رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس تاکید کرد:

لزوم تخصیص ردیف بودجه ملی برای احداث موزه‌ها و گردآوری اسناد

تاریخ انتشارسه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
کد مطلب : ۴۶۳۳۷۶
رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بر لزوم تبیین اسناد دفاع مقدس و تخصیص ردیف بودجه ملی به استان‌ها جهت گردآوری اسناد، تاریخ شفاهی و اتمام موزه‌های دفاع مقدس، تاکید شد.
۰
plusresetminus
لزوم تخصیص ردیف بودجه ملی برای احداث موزه‌ها و گردآوری اسناد
به گزارش بلاغ؛ سردار غلامرضا علاماتی در مراسم افتتاحیه همایش ملی اسناد در مجتمع شهید بهشتی بهزیستی استان مازندران با بیان اینکه ما در طول دفاع مقدس بالغ بر 5 میلیون و 624 هزار و 154 نامه بین آزادگان و خانواده‌هایشان ارسال شد، اظهار کرد: سهم نامه‌های اسرا، 2 میلیون و 189 هزار و 500 نامه است.

وی همچنین تعداد نامه‌های خانواده‌ها را به اسرا 3 میلیون و 434 هزار و 554 نامه اعلام کرد و گفت: این نامه‌ها سندهایی است که در آن دوران گذشت و به صورت رمز تبادل شده است.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با بیان اینکه امروز این‌ها یکی از گنج‌هایی است که در اختیار داریم، ادامه داد: مقاومت و ایستادگی ما در آن شرایط بحرانی اینگونه به دست آمد و این درسی است برای نسل حاضر و آینده.

علاماتی شمار اسرای ایرانی در زندان‌های عراق را نزدیک به 39 هزار و 140 نفر اسیر اعلام کرد و اظهار کرد: در مقابل عراقی‌ها، 56 هزار اسیر در ایران داشتند و نزدیک به 7 میلیون نامه را اجازه دادیم تبادل کنند.

*اسناد دفاع مقدس نشانه حقانیت ملت ایران است
وی با بیان اینکه سهم ایران از موضوع اقدامات انسان دوستانه و بشردوستانه خیبی فراتر از قوانین و چهارچوب‌های بین‌المللی بوده است، افزود: این اسناد و مدارک نشانگر حقانیت‌هاست و امید است این حقانیت تبیین شود و در اختیار نسل امروز و آیندگان قرار بگیرد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس خاطرنشان کرد: مردم باید حظ و بهره معنوی این اسناد را در طول 200 سال آینده ببرند و استفاده کنند و باید این عزت و عظمت و پایداری و مقاومت را به نسلهای آینده انتقال دهیم.

* با کمبود بودجه مواجه هستیم
سردار «عبدالله ملکی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران، نیز در این همایش اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها در حوزه مدارک دفاع مقدس، موضوع اسنادی، تاریخ شفاهی و خاطرات رزمندگان است و به دنبال گمشده هستیم و هنوز نتوانستیم خوب پیدا کنیم چراکه با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

وی افزود: باید برای در تهران و در استان‌ها یک ردیف قابل توجهی برای جمع آوری تاریخ شفاهی و خاطرات و اسناد اختصاص یابد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اشاره به اینکه روح و محتوای موزه از اهمیت بسیاری برخوردار است، بیان کرد: این مسئله کمتر مورد توجه قرار گرفت و این درحالی است که برای ساخت موزه اعتبار محدودی در نظر گرفته می‌شود اما در موضوع محتوایی، که بازدید کننده با روح آن سر و کار دارد توجه نمی‌شود.

*لزوم اختصاص اعتبار ملی برای جمع آوری اسناد دفاع مقدس
ملکی عنوان کرد: باید برای این حوزه که یک ذخیره و گنج است منابع قابل توجهی در سطح ملی درنظر گرفته بشود و مسئول بنیاد و مدیران کل نباید برای جذب اعتبار مشکل داشته باشند.

وی با بیان اینکه مسئولین باید این موضوع را به صورت جدی و در اولویت کاری خود قرار بدهند، گفت: نیازمند پیگیری در سطح ملی هستیم که منابع آن مشخص شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران،  شمار رزمندگان مازندران را بیش از 160 هزار رزمنده اعلام کرد و با بیان اینکه باید به تعداد این افراد کتاب تولید شود، تصریح کرد: همچنین برای ده هزار و چهارصد شهید استان باید کتاب تولید شود.

ملکی با عنوان اینکه مازندران در زمان جنگ 10  یگان را معین بود و لشکر 25 کربلا، لشکر 30، سپاه مریوان از جمله آن‌هاست، گفت: خاطرات همه اینها باید جمع آوری بشود. همچنین خاطرات رزمندگان جنگ جنگل در شمال باید جمع آوری و به کتاب تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اسناد موجود در دست فرماندهان و رزمندگان باید به موزه انتقال پیدا کند، به اهمیت آثار مربوط به موضوع دفاع مقدس اشاره کرد و خاطرنشان کرد: باید اسناد جمع آوری و برای جانمایی در موزه در اختیار ما قرار بگیرد.

همچنین از دو عنوان کتاب اسنادی اسناد مشرح مذاکرات مقامات ایران و عراق پیرامون اسراء و مفقودین و «از خون دل نوشتم» نامه‌های حجت الاسلام «محمدحسن جمشیدی» به فرزند شهیدش «مهدی جمشیدی» رونمایی شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲