کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۹۰ درصد زائران به کشور بازگشتند؛

خروج نهایی زائران از مرز مهران تا فردا/ زوار به صورت انفرادی به مرز خسروی مراجعه نکنند

27 شهريور 1401 ساعت 23:14

۳ میلیون و ۳۷۷ هزار ۹۶۸ نفر برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت نام کردند، بیش از یک میلیون نفر تاکنون از مرز مهران به کشور بازگشته‌اند و خروج نهایی زوار تا فردا ادامه دارد، در واقع باید گفت صدور خروج زائران تنها به صورت کاروانی و با هماهنگی سازمان حج و زیارت صورت می‌گیرد، لذا زوار دیگر به صورت انفرادی مراجعه نکنند.


به گزارش بلاغ، امسال بیش از ۲۱ میلیون نفر در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کردند و کربلای معلی شاهد حضور باشکوه عاشقان حسینی بوده است. در واقع می توان گفت مراسم امسال پس از اینکه محدودیت‌های مربوط به کرونا برداشته شده و تسهیلات ویژه ای مانند لغو روادید برای زائران در نظر گرفته شد، مراسمی استثنایی بود.

آستان مقدس عباسی طی بیانه‌ای اعلام کرده بیش از ۱۳ قرن است که شهر کربلای معلی از مهمانان و زائران حضرت سید الشهدا (علیه السلام) و برادرش حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) پذیرایی می‌کند و این مایه افتخار خادمان عتبات مقدسه است که به زائران خدمت رسانی کنند.

ثبت نام بیش از ۳ میلیون و 377 هزار نفر در سامانه سماح

حمید رضا محمدی مدیرکل نظارت عتبات سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از ثبت ۳ میلیون و ۳۷۷هزار ۹۶۸نفر در سامانه سماح خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲میلیون و ۸۷۰هزار و ۲۱۴ نفر از زائران با پرداخت حق بیمه ثبت نام خود را نهایی کردند.

محمدی گفت: تاکنون حدود ۵۹درصد پیش ثبت نام کنندگان آقایان و حدود ۴۱ درصد بانوان هستند که میانگین سنی زایران بین ۳۰ تا ۵۰ است.

بازگشت بیش از یک میلیون نفر تاکنون از مرز مهران

حسن بهرام نیا استاندار ایلام نیز اظهار داشت: از شب گذشته تاکنون ۱۷۲ هزار زائر از عتبات عالیات به کشور بازگشتند، در مجموع می‌توان گفت: تاکنون بیش از یک میلیون زائر خاک عراق را ترک کردند.

به گفته استاندار ایلام، در حال حاضر ترافیک در محدوده مرز مهران به دلیل ۴ بانده بودن جاده‌ها روان بوده و هیچ مشکلی در تردد زاپران حسینی وجود ندارد.

بهرام نیا با اشاره به این برخی از زئران تا ۲۸ صفر درخاک کربلا خواهند ماند، گفت: با توجه به اینکه بیش از یک میلیون نفر تاکنون از این مرز خاک عراق را ترک کردند، پیش بینی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار زائر نهایتا تا فردا وارد کشور خواهند شد.

استاندار ایلام در خاتمه تصریح کرد: تمامی موکب‌ها در طول مسیر از نقطه صفر مرزی به ویژه در پایانه برکت حضور دارند و با تمام توان از زائران پذیرایی می‌کنند.
بازگشت۱۷۰ هزار زائر از مرز خسروی/زوار به صورت انفرادی به مرز مراجعه نکنند

محمد حیدری سرپرست فرماندهی قصر شیرین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره وضعیت مرز خسروی و آمار بازگشت زائران نیز گفت: تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار نفر زائرحسینی از مرزخسروی وارد کشور شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازگشت زائران از پایانه مرزی خسروی به کشور شبانه‌روزی است و زائران به محض ورود به پایانه این مرز پس از تایید و مهر شدن گذرنامه‌ وارد کشور خواهند شد.

به گفته سرپرست فرمانداری قصرشیرین، تردد در مرزخسروی عادی و روان است، به طوری که می‌توان گفت هیچ مشکلی در تردد زوار وجود ندارد.

حیدری در ادامه با اشاره به اینکه تمامی مواکب، حسینیه‌ها و مدارس کماکان در ارائه خدمات به زائران هستند و تا بازگشت آخرین زائر نیز ادامه دارد.

وی با اشاره بابیان اینکه صدور خروج زائران تنها به صورت کاروانی و با هماهنگی سازمان حج و زیارت صورت می گیرد،گفت: لذا زوار دیگر به صورت انفرادی مراجعه نکنند.
مدیریت مرز‌های ۶ گانه برای تسهیل تردد

سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی فراجا در تشریح وضعیت تردد زائران از مرز‌های ۶ گانه کشور گفت: با کنترل و مدیریت مرز‌های ۶ گانه و همچنین تامین امنیت مرزها، تردد زائران در مرز‌ها بدون هیچ گونه مشکلی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از زائران از مرز‌های ۶ گانه به سمت عتبات عالیات به صورت زمینی مشرف شدند، که از این تعداد تاکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بدون هیچ گونه مشکل امنیتی از طریق مرز‌های زمینی به کشور بازگشتند.

بازگشت ۹۰ درصد زائران به کشور

سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: امسال بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مرز‌های شش گانه کشور برای پیاده روی اربعین خارج شدند، تا دیشب تقریبا، ۹۰ درصد از زائران به کشور بازگشتند و در مسیر استان‌های خود قرار گرفتند، تنها محوری که متاثر از بازگشت زائران بار سنگینی دارد، محور خرمشهر در مرز شلمچه و محور مهران به ایلام در مرز مهران است.

به گفته وی، پیش بینی ما این است که امروز و امشب، زائرانی که کماکان در کشور عراق هستند به کشور برگردند و از فردا در طول محور‌های مواصلاتی منتهی به مرز‌های شش گانه کشور، شرایط عادی را شاهد باشیم.

اسکان بیش از ۱۷۲ هزار زائر در اردوگاه‌های موقت هلال‌احمر

یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به خدمات امداد و نجات به زائران اربعین حسینی از یکم تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ گفت: ۲۷۶ هزار و ۷۶۳ زائر به مراکز و پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر در محور‌های مواصلاتی کشور و در گذرگاه‌های مرزی مراجعه کرده و از خدمات این جمعیت بهره‌مند شده‌اند.

 وی در ادامه از برپایی ۲۳۰۰ دستگاه چادر امدادی به‌منظور اسکان اضطراری زائران در مرز‌های کشور خبر داد و گفت: از ابتدای شهریورماه تاکنون ۱۷۲ هزار و ۲۸۱ نفر در چادر‌ها و اردوگاه‌های هلال‌احمر اسکان داده شده‌اند.

 دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: از مجموع زائران خدمات گیرنده از هلال‌احمر، ۵۸ هزار و ۲۴۳ نفر از خدمات درمان سرپایی و ۴۴ هزار و ۵۵۹ نفر از خدمات تست قند و فشارخون بهره‌مند شده و ۱۶۸۰ زائر بیمار و یا حادثه‌دیده نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

 سلیمانی گفت: در مدت زمان اجرای طرح اربعین، ۲۹ هزار و ۵۶۳ عدد ماسک، ۳۹۰۰ اسپری ضدعفونی کننده، ۱۳۶ هزار و ۶۳۷ بطری آب معدنی، ۲۱ هزار و ۹۶۰ قرص نان، ۹۶۰ قوطی کنسروجات و ۱۳۵۶ بسته غذایی میان زائران مراجعه کننده به پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر توزیع شده است. همچنین ۶۹ هزار و ۴۰۰ رسانه آموزشی میان زائران توزیع و ۴۷ هزار و ۵۰۰ مورد، آموزش چهره به چهره مربوط به نکات ایمنی و سلامت در اربعین به زائران ارائه شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۱۲۰۵ پایگاه ثابت و موقت در سراسر کشور در طرح اربعین فعال است، افزود: در حال حاضر علاوه بر اینکه ۱۹ بالگرد امدادی هلال‌احمر برای پوشش حوادث احتمالی در آماده‌باش هستند، ۱۲ قرارگاه مرزی جمعیت نیز برقرار بوده و خدمات لازم به زوار ارائه می‌شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 464657

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/464657/خروج-نهایی-زائران-مرز-مهران-فردا-زوار-صورت-انفرادی-خسروی-مراجعه-نکنند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com