌کنند، در شرایط فعلی هم افرادی هستند که می‌گویند که این کالا را تولید می‌کنیم اما وارداتش نیز باز است و این موجب می‌شود کالاهایمان در دست‌مان بماند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از صدماتی که به تولیدات کشور وارد می‌شود، صادرات برخی مواد خام واسطه‌ای است که این مواد می‌تواند در کشور به ارزش افزوده تبدیل و ایجاد شغل کند اما متأسفانه با صادرات بی‌رویه این فرصت‌ها از دست می‌رود.   

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی وحدت مدیریتی را یکی از اصلی‌ترین کارها برای مدیریت موفق زنجیره تولید و توزیع کالاها دانست و بیان کرد: ‌ما باید یک مدیریت واحد برای تأمین، تولید، توزیع و صادرات داشته باشیم، در واقع این‌ها مقوله‌ی جدا از هم نیستند و بر یکدیگر تأثیر گذارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن به دلایل موافقان ‌طرح تشکیل وزرات بازرگانی اشاره و تصریح کرد: عده‌ای بر این باورند که وظایف وزارت صمت زیاد است و باید وزراتخانه‌‌ جدید تشکیل شود که این موضوع اساساً اشتباه است و حرف صحیحی نیست، شاید وزرایی که ضعیف عمل کرده‌اند چنین دلیلی داشته باشند، به نظرم مهم افرادی هستند که در رأس این وزارتخانه ها قرار می‌گیرند نه حجم مسئولیت‌ها؛ اینکه این افراد چه برنامه ای دارند بسیار حائز اهمیت است. یک وزیر ممکن است نظرش تولید محور باشد اما یک وزیر دیگر واردات محور و علاقه ای به تولید نداشته باشد. در واقع این‌ها تصمیمات شخصی است و ربطی به ساختار و سازمان ندارد.

وی ادامه داد: به جای تشکیل ساختار و وزراتخانه جدید باید از افراد توانمند و برنامه‌دان استفاده شود تا سیاست‌‌گذاری صحیحی در جامعه اجرا شود. در این راستا مجلس، دولت و فعالان اقتصادی هم مطالبه داشته باشند تا مشکلات حل شود.

دهقانی‌ تأکید کرد: مسئولیت واحد تولید و تجارت به نفع کشور است و به رشد تولید ملی، ارزش‌آفرینی و تولید اشتغال کمک می‌کند و از واردات کالاهای غیر ضروری و کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

پایان پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲