کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گروه‌های مقاومت فلسطین در صفی واحد؛ گزینه‌ای جز رویارویی با تل‌آویو نیست

15 مرداد 1401 ساعت 11:01

روزنامه لبنانی «الاخبار» با انتشار گزارشی از صف واحد گروه‌های مقاومت فلسطین برای پاسخگویی به جدیدترین تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه خبر داد.


به گزارش بلاغ، رژیم صهیونیستی وضعیت آماده باش خود را به دلیل احتمال واکنش جنبش جهاد اسلامی به دستگیری «بسام السعدی» از رهبران این جنبش را برای مدت طولانی حفظ نکرد و در حالی که میانجیگرهای منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کردند تا مانع بروز یک انفجار شوند، به سرعت تجاوز به نوار غزه را آغاز کرد، اقدامی که هنوز مشخص نیست که چگونه ادامه و پایان خواهد یافت.

روزنامه لبنانی «الاخبار» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: «اسماعیل محمد، تحلیلگر سیاسی، معتقد است که دشمن از ابتدا برای اتفاق دیروز برنامه‌ریزی کرده بود. منطقی نیست که این رژیم با تهدید محدودی که ممکن است به صورت شلیک تعدادی راکت باشد، با این همه احتیاط و هوشیاری به غزه حمله کند، چرا که آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، سه بار ظرف ۲۴ ساعت از لشکر غزه بازدید کرد و ساعت‌ها وضعیت عملیاتی این نیروها را ارزیابی کرد و این به آن معناست که ارتش اشغالگر برای یک سناریوی تشدید تنش خود را آماده کرده بود».

این تحلیلگر معتقد است که آنچه اتفاق افتاد، شبیه پروتکل امنیتی است که پس از ترور «مازن فقها» از رهبران کتائب عزالدین القسام در سال ۲۰۱۷ و ترور «بهاء ابوالعطا» در سال ۲۰۱۹ انجام شد. تخلیه منازلب شهرک‌نشینان در شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در مجاورت  مرزهای نوار غزه، هشداری برای آن‌چه که قرار بود اتفاق بیفتد بود.

وی افزود: «اما احتمالا از آن‌چه که می ترسیدیم، اتفاق خواهد افتاد. روزهای آینده شاهد نبردی خواهیم بود که حدود آن مشخص نیست. اگر مقاومت با واکنش محدود، یعنی در چارچوب هزینه‌ای که به اشغالگر تحمیل کند، از آن عبور کند، اشتهای دشمن برای عملیات‌های مشابه بیشتر باز می‌شود، اما اتحاد گروه‌های مقاومت و ورود کتائب القسام به خط این رویداد، صحنه را بار دیگر تنظیم خواهد کرد».

این تحلیلگر سیاسی معتقد است که هدف قرار دادن جنبش جهاد اسلامی به‌ویژه برای شکستن طرح اتحاد میدان‌ها بود و آنچه دشمن می‌خواهد بگوید این است که جهاد کرانه باختری را به حال خود رها کند و از حمایت از مقاومت در حال ظهور در این بخش از فلسطین دست بردارد. امری که از نظر جهاد اسلامی میسر نیست زیرا دکترین رزمی جهاد مبتنی بر جنگیدن و فداکاری تا آخرین نفس است.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه در جنبش جهاد اسلامی در گفت‌وگو با الاخبار تصریح کرد که تصمیم برای پاسخگویی به ترور شهید «تیسیر الجعبری» در حالی اتخاذ شده است که «هنوز حدود آن مشخص نیست». در این میان پیوستن کتائب القسام به خط مواجهه، تعیین‌کننده است.، به ویژه که اشغالگران سعی در ترویج این امر دارند که تجاوزات آن‌ها، منحصراً  جنبش جهاد اسلامی را هدف قرار می‌دهد، به این امید که جنبش حماس به این تقابل نپیوندند..

وی با بیان این‌که رایزنی‌هایی با سایر گروه‌های مقاومت در مورد ماهیت و حدود پاسخ به تجاوزهای تل‌آویو در حال انجام است، تاکید کرد که القسام در دور کنونی نیز وارد میدان خواهد شدتا اجازه تکرار سناریوی مشابه علیه دیگر رهبران مقاومت داده نشود.

از سوی دیگر، کتائب «شهید ابوعلی مصطفی» شاخه نظامی جبهه خلق برای آزادی فلسطین در واکنش به تجاوز روز گذشته رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شهادت تیسیر الجعبری، اعلام کرد: «خون تیسیر الجعبری و سایر شهدای فلسطین هدر نخواهد رفت و آتش و گدازه بر سر صهیونیست‌ها خواهد ریخت. آن‌ها باید اکنون نفسهایشان را حبس کنند و منتظر پاسخ مقاومت باشند».

حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه از عصر دیروز (جمعه / ۱۴ مرداد) تحت عنوان «صبح صادق» آغاز شد و تا کنون ۱۰ فلسطینی از جمله تیسیر الجعبری فرمانده ارشد جهاد اسلامی در این حمله به شهادت رسیده‌اند.

دور تنش کنونی از بازداشت «بسام السعدی» از سران ارشد جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری در هفته گذشته آغاز شد و میانجی‌گری مصر برای پایان دادن به این تنش‌ها به جایی نرسید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 463665

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/463665/گروه-های-مقاومت-فلسطین-صفی-واحد-گزینه-ای-جز-رویارویی-تل-آویو-نیست

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com