تاریخ انتشارشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۴۶۳۴۵۶
یک روزنامه آمریکایی نوشته است که ایران به یک بازیگر بین‌المللی برای عرضه پهپادها تبدیل شده همچنین یک مستند آمریکایی در بررسی روند پهپادهای ایرانی گفته است اکنون ایران یک ابرقدرت پهپادی است.
۰
plusresetminus
ایران با وجود تحریم‌ها به صادرکننده جهانی پهپاد تبدیل شده است

به گزارش بلاغ؛ یک روزنامه آمریکایی مدعی شده ایران فروش فناوری‌های پهپادی به کشورهایی در خارج از منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) را افزایش داده و در تلاش است به یک بازیگر بین‌‌المللی برای عرضه این محصولات تبدیل شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته ایران در سال‌های گذشته «پیشرفت‌های مستمری» در زمینه طراحی و تولید پهپادهای نظامی داشته و انتقال این پهپادها به کشورهایی در فراسوی خاورمیانه را افزایش داده است.
نیویورک‌تایمز ادعا کرده ایران در تلاش برای افزایش نفوذ جهانی خود اکنون در تلاش است پهپادهای نظامی پیشرفته خودش را در اختیار کشورهای دیگر، از جمله کشورهای تحت تحریم مانند ونزوئلا و سودان قرار دهد. نیویورک‌تایمز نوشته این ادعا به گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های ایران، تصاویر ماهواره‌ای و اظهارات کارشناسان دفاعی در داخل و خارج ایران مستند است. 
نیویورک‌تایمز نوشته است: «این موضوع به یک منبع مهم برای تأمین سرمایه و نفوذ سیاسی برای ایران تبدیل شده که در حال دست و پنجه نرم کردن با محدودیت‌های مالی وضع‌شده از سوی آمریکا است.»
مطابق این گزارش، روسیه اکنون یکی از مشتری‌های بالقوه ایران است. مقام‌های آمریکا در هفته‌های گذشته مدعی شده‌اند مسکو قصد دارد برای تقویت زرادخانه جنگی‌اش در نبرد علیه اوکراین اقدام به خریداری صدها پهپاد از ایران کند.  با وجود این، وزارت خارجه ایران گفته که همکاری نظامی میان ایران و روسیه به قبل از آغاز جنگ اوکراین برمی‌گردد.

مهاجر6 در شاخ آفریقا
«سث فرانتزمن»، یک تحلیلگر دفاعی صهیونیست که در قدس اشغالی مستقر است به نیویورک‌تایمز گفت: «ایران به طرز فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی از لحاظ صادرات پهپاد است. این واقعیت که پهپادهای جدیدتر مانند مهاجر ۶ اکنون در مناطقی مانند شاخ آفریقا مشاهده می‌شوند نشان می‌دهند که کشورها این پهپادها را تغییردهنده معادلات بازی می‌بینند.»
این تحلیلگر مسائل دفاعی گفته که پهپادهای ایران قدرت شگفت‌انگیزی دارند، ضمن آنکه نسبت به مدل‌های دیگر در بازار ارزان‌قیمت‌ترند و پیشرفتگی‌شان هم رو به افزایش است.
مطابق این گزارش، ایران ساخت پهپاد را در دهه ۱۹۸۰ و در زمان جنگ با عراق آغاز کرد. روزنامه آمریکایی نوشته تهران علی‌رغم تحریم‌های فلج‌کننده‌ای که به بهانه مسائل هسته‌ای و موشکی علیه این کشور تحمیل شده توانسته مجموعه وسیعی از پهپادهای نظامی برای استفاده‌های شناسایی و تهاجم را بسازد.
برنامه پهپادی ایران طی سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی اسرائیل و آمریکا تبدیل شده است. مقام‌های آمریکایی در ماه‌های گذشته گفته‌اند که توان پهپادی ایران موجب شده آمریکا برای اولین بار برتری در عرصه هوایی در منطقه غرب آسیا را از دست بدهد. نیویورک‌تایمز نوشته ایران رقبای سرسختی مانند ترکیه به عنوان سازنده پهپاد بیرقدار TB۲ دارد که توسط کشورهایی مانند آذربایجان، پاکستان و اتیوپی خریداری می‌شوند و اوکراین هم در جنگ علیه روسیه از آنها استفاده کرده است.
تحلیلگران می‌گویند ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل متحد برای جلوگیری از خرید و فروش سلاح از سوی ایران در سال ۲۰۲۰ منقضی شد. این اقدام با اعتراض شدید ایالات متحده رو‌به‌رو شد که خواستار تمدید این ممنوعیت بود. نیویورک‌تایمز نوشته رفع این ممنوعیت، یکی از موانع حقوقی مهم برای صادرات پهپاد از سوی ایران را برداشت. 
یکی از نخستین نشانه‌ها درباره آماده شدن ایران برای رفع این ممنوعیت، اواخر آگوست سال گذشته پدیدار شد. در اتیوپی، همزمان با آغاز جنگ میان دولت و نیروهای شورشی، نخست‌وزیر اتیوپی در حال بازدید از یک پایگاه نظامی بود. در پشت یکی از تصاویر مربوط به نخست‌وزیر، پهپاد مهاجر ۶ ساخت ایران قابل مشاهده بود.
دیپلمات‌های غربی در مصاحبه با نیویورک‌تایمز تأیید کردند که اتیوپی اقدام به خریداری پهپاد از ایران کرده است. این موضوع، اکتبر سال گذشته که وزارت خزانه‌داری تحریم‌های جدیدی علیه برنامه پهپادی ایران وضع کرد آشکارتر شد.
در ماه فوریه، بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که پهپاد مهاجر۶ از سوی ایران به ونزوئلا هم فروخته شده است.

مسیر ایران برای تبدیل شدن 
به ابرقدرت پهپادی

«الحُرّه» شبکه تلویزیون ماهواره‌ای مستقر در آمریکا است که به زبان عربی برای مخاطبان در خاورمیانه و شمال آفریقا خبر و برنامه درخصوص رخدادها پخش می‌کند. این شبکه را شبکه‌های سخن‌پراکنی خاورمیانه (MBN) که رادیو سوا را نیز اداره می‌کند، می‌گرداند.
این شبکه آمریکایی مستندی جالب توجه پخش کرده که در آن به نخستین گام‌های ایران در موضوع پهپاد پرداخته که در زمان جنگ تحمیلی علیه ایران بوده است. برای این موضوع این مستند بخش‌هایی از فیلم «مهاجر» را نیز نشان می‌دهد. آنچه در ادامه می‌آید ترجمه بخش‌هایی از این مستند است: 
سال‌هاست که اسرائیل در زمینه پهپادها در خاورمیانه بی‌رقیب بوده است. ایران تلاش کرد این را تغییر دهد و البته در به چالش کشیدن اسرائیل بسیار موفق شد. این موفقیت به خاطر توان رو به رشد پهپادی است و امروز ایرانی‌ها همه انواع آن از جمله شناسایی، هجومی و انتحاری را در اختیار دارند. در 28می 2020 و سه روز پس از حمله به مجتمع نظامی پارچین، تلویزیون رسمی ایران پایگاهی در عمق صدها متری در قلب زاگرس، غرب کشور را نشان داد. پایگاهی که تقریبا یکصد پهپاد را در خود جای داده است. نیروهای مسلح ایران، به سرعت در حال توسعه هواپیماهای بدون سرنشین هستند و همچنین در حال ساخت انواع جدید پهپاد با توانایی انجام ماموریت‌های گوناگون که به ارتش و سپاه برای پشتیبانی از امنیت ملی کمک خواهند کرد. کارشناسان معتقدند که مقدمات ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در ایران از چهاردهه پیش و در اوج جنگی شدید با همسایه غربی خود یعنی عراق آغاز شد.
موضوع پهپادهای ایرانی یا اهداف پهپادی ایران از دهه 80 در قرن گذشته آغاز شد. در جنگ ایران و عراق روی این پهپادها دوربینی برای تصویر برداری نصب می‌شد. نصب دوربین برای تصویربرداری از استقرار نیروهای عراقی صورت می‌گرفت.
این فیلم ایرانی [فیلم مهاجر] که در دهه هشتاد تولید شده است تصاویری از اولین پهپاد ایرانی با نام مهاجر یک که برای اهداف شناسایی استفاده شده را نشان می‌دهد. ایرانی‌ها غالباً پهپاد‌ها را برای شناسایی استفاده می‌کردند اما تلاش کردند که آنها را با راکت‌ها مسلح کنند.
تهران با اعتماد به نمونه اول نمونه‌های دیگری از نوع مهاجر را ساخت که بنا به گفته کارشناسان از فناوری پیشرفته همچون نمونه‌های آمریکایی برخوردار است.
ایرانی‌ها دارای انواع مختلفی از پهپادها هستند که قادرند صدها مایل به پرواز درآیند در مقایسه با پهپادهای آمریکایی، ایرانی‌ها با هزینه بسیار کمی آنها را می‌سازند.
فرصت طلایی برای توسعه پهپادهای ایرانی در چهارم دسامبر ۲۰۱۱ همزمان با شکار پهپاد آمریکایی آر کیو ۱۷۰. آرکیو ۱۷۰ آمریکایی از پیشرفته‌ترین پهپادهای آمریکایی است و با سرنگونی آن ایرانی‌ها به فناوری‌های آن دست پیدا کردند و با استفاده از مهندسی معکوس توانستند نسخه‌های بومی این پهپاد را با نام­‌های شاهد با انواع و اقسام مختلف بسازند.
تهران با استفاده از مهندسی معکوس نسخه‌های بومی پروازها از جمله شاهد ۱۲۹ که نمونه ایرانی ام یک آمریکایی و هرمس اسرائیلی را تولید کرد. در ژوئن ۲۰۲۱ تهران از ساخت موفقیت‌آمیز پهپاد‌هایی با برد هزار کیلومتر خبر داد که یعنی امکان پرواز از ایران با هدف عملیات علیه اسرائیل به وجود آمد.

سلاح ایرانی که آمریکا را 
تحت تاثیر قرار داده

یک شبکه تلویزیونی روسیه گفت‌وگویی را با «ایگور مورازوف» عضو شورای فدراسیون (سنا) روسیه انجام داده است. این گفت‌وگو به روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی دو کشور اختصاص دارد. در بخشی از این گفت‌وگو که به همکاری‌های نظامی دو کشور مربوط است مورازوف می‌گوید: «روسیه همواره پشتیبان همکاری فنی-نظامی با تهران بوده است.»
این عضو شورای فدراسیون روسیه افزوده است: «ایران با وجود اینکه نزدیک به 40سال؛ نه بلکه بیش از 40سال تحت تحریم و 30سال آن را تحت تحریم‌های شدید بوده یاد گرفته سلاح‌های درخشانی بسازد که امروز آمریکایی‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.»
مورازوف در ادامه می‌گوید: «با توجه به امکانات فنی و پارامترهای نظامی [تسلیحات ساخت ایران] می‌توان گفت این سلاح‌ها یکی از بهترین‌ها در دنیا هستند. این موضوع به عنوان مثال شامل حوزه پهپادها می‌شوند. برای همه روشن است که آمریکایی‌ها پهپادهایی در اختیار دارند که در برنامه‌های جاسوسی به مدت 40ساعت توانایی پرواز دارند در حالی که پهپادهای ایرانی تا 46ساعت مداومت پرواز دارند. آمریکایی‌ها پهپادهای جنگنده قدرتمندی دارند و ایرانی‌ها از آن جلو زده‌اند. بدین جهت نگرانی پنتاگون و کاخ سفید درخصوص همکاری ما با ایران در زمینه پهپادها قابل درک است.»

افتخاری برای مسلمانان
همچنین «باری عطوان» نویسنده و تحلیلگر سرشناس و سردبیر نشریه الکترونیکی رای الیوم در یک فایل تصویری به بیان نکاتی پیرامون خبر تقاضای روسیه برای خرید پهپاد از ایران پرداخت و گفت: این واقعا جالب توجه است. روسیه که قدرت دوم نظامی جهان شناخته می‌شود و در تولید برخی تسلیحات جنگی دست برتر را دارد از ایران درخواست خرید پهپاد دارد. این موضوع افتخاری است برای ما مسلمانان. 

دیدیم که پهپادهای ایرانی بسیار موثر هستند
«سوسانه کولبل» تحلیلگر اشپیگل در یک برنامه تحلیلی در شبکه دویچه‌وله آلمان گفت: ایران می‌داند چطور بازی را به پیش ببرد و روسیه در حال حاضر به ایران نیاز دارد.ایران می‌داند اگر الان در کنار روسیه بایستد در آینده روسیه مدیون این کشور خواهد بود و این همکاری برای ایران سخت نیست. 
ایران علی رغم وضعیت سختی که در آن قرار دارد یعنی تحریم 40ساله، از نظر نظامی به صورت حیرت انگیزی خوب مجهز است و ما سال 2019 دیدیم که پهپادهای ایران بسیار موثر هستند وقتی که به پالایشگاه‌های عربستان سعودی حمله شد و 50درصد از تولید نفت در یک برهه زمانی مسدود شد. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴