تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۶۳۸۹۳
طبق گفته وزیر نیرو دولت سیزدهم به مشترکان خانگی خوش‌مصرف برق 250میلیارد تومان پاداش پرداخت کرده است.
۰
plusresetminus
پاداش ٢٥٠ میلیارد تومانی دولت سیزدهم به مشترکان خانگی

به گزارش بلاغ، علی‌اکبر محرابیان در نشستی خبری‌، اظهار کرد: به مردم قول داده بودم، کسانی که زیر الگو مصرف می‌کنند، در ازای صرفه‌جویی مشمول پاداش شوند؛ در این راستا برای مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی پنج برابر پاداش لحاظ شد.

وی افزود: در این میان برخی مشترکان مشمول پاداش، برخی مشمول قبوض رایگان و برخی نیز بستانکار شدند.
وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر در پیک مصرف قرار داریم، اظهار کرد: سال گذشته به گونه‌ای پشت سر گذاشته شد که حداقل ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید داشتیم و رشد مصرف برق نیز به صورت سالانه حدود ۴.۵ درصد افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شد اگر اقدامات درستی انجام نمی‌شد امسال نیز میزان ناترازی به حدود ۲۰ هزار مگاوات برسد.

وی افزود: هرچند که پیش‌بینی می‌کردیم شاهد خاموشی‌های وسیع و مشکلات فراوان باشیم اما تاکنون توانستیم تابستان را بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده پشت سر بگذاریم و این در حالی‌است که تابستان گرمی را نیز داریم. امروز متوسط وزنی دمای کشور ۳۸ درجه سانتیگراد است که نسبت به سال قبل ۱.۱ درجه افزایش یافته است.

او افزود: هر یک درجه افزایش گرما حدود ۱۵۰۰ مگاوات به میزان مصرف اضافه می‌کند. اگر ۱۰۰۰ مگاوات ظرفیت ایجاد کنیم، درنهایت می‌توانیم از ۶۰۰ تا ۶۵۰ مگاوات آن بهره ببریم. لذا به ازای یک درجه افزایش دما باید ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه در برخی از نقاط کشور چهار تا پنج درجه رشد دما را شاهد بوده‌ایم تاکید کرد: در برخی از شهرها امسال رکورد درجه حرارت زده شد و شاهد دمای ۵۴ درجه و بیشتر از آن نیز بودیم اما در این شرایط توانستیم مدیریت تامین برق را داشته باشیم.

او با اشاره به رشد سالانه مصرف برق در کشور، گفت: امسال علی‌رغم صرفه‌جویی‌هایی که صورت گرفت، رشد مصرف از سال‌های قبل که معادل ۴.۵ درصد بود پیشی گرفت و به عدد ۴.۸۵ درصد رسید. هر چند که این مسئله موجب خوشحالی است. چرا که افزایش تولید را نشان می‌دهد اما تامین برق را با مشکلاتی مواجه کرد. با این حال از پس آن برآمدیم.

محرابیان با بیان اینکه از سال گذشته تا به امروز یک میلیون کنتور برق اضافه شده است، تاکید کرد: در تابستان امسال میزان تقاضا ۶۹ هزار و ۲۷۸ مگاوات بود که نسبت به تقاضای انرژی در سال گذشته ۲۲۰۰ مگاوات بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه امسال همکاران صنعت برق در دو جبهه تامین و توزیع و مقابله با سیلاب مستقر شدند، گفت: ۲۱ استان کشور درگیر سیلاب شدند و در شرایطی که درگیر تامین برق پایدار تابستان بودیم، توانستیم خسارات وارده به شبکه‌های انتقال و توزیع برق را نیز برطرف کنیم.
به گفته وزیر نیرو در برخی از نقاط حادثه‌دیده همچون فیروزکوه شاهد قطعی‌های گسترده بودیم که آن هم در کمتر از ۱۰ ساعت برطرف و شبکه برق پایدار شد.

رشد سالانه تولید برق در دولت سیزدهم
او با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مدیریت مصرف و تامین برق، گفت: یک برنامه شامل ۱۰۰ اقدام را تدوین کردیم و آن را به عنوان سند همکاری و میثاق ما با صنعت برق مورد توجه قرار دادیم. از جمله مهم‌ترین محورهای این برنامه افزایش ظرفیت تولید برق کشور بود و بر اساس آن مقرر شد که در طول یک سال ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق کشور افزایش یابد. این در حالی‌است که عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزایش ظرفیت ۲۰۶۷ مگاوات در سال بوده است.
محرابیان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته مقرر شد حدود ۵۰۰۰ مگاوات را راه‌اندازی و ۱۰۰۰ مگاوات دیگر را با استفاده از فناوری‌های جدید و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم. تاکنون ۴۲۰۰ مگاوات وارد مدار شده و ۱۸۰۰ مگاوات دیگر نیز در مرحله بهره‌برداری قرار دارد و امیدواریم که این ۳۰۰۰ مگاوات تا پایان قول یک‌ساله وارد مدار شود.

خاموشی در بخش خانگی نداشتیم
او با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت مصرف نیز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بحث خانگی هیچ‌گونه خاموشی اعمال نشد و در بخش ادارات نیز با پیگیری‌های صورت گرفته شاهد ۳۰ درصد کاهش مصرف بودیم. در حوزه صنعت نیز باید گفت که با همکاری صنایع گام‌های خوبی را در این حوزه برداشتیم.

 محرابیان با بیان اینکه در کشور ۶۳۰ هزار واحد تولیدی و تولیدی صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۵۸۰ هزار واحد برق خود را از طریق فیدرهای شهری و خانگی تامین می‌کنند، تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای این واحدهای خرد و کوچک اعمال نشد و برای ۵۰ هزار واحد نیز تقاضا کردیم که روز تعطیل خود را توزیع کنند؛ بدین معنا که تنها روز جمعه به عنوان روز تعطیل شناخته نشود و این روز برای صنایع متفاوت باشد. در این روز نیز ۱۲ ساعت اعمال محدودیت داشتیم، به گونه‌ای که لطمه‌ای به تولید وارد نشود.

محرابیان با اشاره به سیاست وزارت نیرو برای تعرفه‌گذاری آب و برق، تاکید کرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مشترکانی که میزان مصرف آنها خارج از الگو باشد، نباید از یارانه بهره‌مند شوند و قیمت تمام شده را بپردازند. ۸۰ درصد جامعه الگو را رعایت می‌کنند و بر اساس این نگاه آئین‌نامه‌ای را به دولت بردیم و تصویب شد که در نیمه دوم نیز اقدام کردیم تا مراحل کمیسیون و تصویب انجام شود که اجرای آن به دی ماه و اوایل بهمن ماه موکول شد.

وی افزود: بر اساس این نگاه و آئین‌نامه هیچ‌گونه رشد قیمت آب و برق صورت نگرفت و قیمت‌ها مانند سال قبل اعمال شد و حتی به افرادی که صرفه‌جویی نیز کردند، پاداش تعلق گرفت اما برای مشترکانی که بالای الگو مصرف داشتند تعرفه پلکانی هدفگذاری شد.

او با بیان اینکه برای بودجه ۱۴۰۱ آئین‌نامه پیشنهادی تعیین شده و اصلاحاتی در حال انجام است که مصوب خواهد شد، خاطر‌نشان کرد: نگاه کلی این است که دست پرمصرف‌ها در جیب کم‌مصرف‌ها نباشد. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲