تاریخ انتشارشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۴۳۴۴
۰
plusresetminus
دو خبر خواندنی و ویژه امروز شنبه 12 شهریور ماه 1401
همچنان چند اختلاف جدی در مذاکرات وین باقی مانده است
یک سایت غربگرا تصریح کرد: چند اختلاف جدی در مذاکرات وین باقی مانده است؛ یکی تضمین‌هاست. بحث دیگر خواسته ایران برای بسته شدن قطعی پرونده آژانس است.
سایت انتخاب، دیروز از قول منابع آمریکایی و اروپایی مدعی شد: پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا، غیرمنطقی و ناامید‌کننده بوده و برای احیای برجام سازنده نیست.
این سایت در عین حال از قول کارشناس خود اذعان کرد خواسته‌های مهم از جمله درباره اخذ تضمین برای نقض تعهدات توسط آمریکا عملی نشده است.
کارشناس انتخاب گفته است: از واکنش آمریکا به متن نهایی اروپا، نه می‌توان نتیجه گرفت که حتما توافق می‌شود و نه می‌توان گفت که توافق منتفی است. یک فرضیه این است که با توجه به ملاحظاتی که آمریکایی‌ها داشته‌اند، احتمالا می‌خواهند که توافق به بعد از انتخابات کنگره آمریکا موکول و فشار روی دموکرات‌ها کمتر شود. فرضیه دیگر این است که شاید آمریکایی‌ها می‌خواهند از این طریق در داخل بین دموکرات‌ها از یک طرف و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان میانه‌رو از طرف دیگر، یک نوع اجماع‌نظر ایجاد کنند و هزینه توافق را کاهش دهند.
رحمان قهرمانپور درباره محتوای پاسخ آمریکا بیان کرد: «قابل پیش‌بینی است که آمریکا جواب صریح بله یا خیر نداده است. چرا که اگر جواب مثبت می‌داد، ممکن بود دولت بایدن با این انتقاد مواجه شود که آمریکا به پیشنهادات ایران تن داده و خواسته آنها را پذیرفته است همچنین اگر به صورت قطعی پاسخ منفی می‌داد هم به این معنا بود که از نظر آنها مذاکرات تمام شده است. این بخشی از بازی‌انداختن توپ در زمین یکدیگر است که هم ایران و هم آمریکا دارند انجام می‌دهند. به این معنا که اگر مذاکرات موفق شد، هر طرف مدعی شود که این موفقیت با ابتکار او بوده است و اگر هم شکست خورد، طرف مقابل را باعث شکست بداند. این یک استراتژی رایجی است در مذاکرات؛ چه در مذاکرات تجاری و چه در مذاکرات سیاسی که به مراتب حساس‌تر است.
با این تفاصیل یک فرضیه این است که با توجه به ملاحظاتی که آمریکایی‌ها داشته‌اند، احتمالا می‌خواهند که توافق به بعد از انتخابات کنگره آمریکا موکول و فشار روی دموکرات‌ها کمتر شود. با توجه به اینکه در انتخابات مقدماتی در ایالت‌های مختلف، طرفداران ترامپ موقعیت خوبی به دست آوردند، نگرانی دموکرات‌ها بیشتر شده است. فرضیه دیگر این است که شاید آمریکایی‌ها می‌خواهند از این طریق در داخل بین دموکرات‌ها از یک طرف و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان میانه‌رو از طرف دیگر، یک نوع اجماع نظر ایجاد کنند و هزینه توافق را کاهش دهند؛ بنابراین باید منتظر باشیم.
وی همچنین درباره اختلافات کلیدی که میان ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: چند اختلاف جدی در میان است؛ یکی بحث تضمین‌هاست که خواسته ایران این است که آمریکا تضمین دهد که مانع فروش نفت ایران نشود و افزون بر این، تضمین دهد که از برجام خارج نمی‌شود. ما به این تضمین‌ها می‌گوییم «اقدامات اعتمادساز». دیگر اختلاف میان ایران و آمریکا، مسئله آژانس و روند بازدید آژانس از چهار مکان است که ایران خواهان این است که این پرونده به‌طور قطعی بسته شود ولی آمریکا، رافائل گروسی و ظاهرا آژانس حرف‌شان این است که این پرونده باید مسیر عادی خود را در آژانس طی کند. این یک مسئله مهمی و بدان معناست که قبلا در توافق برجام، پرونده PMD با یک توافق سیاسی بسته شد. حال ایران هم می‌خواهد که همچنان موضوع از طریق توافق سیاسی حل شود ولی ظاهرا آمریکایی‌ها روی این مسئله حرف دارند.
یادآور می‌شود لغو موثر و پایدار تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر از سوی آمریکا، راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و بسته شدن ادعاهای سیاسی آمریکا و صهیونیست‌ها در آژانس، از جمله شرط‌های ایران برای احیای برجام است.

اویل پرایس: سیاستمداران بحران جهانی انرژی را پنهان می‌کنند
«بحران جهانی انرژی، بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و سیاستمداران واقعیت را از مردم پنهان کرده‌اند».
این گزارش را نشریه تخصصی نفت وانرژی، «اویل پرایس» منتشر کرده است.
اویل پرایس که طی هفته‌های اخیر چندین بار درباره بحران فزاینده قیمت نفت به‌ویژه در زمستان هشدار داده، می‌نویسد: هیچ سیاستمداری نمی‌خواهد واقعیت ماجرا در مورد کمبود سوخت‌های فسیلی را به ما بگوید. داستان واقعی این است که ما در حال حاضر با کمبود نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی مواجه هستیم، زیرا هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم استخراج به نقطه‌ای می‌رسد که قیمت فروش مواد غذایی و سایر مایحتاج اولیه باید به‌طور غیرقابل قبولی بالا باشد تا چرخ اقتصاد به درستی بچرخد. 
 گیل تیوربرگ تحلیلگر ارشد انرژی در مورد این وضعیت بحرانی در اویل پرایس نوشت: تجربه سال‌های اخیر نشان داده که باد و خورشید و دیگر منابع انرژی پاک نمی‌توانند جایگزین مقدار سوخت‌های فسیلی از دست رفته باشند و اساساً کارایی آنها زیر سؤال است.
این داستان ناگوار انرژی، اساساً یک مشکل با دلیلی روشن است. سرانه انرژی و در واقع سرانه منابع باید به ‌اندازه کافی برای جمعیت رو به رشد یک اقتصاد بالا برود، وقتی این اتفاق نمی‌افتد، طبیعتا ما با مشکل مواجه خواهیم شد.
به باور من سیاستمداران نمی‌توانند بپذیرند که اقتصاد جهانی امروز به روشی مشابه با تمدن‌های قبلی به سمت فروپاشی پیش می‌رود. امروز همه به این باور رسیده‌اند که اقتصاد ممکن است در کوتاه مدت به سمت یک رکود جدی پیش برود.
سیاستمداران امروز نمی‌توانند به مردم دنیا بگویند که وضعیت انرژی تا چه ‌اندازه وخیم است. اکثر سیاستمداران رده بالا از مسئله تامین انرژی آگاه هستند، اما آنها نمی‌توانند در مورد آن صحبت کنند و در عوض، مدام دم از لزوم کاهش سوخت‌های فسیلی می‌زنند تا اذهان را گمراه کنند.
بدون شک ارتش‌های سراسر جهان به خوبی از این واقعیت آگاه هستند که منابع انرژی کافی برای عبور از این بحران وجود نخواهد داشت. این بدان معنی است که جهان درگیر رقابتی خطرناک خواهد شد و این یکی از چیزهایی است که حاکمان دوست ندارند مردم در مورد آن بدانند.
گفتنی است اویل پرایس هفته قبل هم نوشته بود: «ایران درباره نفت و گاز به اروپایی‌ها وعده داده. وزیر نفت ایران، گفته که ایران آماده تحویل محموله‌های نفت و گاز به اروپا برای زمستان است. وی با تاکید بر اینکه قیمت انرژی در اروپا از کنترل خارج شده‌، آلمان را مثال زده و گفته که ممکن است به دلیل هزینه‌های بیش از حد انرژی، برخی مشاغل در آنجا تعطیل شوند».
جنگ اوکراین ظرف شش ماه گذشته موجب افزایش چند ده دلاری قیمت نفت شد و برخی محافل پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت تداوم بحران فعلی، قیمت نفت تا 140 دلار هم افزایش یابد.
همچنین برخی محافل رسانه‌ای غرب هشدار می‌دهند که قیمت گاز ظرف چند ماه آینده در برخی کشورهای بزرگ اروپایی 10 برابر شود. فصل سرما تا چند هفته دیگر در اروپا آغاز می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما