تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۱
کد مطلب : ۴۶۳۹۰۷
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در بررسی‌های مالیاتی با حسابی مواجه شدیم که در طول سال، یک‌ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشت، اما وقتی اسم فرد را در سازمان امور مالیاتی جست‌و‌جو کردیم، متوجه شدیم تا امروز ریالی مالیات نداده است.
۰
plusresetminus
وزیر اقتصاد:فردی با 1000 میلیارد تومان گردش مالی‌ یک ریال هم مالیات نمی‌داد‌!  
به گزارش بلاغ؛ سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره اقدامات دولت در حوزه مالیات اظهار کرد: تلاش این بود که فشار جدیدی به کسانی که به درستی مالیات پرداخت می‌کنند وارد نشود. در نظام‌های جدید روی شبکه گردش مالی تمرکز می‌کنند. حتی آمریکا وقتی می‌خواهد ایران را تحریم کند تمرکز خودش را روی گردش مالی می‌گذارد.

وی افزود: گردش حساب یک ابزار مناسب برای رصد است. از مجموع اطلاعاتی که بانک مرکزی از جریان‌های مالی داشت استفاده کردیم. درباره کسی صحبت می‌کنیم که اصلا مالیات پرداخت نمی‌کرد. دو میلیون نفری که به مؤدیان مالیاتی اضافه شدند از این دست افراد هستند. در بخش‌های مختلف هم هستند. از بازاریان، پزشکان، وکلا و در همه بخش‌ها وجود داشتند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: یک فردی در یک سال ۱۰۰۰ ميليارد تومان پول به حسابش آمده بود اما یک ریال مالیات نداده بود. بررسی کردیم و دیدم این فرد در حوزه رمزارز فعال است. یک صدم این درآمد را که کارآفرینان و تولیدکنندگان با کلی زحمت به دست می‌آورند اما این افراد به این راحتی این درآمدها را بدون پرداخت مالیات به دست می‌آورد.

خاندوزی تصریح کرد: روش شناسایی ما به این‌گونه بوده که با ارتباط بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، از اطلاعات بانک مرکزی درباره جریان‌های مالی کمک بگیریم تا جاهایی که جریان مالی بزرگی وارد می‌شود، شناسایی کنیم.
وی با بیان اینکه پدیده رمزارزها در ذات خود منفی نیست، توضیح داد: بسیاری از جوانان باهوش ما به سمت این دست فعالیت‌ها می‌روند. بنابراین به جای اینکه چشمانمان را ببندیم و فعالیت‌های جدید را نبینیم، باید برای کسب‌و‌کارهای نوظهور به سراغ سازوکار برویم. یکی از تلاش‌های موفق در این عرصه این است که توانستیم هم نهادهای اقتصادی و هم نهادهای امنیتی و نظارتی را قانع کنیم، مبنی‌بر اینکه حکومت باید چشمانش را باز کند و در این زمینه مقررات‌گذاری و تنظیم‌گری کند.

وزیر اقتصاد درباره مانع‌هایی که ابربدهکاران بانکی ایجاد می‌کنند، گفت: زمانی که می‌خواستیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم، بزرگ‌ترین واردات‌کننده این حوزه رسماً به وزیر مربوطه اعلام کرده بود که شما جرئت ندارید و نباید این ارزها را قطع کنید. خاندوزی این را هم یادآور شد: مسیر ما در سازمان خصوصی هم پر‌رنگ کردن نقش مردم و برگرداندن اعتماد است. تا امروز به خصوصی‌‌سازی اعتمادی نبوده، چون مکان‌هایی را واگذار می‌کرده که بعد از مدتی آنها را پس می‌گرفته است. در نهایت نه کارگر و فعالان اقتصادی از وضعیت راضی بودند، نه خریداران اعتماد می‌کردند. بنابراین هیچ بنگاهی از دولت خصوصی نمی‌شود، مگر اینکه همه شرایطش را سنجیده شده باشد.
وی ادامه داد: در موضوع صدور مجوزهای کسب‌و‌کار می‌بینیم که نهادی که مانع فعالیت کارآفرین‌ها و تولید‌کننده‌ها می‌شود، دستگاه‌های اجرایی کشور هستند، ما از این نهادها خواستیم که شفاف مشخص کنند چه تعداد سند و مدرک می‌خواهند.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: هیچ‌کسی حق ندارد تقاضای بیش از یک مدرک، شرایط و اسناد جدید از مردم کند. درخواست‌های صدور مجوز هم باید در روال‌های الکترونیکی طی شود تا هرکسی بتواند پشت سیستم درخواست صدور مجوز و بارگذاری مدارک را انجام دهد. اگر دستگاه دولتی هم می‌گوید که بعد از ۱۰۰ روز درخواست شما بررسی می‌شود، واقعاً بعد از ۱۰۰ پاسخگوی درخواست مردم باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴