تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۴۶۳۷۶۵
انتظار می‌رود کمیته بدوی فدراسیون فوتبال شفاف اعلام کند که چگونه صلاحیت مهدی تاج را تأیید کرده،آن هم در شرایطی که مقررات فیفا چنین اجازه‌ای را به آنها نمی‌دهد!
۰
plusresetminus
تأیید صلاحیت تاج برخلاف قوانین فیفا کمیته بدوی فدراسیون فوتبال پاسخگو باشد!

به گزارش بلاغ؛ در شرایطی که همه منتظر اعلام اسامی نفرات واجد شرایط حضور در انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال ایران بودند، بامداد روز چهارشنبه این خبر از سوی وبسایت این نهاد در اختیار اهالی فوتبال قرار گرفت تا مشخص شود مهدی تاج، میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی، سه کاندیدایی هستند که برای ورود به کارزار انتخابات تأیید شده‌‎اند.

به این ترتیب امیررضا واعظ آشتیانی، علیرضا اسدی و محمد آخوندی که موفق به تکمیل مراحل ثبت‌نامی خود نشده بودند، حق شرکت در انتخابات را ندارند و رای کمیته بدوی در مورد آنها تغییر نکرده است. این در حالی است که در روزهای اخیر شایعات زیادی پیرامون راه یافتن آنها به مرحله نهایی انتخابات شنیده می‌شد و این سه با طرح شکایت به کمیته استیناف، امیدوار بودند که مسیر حضور در انتخابات را طی کنند.
همچنین اسامی نفراتی که به عنوان نماینده‌ باشگاه‌ها قصد ورود به هیئت‌رئیسه را دارند نیز اعلام شده که حضور رضا درویش، محمدرضا ساکت و حمیدرضا گرشاسبی مدیران شناخته شده فوتبال باشگاهی ایران جالب توجه است. همچین الهام بصیری نیا مدیرعامل تیم زنان شهرداری سیرجان، حسین پرویزی، اسماعیل حیدرپور و محمد رجاییان دیگر نفرات این بخش از انتخابات خواهند بود.

نکته مهم اینکه اسامی اعلام شده از سوی فدراسیون مربوط به تأیید صلاحیت کمیته بدوی و تصمیمات کمیته استیناف است و هنوز تأیید صلاحیت نهادهای چهارگانه ذی ربط باقی مانده که ممکن است تغییراتی را در انتخابات ایجاد کند. در متن اطلاعیه کمیته بدوی انتخابات آمده است:
«به نام خدا با عنایت به الطاف خداوند بزرگ، فرآیند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی طبق جدول زمانبندی در نقشه راه، مقررات انتخاباتی و اساسنامه فدراسیون فوتبال ج.ا.ا طی جلسات متعدد کمیته بدوی انتخابات همه مستندات مرتبط با صلاحیت نامزدها، مورد بررسی دقیق قرار گرفت و پس از طی فرآیند اعتراض نامزدها و بررسی مجدد در کمیته استیناف، نهایتا نامزدهای فوق جهت احراز پست‌های هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به شرح جدول آتی این اطلاعیه مورد تأیید واقع گردید. یادآوری می‌گردد طبق تعهدنامه کتبی نامزدها هنگام ثبت‌نام چنان‌که نامزدی تا زمان برگزاری انتخابات از آن تعهد تخطی نماید به جهت مخالفت با نظم عمومی و اخلاق حسنه عدم احراز صلاحیت آن نامزد به اطلاع فیفا، مجمع عمومی و عموم ملت شریف ایران خواهد رسید.» انتخابات فدراسیون فوتبال در تاریخ هشت شهریور برای انتخاب جانشین شهاب الدین عزیزی خادم رئیس‌معزول فدراسیون فوتبال و همچنین سایر پست‌های هیئت‌رئیسه برگزار خواهد شد.

واکنش وزیر به تأیید صلاحیت‌ها
سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان دیروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال که برخی از کسانی که برای نامزدی فدراسیون فوتبال تأیید شدند، مورد تأیید مردم نیستند، روند تأییدیه به چه شکل است؟ گفت: سه‌شنبه ظاهرا مهلت قانونی 21 روز برای ارسال مدارک تمام شد. در هیئت بدوی سه نفر تأیید شدند و خودم شخصا پیگیری کردم تأیید صلاحیت مدارک و مستندات ارائه شده است. این صرفا تأییدیه مدارک و مستندات است. وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: البته هنوز منتظر رای کمیته استیناف هستند تا افراد فاقد مدارک کامل که درخواست رسیدگی پرونده مجدد داشتند، در کمیته استیناف پرونده‌شان مورد رسیدگی قرار گیرد.

تاج چگونه تأیید صلاحیت شد؟
تأیید مهدی تاج به عنوان یکی از نامزدهای ریاست فدراسیون برخلاف قوانین فیفاست. روز سه شنبه در همین صفحه نوشتیم فدراسیون جهانی فوتبال در دستورالعمل بررسی صلاحیت افراد برای شرکت در انتخابات و در موضوع تعیین صلاحیت نامزدهای ریاست به صراحت تاکید دارد، افرادی که دارای پرونده‌های قضایی در جریان هستند و به طور رسمی متهم شده‌اند یا اقدامات قضایی موقت علیه آنها آغاز شده، دارای شرایط لازم برای تأیید صلاحیت و حضور در انتخابات نیستند. 
در بند 2 ردیف صلاحیت‌های این دستورالعمل آمده «هنگامی که یک نامزد به طور رسمی متهم شود و یا اقدامات قضایی موقت در ارتباط با او انجام شد، کمیته انتخابات تصمیم می‌گیرد، حتی اگر رای نهایی هم صادر نشده باشد، صلاحیت نامزد مذکور را رد نماید...» این دستورالعمل در انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال لازم‌الاجرا بوده و متن کامل آن نیز در سایت فیفا موجود است.درباره برگزاری انتخابات فدراسیون‌های عضو فیفا نیز این دستورالعمل توصیه به اجرا شده است.
فیفا تاکید می‌کند که این رد صلاحیت دلالت بر داوری در مورد نامزد یا پرونده مربوط به او در برابر دستگاه‌های قضایی یا انضباطی ندارد. این اقدام فیفا به دلیل لزوم حفظ اعتبار و اقتدار این سازمان است، چرا که سران فوتبال علاقه‌ای به فعالیت افرادی که ممکن است در آینده متهم شوند یا به هر دلیلی سابقه خوبی نداشته باشند، ندارد. یکی از نامزدهای صندلی ریاست مهدی تاج، رئیس‌مستعفی فدراسیون فوتبال است که سال ۹۸ به علت بیماری قلبی از سمت خود کناره‌گیری کرد اما بعد از این ماجرا، تاج و اعضای هیئت‌رئیسه وقت به علت عقد قرارداد با مارک ویلموتس که علاوه‌بر غرامت سنگینی که روی دوش فوتبال ایران گذاشته، با شبهات بسیاری هم همراه بود، دارای پرونده قضایی مفتوح فراوان در دستگاه قضایی هستند. سازمان بازرسی کل کشور از دو سال قبل، این پرونده را مفتوح نگه داشته و در انتظار صدور رای نهایی دادگاه CAS بوده است. پرونده‌ای که همچنان باز است و علاوه‌بر آن در پرونده‌های دیگری نیز محکومیت‌هایی صورت گرفته و موضوع اتهامی در مرحله رسیدگی در تجدیدنظر است. با توجه به اینکه فیفا به عنوان نهاد بالادستی فدراسیون فوتبال ایران است و رعایت مقررات آن بر همه کشورهای عضو لازم است، به نظر می‌رسد حضور مهدی تاج در انتخابات پیش رو با تضادهای قانونی در فیفا نیز همراه است.
حالا انتظار می‌رود کمیته بدوی شفاف اعلام کند که چگونه صلاحیت مهدی تاج را تأیید کرده، آن هم در شرایطی که مقررات فیفا چنین اجازه‌ای را به آنها نمی‌دهد!
جالب اینکه علی فلاحتی که به عنوان رئیس‌ جلسات کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال انتخاب شده، چند هفته قبل در مصاحبه‌ای تلویزیونی به حمایت از مهدی تاج پرداخت که این مسئله مورد اعتراض دو نامزد ریاست فدراسیون فوتبال هم قرار گرفت و علیرضا اسدی و امیررضا واعظ‌ آشتیانی با ارسال نامه‌ای به میرشاد ماجدی و حسن کامرانی‌فر به این موضوع معترض شدند. 
همین موضع‌گیری موجب بروز اختلافاتی در کمیته بدوی شد تا جایی که خبرگزاری تسنیم 31 تیرماه در گزارشی نوشت: «طبق شنیده‌ها در جلسه کمیته بدوی حبیبی یکی از اعضای کمیته نسبت به مصاحبه فلاحتی نیز معترض بوده و در جمعی اعلام کرده این مصاحبه، منطق تصمیم‌گیری و بنیاد کمیته بدوی را متزلزل کرده است. حبیبی حتی به سوابق و تجربه ورزشی تاج اشاره اما تأکید کرده علاوه‌ بر منع قانونی برای حضور او در انتخابات با توجه به بند 3 ماده 33 اساسنامه، منافع ملی و مصالح ورزشی کشور نیز حکم می‌کند تاج در انتخابات حاضر نباشد و کسانی که قصد خدمت به ورزش ایران را دارند نباید برای آمدن مهدی تاج اصرار کنند و با نگاهی کوتاه به گذشته همه چیز روشن است و نیاز به استدلال نیست.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴