کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز پرداخت ارز اربعین از 5 شهریور/ هر زائر 100 دلار

تسنیم , 3 شهريور 1401 ساعت 6:14

طبق اعلام بانک مرکزی، بانک‌های عامل و صرافی‌های مجاز مکلفند نسبت به پرداخت ارز اربعین به‌میزان هر متقاضی ۱۰۰دلار به‌نرخ توافقی اقدام کنند.


به گزارش بلاغ، به‌منظور تسهیل در ارائه خدمات ارزی به زائرین اربعین حسینی(ع) از روز شنبه مورخ 1401/6/5 بانک‌های ملی،‌ سپه، ملت، تجارت و صادرات ایران نسبت به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به‌میزان 100 دلار به‌نرخ توافقی به هر زائر اقدام می‌کنند.

همچنین صرافی‌های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی نیز در چهارچوب ضوابط ابلاغی و احراز هویت متقاضیان (کارت ملی، شماره تلفن همراه به نام متقاضی و کارت بانکی به نام متقاضی)، مجاز به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به‌میزان هر متقاضی 100 دلار آمریکا به‌نرخ توافقی هستند.
بانک مرکزی همچنین تأکید کرده است که فروش ارز بابت سرفصل زیارتی اربعین حسینی(ع) هیچ‌گونه محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.
لازم به ذکر است در زمان حاضر صرفاً پنج بانک ملی ایران، سپه، ملت تجارت و صادرات ایران به زائرین اربعین حسینی خدمات ارزی ارائه می‌کنند، لیکن براساس میزان استقبال و تقاضای مردم امکان افزایش تعداد بانک‌ها نیز وجود دارد.
همچنین درصورت تأمین دینار مورد نیاز از محل منابع تجهیزشده، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانند به‌جای 100 دلار نسبت به پرداخت 150 هزار دینار عراق به‌نرخ توافقی به متقاضیان اقدام کنند.
بلیت اتوبوس‌های اربعین روزانه فروخته می‌شود
در همین حال سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی اطلاعیه در رابطه با سفرهای اربعین اعلام کرد: بلیت اتوبوس‌های بین‌شهری به مقصد مرزهای خروجی اربعین صرفا به‌صورت روزفروش و در محل پایانه‌های مسافری یا دفاتر فروش بلیت سطح شهر شرکت‌های مسافری عرضه می‌شود.
بلیت اتوبوس صرفا به ‌نام زائر صادر شده و اعزام زائران در قالب سرویس دربستی اتوبوسی به مرزها ممنوع بوده و با شرکت‌ها، ‌مالکان و رانندگان خاطی در این زمینه برخورد می‌شود.
زائران اربعین به تبلیغات و خبرها در فضای غیررسمی و مجازی مبنی بر ارائه بلیت به‌صورت پیش‌فروش یا سرویس‌های دربستی که با هدف کلاهبرداری از زائران و کسب منافع غیرقانونی صورت می‌پذیرد توجه نکنند و خبرها را از مبادی و مراجع رسمی و معتبر پیگیری کنند.
مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری هم با اشاره به تصویب قیمت بلیت اتوبوس‌های بین‌ شهری برای اربعین، گفت: مردم بلیت اتوبوس را فقط در داخل پایانه‌ها یا دفاتر فروش شرکت‌ها خریداری کنند.
داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به دریافت برخی گزارش‌ها مبنی بر فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین به‌صورت پیش‌فروش یا سرویس‌های دربستی، اظهار کرد: زائران عزیز اربعین حسینی برای عزیمت به مرزهای خروجی فقط در داخل پایانه‌های مسافربری به شرکت‌های حمل‌ونقل مراجعه کنند.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌هایی که به سازمان راهداری رسیده،‌ یک سری افراد سودجو و واسطه‌گر از تقاضای بالا برای سفرهای اربعین سوءاستفاده کرده و با مالک و راننده اتوبوس قراردادهای خارج از چارچوب قیمت‌های بلیت‌های اربعین منعقد می‌کنند.
وی با تاکید بر این‌که مردم برای تهیه بلیت فقط به پایانه‌ها مراجعه کنند، افزود: به دلیل تقاضای بالا و ناوگان محدود، سازمان راهداری تمهیدات لازم برای سرویس‌های فوق‌العاده اتوبوس برای انتقال زائران به مرزهای خروجی را ‌اندیشیده است. از این رو مردم در صورتی‌که نتوانستند بلیت اتوبوس تهیه کنند روز بعد برای این کار اقدام کنند.
مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید مجدد بر این‌که سرویس‌های دربستی و پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین مورد تایید نیست،‌ گفت: به مالکان و رانندگان اتوبوس اخطار می‌دهیم که وارد این موضوع نشوند، در صورتی‌که این تخلف محرز شود اجازه فعالیت آنها در حمل‌ونقل مسافری برای همیشه لغو خواهد شد. 
وی درباره قیمت بلیت اتوبوس‌های اربعین نیز گفت: قیمت‌ها مصوب شده و از هر مبدا قیمت بلیت متفاوت است. اگر قرار باشد تغییر قیمت کند فقط ستاد مرکزی اربعین این کار را انجام می‌دهد که در رابطه با آن نیز اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.
وی بیان کرد:‌ تابلوهای قیمت در پایانه‌ها نصب شده و هیچ شرکتی نمی‌تواند خارج از عدد مصوب قیمت، دریافتی داشته باشد. برای نظارت بر این موضوع همکاران ما در سازمان راهداری و وزارت صمت در پایانه‌ها مستقر هستند.‌


کد مطلب: 464134

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/464134/آغاز-پرداخت-ارز-اربعین-5-شهریور-زائر-100-دلار

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com