کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد:

تسهیل فرآیند گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج از کشور

14 مرداد 1401 ساعت 15:29

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: یکی از مهم ترین وظایف وزارت امور خارجه ، تسهیل فرآیند توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می باشد


به گزارش بلاغ، مهدی صفری در ادامه سفر دوروزه خود به مازندران به همراه حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی  استاندار ، نادعلی کهنسال سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و عبدالله مهاجر رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران در بازدید از محوطه ها و سرمایه گذاری های انجام شده در بندرامیرآباد که با هدف بررسی شرایط موجود و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه مبادلات بین المللی و توسعه صادرات استان از طریق بنادر انجام شد ، با مدیر کل و معاونین این بندر دیدار کرد .

صفری در این دیدار با بیان اینکه یکی از مهم ترین وظایف وزارت امور خارجه ، تسهیل فرآیند توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می باشد ، بر نقش مهم بندرامیراباد در استراتژی های کلان دولت مردمی جهت فعال کردن کریدور بین المللی شمال – جنوب در صادرات و واردات بخصوص در ترانزیت انواع کالا تأکید کرد.

وی به ظرفیت بالای صادرات مصالح ساختمانی از ایران به کشور روسیه و نیاز کشورهای حوزه خزر به این نوع کالا ها اشاره کرد و ترانزیت انواع کالا را به صورت کانتینری جهت استفاده بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی بندرامیرآباد را خواستار شد.

صفری خاطر نشان کرد دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران  به دنبال تقویت و معرفی توانمندی ها و ظرفیت های کشور  به آن سوی مرزها ، ایجاد روابط مطلوب فی مابین ایران و کشورهای حوزه CIS  جهت افزایش مراودات اقتصادی و تأمین کالاهای اساسی و جایگزین کردن این مسیر جهت ترانزیت کالا از کشورهای منطقه با توجه به تنش موجود در شرق اروپا می باشد.

وی همچنین جذب بالای سرمایه گذاری بخش خصوصی ، برنامه های مدون توسعه ای بندر ، روند رو به رشد عملیات تخلیه و بارگیری کالا ، عمق مناسب آب و دارا بودن زیرساخت های مناسب را از مزیت های راهبردی بندرامیراباد عنوان کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به تامین کالاهای اساسی  مورد نیاز کشور از حوزه خزر تأکید و اظهار داشت با توجه به نزدیکی کشورهای روسیه و قزاقستان به ایران به خصوص بندرامیرآباد  ، می توان سهم تأمین این نوع کالاها بخصوص غلات را در این بخش افزایش داد و در این راستا استفاده از ظرفیت کشتی های رو - رو جهت بهره بردن بیش از پیش از ظرفیت مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر را امری ضروری عنوان کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد  نیز در این بازدید در گزارشی  به معرفی توانمندی های بندر امیرآباد و  اقدامات انجام شده در این بندر پرداخت و بر توسعه زیرساخت های حمل و نقل و احداث جاده مستقیم از بندرامیرآباد به بندرشهید رجایی تأکید کرد.

سعیدی پور بر تسهیل فرآیندهای صادرات کالا و فعال کردن اتاق مشترک بازرگانی با کشورهای همسایه اشاره و بر مرتفع شدن چالش هایی همچون فرآیند انتقال پول ، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده ای ، توسعه جاده مواصلاتی به بندر ، فعال سازی ترانزیت سوخت و سوآپ مواد نفتی و همسان سازی تعرفه ها در زمینه خدمات ترانزیت کالا تأکید کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با حمایت همه جانبه دستگاه دیپلماسی در حوزه اقتصادی از بندرامیرآباد و نیز سازمان بنادر و دریانوردی ، علاوه بر رونق تولید داخلی ، شاهد افزایش سهم تجاری ایران در بازار کشورهای حوزه CIS باشیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 463634

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/463634/تسهیل-فرآیند-گسترش-مناسبات-اقتصادی-بازرگانی-ایران-خارج-کشور

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com