تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۶۴۵۹۹
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندراناز کاهش 85 درصدی حریق در میانکاله به نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داد.
۰
plusresetminus
کاهش 85 درصدی حریق میانکاله/موافق گردشگری در محدوده مستثنیات شبه جزیره هستیم
عطاءالله کاویان مدیرکل سازمان محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در پاسخ به میزان حریق میانکاله در نیمه نخست امسال، اظهار کرد: ما امسال با تغییر شیوه‌های مدیریتی موفق شدیم تا دفعات و میزان وسعت حریق در جزیره میانکاله را به میزان چشمگیری کاهش دهیم.

وی افزود: طی سال‌جاری با اقدامات انجام شده و تلاش همکارانم در محیط زیست موفق به کاهش حدود 85 درصدی حریق در میانکاله به نسبت مدت مشابه سال گذشته شدیم.

مدیرکل سازمان محیط زیست مازندران، با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های سریالی و متعدد طی دو سال اخیر، خاطرنشان کرد: تنها در سال گذشته بالغ بر 40 فقره آتش‌سوزی در جزیره میانکاله اتفاق افتاد که بالغ بر 400 هکتار از میانکاله را در بر می‌گرفت.

این مسئول ادامه داد: در حالی در مدت مشابه سال قبل، 30 فقره آتش سوزی در میانکاله رخ داده بود که خوشبختانه از ابتدای امسال تا به امروز، 7 فقره آتش سوزی صورت گرفت.

کاویان بیان کرد: در مجموع این 7 فقره آتش سوزی 60 هکتار از شبه جزیره دچار حریق شد که جز یک مورد از حریق در بخش انارستان شبه جزیره، مابقی عمدتا در محدوده نوار ساحلی و پوشش سازیل بوده است که خوشبختانه قابل احیا است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موافق موضوع گردشگری در میانکاله هستید یا خیر، عنوان کرد: ما به شدت مخالف انجام گردشگری در میانکاله در عرصه‌ها و اراضی ملی هستیم، اما در میانکاله دارای مستثنیاتی هستیم که اراضی اشخاص است که موافق گردشگری در این بخش هستیم.

مدیرکل سازمان محیط زیست مازندران، تصریح کرد: ما معتقدیم گردشگری در میانکاله در این محدوده آن هم با واگذاری به بخش خصوصی و مشارکتی بلا مانع است که می‌بایست در قالب یک کتابچه طرحی که مدنظر ما است و با استفاده از امکانات مشخصی که صرفا بتوانند گردشگران یک گشت و پایشی در مجموعه تالاب داشته باشند، اتفاق بیفتد.

این مسئول تاکید کرد: در میانکاله نزدیک به 100 هکتار زمین مستثنیات داریم که متعلق به اشخاص است و ما در محدوده این اراضی اشخاص و آن هم در 5 کیلومتر اول ضلع غربی میانکاله به شرط یک طرح و برنامه مناسب، موافق با موضوع گردشگری هستیم.

کاویان اعلام کرد: تا به این لحظه هیچ مصوبه‌ای در این خصوص نداریم و پیگیر هستیم که اگر در واقع نقشه جانمایی و زوم‌بندی در میانکاله اصلاح شود، می‌توان در 5 کیلومتر اول با هدف مدیریت مشارکتی بحث گردشگری حفاظتی را در مستثنیات اشخاص، راه اندازی کرد.

وی متذکر شد: قطعا تحقق این امر، زمان می‌برد و باید در گام نخست نقشه میانکاله اصلاح شود و در ادامه طرح و برنامه مناسبی از سوی علاقمندان ارائه شود و در ادامه روال کار تا به انتها پیش رود تا در نهایت گردشگری حفاظتی در میانکاله به راه بیفتد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما