تاریخ انتشارجمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۴۶۳۶۳۴
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: یکی از مهم ترین وظایف وزارت امور خارجه ، تسهیل فرآیند توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می باشد
۰
plusresetminus
تسهیل فرآیند گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج از کشور
به گزارش بلاغ، مهدی صفری در ادامه سفر دوروزه خود به مازندران به همراه حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی  استاندار ، نادعلی کهنسال سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و عبدالله مهاجر رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران در بازدید از محوطه ها و سرمایه گذاری های انجام شده در بندرامیرآباد که با هدف بررسی شرایط موجود و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه مبادلات بین المللی و توسعه صادرات استان از طریق بنادر انجام شد ، با مدیر کل و معاونین این بندر دیدار کرد .

صفری در این دیدار با بیان اینکه یکی از مهم ترین وظایف وزارت امور خارجه ، تسهیل فرآیند توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می باشد ، بر نقش مهم بندرامیراباد در استراتژی های کلان دولت مردمی جهت فعال کردن کریدور بین المللی شمال – جنوب در صادرات و واردات بخصوص در ترانزیت انواع کالا تأکید کرد.

وی به ظرفیت بالای صادرات مصالح ساختمانی از ایران به کشور روسیه و نیاز کشورهای حوزه خزر به این نوع کالا ها اشاره کرد و ترانزیت انواع کالا را به صورت کانتینری جهت استفاده بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی بندرامیرآباد را خواستار شد.

صفری خاطر نشان کرد دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران  به دنبال تقویت و معرفی توانمندی ها و ظرفیت های کشور  به آن سوی مرزها ، ایجاد روابط مطلوب فی مابین ایران و کشورهای حوزه CIS  جهت افزایش مراودات اقتصادی و تأمین کالاهای اساسی و جایگزین کردن این مسیر جهت ترانزیت کالا از کشورهای منطقه با توجه به تنش موجود در شرق اروپا می باشد.

وی همچنین جذب بالای سرمایه گذاری بخش خصوصی ، برنامه های مدون توسعه ای بندر ، روند رو به رشد عملیات تخلیه و بارگیری کالا ، عمق مناسب آب و دارا بودن زیرساخت های مناسب را از مزیت های راهبردی بندرامیراباد عنوان کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به تامین کالاهای اساسی  مورد نیاز کشور از حوزه خزر تأکید و اظهار داشت با توجه به نزدیکی کشورهای روسیه و قزاقستان به ایران به خصوص بندرامیرآباد  ، می توان سهم تأمین این نوع کالاها بخصوص غلات را در این بخش افزایش داد و در این راستا استفاده از ظرفیت کشتی های رو - رو جهت بهره بردن بیش از پیش از ظرفیت مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر را امری ضروری عنوان کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد  نیز در این بازدید در گزارشی  به معرفی توانمندی های بندر امیرآباد و  اقدامات انجام شده در این بندر پرداخت و بر توسعه زیرساخت های حمل و نقل و احداث جاده مستقیم از بندرامیرآباد به بندرشهید رجایی تأکید کرد.

سعیدی پور بر تسهیل فرآیندهای صادرات کالا و فعال کردن اتاق مشترک بازرگانی با کشورهای همسایه اشاره و بر مرتفع شدن چالش هایی همچون فرآیند انتقال پول ، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده ای ، توسعه جاده مواصلاتی به بندر ، فعال سازی ترانزیت سوخت و سوآپ مواد نفتی و همسان سازی تعرفه ها در زمینه خدمات ترانزیت کالا تأکید کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با حمایت همه جانبه دستگاه دیپلماسی در حوزه اقتصادی از بندرامیرآباد و نیز سازمان بنادر و دریانوردی ، علاوه بر رونق تولید داخلی ، شاهد افزایش سهم تجاری ایران در بازار کشورهای حوزه CIS باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴