تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۴۶۴۶۹۹
آیین‌نامه واگذاری زمین ۲۰۰ متری به خانوارهای دارای 3 فرزند تصویب شد.
۰
plusresetminus
تامین زمین و خانه با تولد فرزند سوم
به گزارش بلاغ؛ هیئت وزیران آیین نامه اجرایی مربوط به تخصیص زمین و مسکن پس از تولد فرزند سوم را تصویب کرد. بر این اساس به خانوارهای دارای سه فرزند ۲۰۰ متر زمین واگذار می‌شود. هیئت وزیران در اجرای تکلیف مقرر  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با هدف ایجاد مشوق برای فرزندآوری و تعدد فرزندان در خانواده در جهت سیاست های کلی جمعیت و خانواده مبنی بر جلوگیری از پیری جمعیت و حفظ جمعیت جوان، آیین نامه اجرایی تبصره ماده قانونی یاد شده درخصوص تخصیص زمین و مسکن به خانوار پس از تولد فرزند سوم و بیشتر را به تصویب رساند.
به موجب آیین نامه مذکور، خانوارها در صورتی مشمول استفاده از امکانات دولتی موضوع این آیین نامه هستند که فرزند سوم یا بیشتر آن خانوار پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، متولد و دارای سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا براساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی موضوع ماده (1) آیین نامه اجرایی قانون سامان دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن باشد.

کدام پدر و مادر ها مشمول دریافت زمین و خانه نیستند؟
 این آیین نامه مشمول خانوارهایی می شود که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، براساس سرشماری نفوس و مسکن و با اعلام مرکز آمار ایران، بالای 2.5 نباشد.

وزارت راه و شهرسازی مکلف است به منظور تأمین مسکن خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، یک قطعه زمین حداکثر به مساحت 200 مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک براساس طرح‌های هادی روستایی یا طرح های جامع شهری مصوب یا واحد مسکونی برای ساکنان در روستاها یا شهرهای کمتر از 500 هزار نفر جمعیت به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر در شهر و روستای محل سکونت فقط برای یک بار و براساس هزینه آماده سازی زمین در زمان واگذاری به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال تقسیط بدون اعمال تخفیف واگذار کند.

برای ساکنان شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت، زمین یا واحد مسکونی با شرایط مقرر در آیین نامه بسته به اعلام ظرفیت توسط دولت مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک‌های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر و مادر مشروط به این که بالاتر از 500 هزار نفر نباشد، به انتخاب پدر و در صورت فوت پدر، به انتخاب مادر اختصاص می یابد.

در صورتی که تعداد خانوار مشمول این آیین نامه در هر شهر و پروژه بیشتر از ظرفیت زمین یا واحد مسکونی قابل تأمین توسط دولت باشد، اولویت واگذاری با خانوارهای فاقد مالکیت و دارای فرم (ج) سبز است. برای دیگر متقاضیان در این شهرها و پروژه ها، بسته به ظرفیت اعلامی توسط وزارت راه و شهرسازی مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در دیگر  پروژه ها یا در شهرک‌های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا شهر زادگاه پدر یا مادر مشروط به این که بالاتر از 500 هزار نفر جمعیت نباشد، به انتخاب پدر تامین می شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما