تاریخ انتشاريکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۹
کد مطلب : ۴۶۴۲۰۴
با اصلاح نظام یارانه و اجرای طرح هوشمند‌سازی، توزیع روزانه آرد در بین واحدهای نانوایی کاهش یافته است.
۰
plusresetminus
روند کاهش مصرف آرد با اجرای طرح هوشمند‌سازی

به گزارش بلاغ، با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز طرح مدیریت هوشمند یارانه نان بالای ۹۰ درصد واحدهای نانوایی به کارتخوان مجهز شده‌اند که براین اساس متوسط توزیع آرد بین واحدهای نانوایی از ۲۳ تا ۲۴ هزار تن در روز به ۱۵ تا ۱۶ هزار تن رسیده است.

بنابر آمار اعلامی روزانه حدود ۸۲ میلیارد تومان نان توسط مردم خرید می‌شود که براین اساس روزانه حدود هزار تومان یارانه سرانه نان هر ایرانی است.
محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد می‌گوید: از مجموع ۷۴ تا ۷۵ هزار واحد نانوایی ۷۲ هزار و ۵۰۰ تا ۷۲ هزار و ۶۰۰ واحد به کارتخوان مجهز شدند که این موضوع در کاهش مصرف روزانه آرد تاثیر بسزایی داشته است.
طبق اذعان مسئولان بازرگانی دولتی و سازمان برنامه و بودجه، اجرای کامل طرح هوشمند‌سازی نان هیچ‌گونه تغییر قیمت نان برای مصرف‌کننده ندارد و دولت برمبنای تراکنش واحدها ۱۵ درصد به عنوان یارانه بر قیمت نان اضافه می‌کند که نوروزی مقدم رئیس ‌اتحادیه نانوایان سنتی معتقد است که افزایش ۱۵ درصدی مشکل نانوایان را حل نمی‌کند چرا که برمبنای افزایش ۱۵ درصدی قیمت، واحدهای نانوایی یارانه نوع یک و دو به یک‌ میزان یارانه دریافت می‌کنند. هر چند بنابر گفته مشاور وزیر اقتصاد قرار است بر مبنای اجاره قیمت ۱۵ درصد پس از بررسی کارشناسی اصلاح شود، اما درخصوص نوع یک و ۲ اتفاقی نمی‌افتد.
بسیاری از مسئولان اتحادیه و تشکل‌های تولیدی با اجرای طرح هوشمند‌سازی نان خبر از کاهش مصرف آرد و کنترل قاچاق از مرزهای کشور داده‌اند که براین اساس وزیر جهاد کشاورزی خبر از تامین گندم نان در سال آینده داده است.
ساداتی‌نژاد گفت: با توجه به آنکه دو میلیون هکتار اراضی آبی در اثر خشکسالی خسارت کمتری دیدند با متوسط تولید پنج تن در هکتار می‌توان ۱۰ میلیون تن گندم مورد نیاز را تولید کرد که با این حساب می‌توان گفت که در سال‌های گذشته دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم کشور به سبب اختلاف چشمگیر با گندم‌ خارجی یا گرانی نهاده‌های دامی هدر می‌رفت.
بنابر آمار اعلامی با اصلاح نظام یارانه و اجرای طرح هوشمند‌سازی، روزانه میزان تقاضا برای خرید آرد هشت هزار تن کاهش یافته است که مسئولان پیش‌بینی کردند با اجرای کامل طرح حداکثر ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم مورد نیاز کشور است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴