تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۴۶۴۳۹۲
افزایش حق مسکن کارگری در ابتدای سال از سوی شورای عالی کار مورد بررسی و تصویب شد، اما این رقم تعیین شده در هیات دولت تغییر کرد که با چالش‌هایی روبه‌رو شد و بلافاصله مجلس از این مصوبه ایراد گرفت.
۰
plusresetminus
مصوبه افزایش حق مسکن کارگری به کجا رسید؟
به گزارش بلاغ، مصوبه افزایش حق مسکن کارگری یکی از مصوبات دولت بود که تابستان امسال از سوی مجلس شورای اسلامی باطل اعلام شد. علت این ابطال، دست‌کاری در مبلغ بود و این امر سبب شد تا از ویدا شاکردوست مشاور در زمینه اداره کار و تامین اجتماعی جویا شویم که وی در این باره اظهار داشت: برابر مصوبه سال ۱۴۰۱ شورای عالی کار، حق مسکن کارگری ماهانه ۶۵۰ هزار تومان تعیین شد اما با توجه به اینکه اعمال این مبلغ به مصوبه هیات دولت نیازمند است. هیات دولت در ابتدای سال با دست بردن در این مصوبه، مبلغ آن را ۵۵۰ هزار تومان تصویب و اعلام کرد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که موضوع افزایش حق مسکن کارگری در دستور کار قرار دارد، گفت: تا این لحظه این طرح تایید نشده است و تا زمانی که به صورت قانونی ابلاغ نشود قابلیت اجرایی ندارد.

 
منتظر اعلام رسمی مصوبه حق مسکن هستیم

گفتنی است، فتح الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت‌وگویی اظهارداشت: مبلغ حق مسکن در شورای عالی کار ۶۵۰ هزار تومان تصویب شد که طبق روال هر ساله باید به تصویب هیات وزیران می‌رسید و پس از آن از اول فروردین ماه به کارگران پرداخت می شد، اما امسال مصوبه به هیات وزیران رفت و پس از چند ماه چشم انتظاری کارگران به جای تصویب، ۱۰۰ هزار تومان از آن کسر شد و به ۵۵۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی ادامه داد: به دنبال ابلاغ مصوبه تغییر یافته، مجلس آن را ابطال کرد و بازگشت مصوبه به مبلغ ۶۵۰ هزار تومان شورای عالی کار را مدنظر قرار داد ولی متاسفانه تا این لحظه هیچ چیزی مبنی بر تایید مصوبه یا اصلاح آن به شورای عالی کار یا تشکل‌های رسمی کارگری اعلام نشده و دولت باید رسما ابلاغ کند که مصوبه حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی را تایید کرده یا بر اصلاح آن پافشاری دارد.

وی گفت: تا این لحظه تشکل های کارگری و شوراهای اسلامی کار از این مساله که مصوبه حق مسکن بعد از ابطال توسط مجلس در چه وضعیتی است اطلاعی ندارند و مشخص نیست که مصوبه تایید شده یا نظر دولت اصلاح مجدد آن است ولی در صورت نیاز به اصلاح، دولت باید مصوبه را به شورای عالی کار برگرداند تا روال قانونی خود را طی کند.
تصویب و ابلاغ مصوبه افزایش حق مسکن کارگران در هفته آینده

علی حسین رعیتی فرد معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب و ابلاغ مصوبه افزایش حق مسکن کارگران در هفته آینده خبر داد و گفت: افزایش حق مسکن کارگری در شورای عالی کار تصویب شده بود، هم اکنون در دستور کار است و به احتمال زیاد این افزایش از مهر عملیاتی می‌شود.

رعیتی فرد تصریح کرد: در صورت ابلاغ افزایش حق مسکن کارگری، در ماه‌های باقی مانده از سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به دستمزد کارگران مشمول قانون کار اضافه می‌شود.

به گفته وی، از سوی دیگر چون مبنای اجرای این مصوبه ابتدای سال ۱۴۰۱ است، مابه‌التفاوت این افزایش به ماه‌های سپری شده نیز تعلق می‌گیرد. این بدان معنی است که هر کارگر مشمول قانون کار، بابت شش ماه نخست سال جاری، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان را به عنوان مابه‌التفاوت افزایش حق مسکن از کارفرمای خود طلبکار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴