کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون برنامه ریزی شبکه برق کشور خبر داد:

92 درصد واحدهای صنعتی کشور بدون محدودیت برق در تابستان

26 شهريور 1401 ساعت 12:17

معاون برنامه ریزی و نظارت بر امنیت شبکه برق کشور با اشاره به ۹۲ درصد واحدهای صنعتی کشور بدون محدودیت در تابستان گفت: امسال با اجرای اقدامات برنامه‌ریزی شده، میزان محدودیت تعیین شده برای صنایع کاهش چشمگیری پیدا کرد.


به گزارش بلاغ، اردشیر مذکوری معاون برنامه ریزی و نظارت بر امنیت شبکه برق کشور ضمن بیان نکته فوق اظهار داشت: وزارت نیرو از زمستان 1400 با انجام پیش بینی ­ها و برنامه ­ریزی لازم منطبق بر سناریوهای مختلف با هدف حفظ تراز لحظه­ ای تولید و مصرف و با تدوین یکصد اقدام عملیاتی در چهار محور تامین تولید، شبکه انتقال، مدیریت بار و انرژی، برنامه­ ریزی و مدیریت، اقدامات لازم برای عبور موفق از اوج بار تابستان 1401 را برنامه ­ریزی و اجرا کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر امنیت شبکه گفت: با اقدامات جهادی کارکنان صنعت برق کشور، ارتقاء و توسعه ظرفیت نیروگاهی با شتابی بی­ سابقه انجام شد. همچنین در بهره­ برداری از واحدهای برق آبی، حفظ ذخایر آب سدها در ماه های اردیبهشت و خرداد در اولویت قرار گرفت تا امکان گذر موفق از اوج بار تابستان فراهم شود.

مذکوری در تشریح برنامه های عبور موفق از اوج بار تابستان سال جاری افزود: امسال همکاری خوبی با سازمان صدا و سیما برای جذب حداکثری مشارکت مردم در مدیرت مصرف انجام شد. راهکارهای تشویقی (رایگان کردن قبوض برای مشترکان کم مصرف) برای کاهش مصرف مشترکان خانگی و تجاری انجام گرفت و همچنین برق مراکز حساس مرتبط با صنایع نظامی، کارخانه ها، تولید کنندگان دارو، صنایع نفت و گاز، آب و حمل و نقل عمومی به طور حداکثری تأمین شد.

این مسئول در تشریح برنامه های اجرا شده برای تامین برق صنایع گفت: همکاری و تعاملات لازم با وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با هدف محدودیت حداقلی و جابجا کردن مصرف از دوره اوج بار به ساعات و دوره­های غیر اوج بار صورت گرفت. طبق تفاهم وزراتخانه ­های نیرو و صمت مقرر شد، صنایع با جابجا کردن برنامه مصرف و تعدیل در انرژی دریافتی از شبکه برق در ساعات اوج تقاضای بار و یا  انتقال برنامه ­های تعمیرات و تعطیلات سالیانه خود به دوران اوج بار، ضمن حفظ بازار کالا و توجه به زنجیره ­­های تولید، در راستای حفظ توازن تولید و مصرف به صنعت برق کشور یاری رسانند. بدین ترتیب تفاهم شد برنامه‌های مدیریت مصرف بخش‌های صنعتی برای بازه­ های زمانی 15 خرداد تا 15 شهریور توسط وزارت نیرو و صمت تنظیم و به شرکت‌های برق منطقه‌ای ، توزیع نیروی برق و مدیر کل استانی وزارت صمت جهت اجرا ابلاغ شود.

وی افزود: بر اساس آمار به دست آمده از واحدهای صنعتی ثبت شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، 630 هزار صنعت فعال در کشور وجود دارد. حدود 580 هزار واحد اساساً بدون هیچ محدودیتی در روزهای فصل گرم سال به تولید خود ادامه دادند. به بیانی دیگر، 92 درصد از واحدهای صنعتی کشور در دوران فصل گرم هیچ برنامه مدیریت مصرفی نداشتند. علاوه بر واحدهای خرد صنعتی کشور، از 8 درصد صنایع دیگر که برنامه مدیریت مصرف برق دارند، 49 هزار و 558 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور قرار دارند. این واحدهای صنعتی سال گذشته در بازه زمانی اوج بار به صورت روزانه از ساعت 11 ظهر تا 9 شب به مدت 10 ساعت با محدودیت مصرف برق مواجه بودند و عملا تولید آن‌ها در 3 ماهه اوج بار سال گذشته با محدودیت جدی مواجه شده بود. بر این مبنا در سال جاری میزان محدودیت ارائه شده به این صنایع کاهش چشمگیری پیدا کرد که فقط شامل محدودیت یک روز در هفته از ساعت 11:00 الی 23:00 بود.

اردشیر مذکوری خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی­ های لازم با وزارت جهاد کشاورزی و استانداری ­ها در جهت مدیریت مصرف بخش‌های کشاورزی و اداری و عمومی صورت گرفت. بخشی از مصرف موتورهای مرتبط با چاه­ های کشاورزی به ساعات غیر پیک بار منتقل گردید به طوری که محدودیت جدی در دریافت انرژی روزانه ایجا نشد.

وی افزایش انرژی دریافتی مشترکان صنعتی شرکت های برق منطقه­ ای در دوره مدیریت مصرف سال جاری را از جمله دستاوردهای مهم مدیریت بار و انرژی در سال 1401 خواند و گفت: افزایش انرژی دریافتی مشترکان صنعتی شرکت های برق منطقه­ ای حدود 16 درصد بیشتر از مقدار متناظر در سال گذشته بوده است. شرکت های فولادی، سیمانی و سایر فلزات (مس و آلومینیوم) در دوره مدیریت مصرف نسبت به سال قبل به ترتیب در حدود 21، 8 و 13 درصد انرژی بیشتری دریافت کرده اند. رضایت‌مندی مشترکان صنعتی با توجه به افزایش میزان انرژی دریافتی نسبت به سال گذشته و عدم مدیریت مصرف بدون برنامه‌ریزی و اطلاع قبلی افزایش یافت.

انتهای پیام/


کد مطلب: 464629

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/464629/92-درصد-واحدهای-صنعتی-کشور-بدون-محدودیت-برق-تابستان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com