مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد

افزایش ۱۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم در ۱۲ استان کشور

تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۶۴۲۸۵
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در ۱۲ استان کشور خبر داد و گفت: خرید گندم در استان‌های سه‌گانه خراسان و زنجان سه تا پنج برابر (200 تا 400 درصد) شده است.
۰
plusresetminus
افزایش ۱۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم در ۱۲ استان کشور

به گزارش بلاغ به نقل ار مرکز اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدأ)؛ سیّد سعید راد با اعلام اینکه میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته تا این تاریخ ۵۷ درصد رشد داشته است، افزود: البته روند خرید گندم در استان‌های مختلف از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و کرمانشاه همچنان ادامه دارد.

 وی ارزش گندم‌‌های خریداری شده از کشاورزان را ۸۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۶۷ هزار میلیارد تومان از این مبلغ که معادل بیش از ۸۲ درصد مطالبات گندمکاران است به حساب این عزیزان واریز شده و مابقی پول آنها نیز به‌زودی پرداخت می‌شود.

 مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، افزایش خرید تضمینی گندم به میزان دو و نیم میلیون تن در سال جاری نسبت به سال گذشته با وجود تغییرات اقلیمی، تحولات بین‌المللی و نوسانات اقتصادی را دستاوردی ارزشمند برای کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: خودکفایی در تولید گندم، متضمن تأمین امنیت پایدار غذایی کشور است.

 گفتنی است، بالاترین رشد تولید گندم کشور، به ترتیب مربوط به استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و زنجان است که تولید آنها در مقایسه با سال گذشته سه تا پنج برابر (200 تا 400 درصد) شده است و بعد از این چهار استان، به ترتیب استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، مرکزی، مازندران، کردستان، آذربایجان غربی، کرمان و گیلان قرار دارند که از بیشترین رشد تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ برخوردار بوده‌اند.

گفتنی است، در واکاوی عملکرد یک ساله دولت سیزدهم در بخش کشاورزی می‌توان به رشد سه میلیون تنی خرید تضمینی گندم اشاره کرد. با این وجود، در حالی‌که تولید گندم کشور نسبت به سال گذشته رشد 57 درصدی داشته اما به دلیل تعیین نرخ کم برای خرید تضمینی در دولت گذشته و با وجود تلاش دولت سیزدهم هنوز به دوران خودکفایی بازنگشته و کشور نیازمند واردات است.
به گزارش روابط عمومی انجمن تامین‌کنندگان غلات ایران، رئیس ‌این انجمن با اشاره به ارائه پیشنهاد انجمن تحت مدیریت خود در جلسه مشترک با معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر صدور مجوز واردات گندم از سوی بخش خصوصی گفت: با پذیرش این پیشنهاد از سوی دولت و تصویب در ستاد هماهنگی اقتصادی، ثبت سفارش واردات گندم معمولی و دوروم از سوی بخش خصوصی مجاز است.

کاوه زرگران افزود: بر این اساس مکاتبه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، واردات گندم از سوی بخش خصوصی هم اکنون مجاز بوده و گروه کالایی دو تعرفه مربوط به گندم معمولی و دوروم از چهار به ۲۱ اصلاح و ثبت سفارش آن فعال شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲