کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل بنیاد گندمکاران اعلام کرد:

صرفه‌جویی 2 میلیون تنی نیاز به گندم با اصلاح یارانه‌ها

فارس , 3 مرداد 1401 ساعت 0:00

مدیرعامل بنیاد گندمکاران کشور گفت:‌ 2 میلیون تن نیاز به گندم با اصلاح یارانه‌ها در سال جاری کم می‌شود و واردات کاهش می‌یابد.


به گزارش بلاغ؛ علیقلی ایمانی اعلام کرد:‌ با اصلاح یارانه نان و تکمیل طرح نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها حدود دو میلیون تن نیاز کشور به آرد صرفه‌جویی می‌شود. کل نیاز کشور به گندم از بخش صنف صنعت گرفته تا خبازی 11 میلیون و 500 هزار تن است که با اصلاح یارانه نان، میزان مصرف گندم در کشور به 9 میلیون و 500 هزار تن خواهد رسید.

وی افزود: با نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها، به نانواها بر اساس میزان نانی که فروخته یارانه می‌دهند و قیمت هر کیلوگرم آرد برای آنها 16 هزار و 500 تومان تمام می‌شود که اختلاف قیمتی با بخش‌های دیگر یا بازار آزاد ندارد که بخواهند بفروشند، بنابراین با این روش از قاچاق یا نشتی در بازار آزاد جلوگیری می‌شود. در سال‌های پیش به دلیل اختلاف قیمتی که بین نان خبازی و حتی صنعتی با بازار آزاد وجود داشت، سالانه بخش زیادی از آرد گندم قاچاق می‌شد.

مدیرعامل بنیاد گندمکاران کشور ادامه داد: سال گذشته هفت میلیون تن گندم وارد کشور شد اما امسال با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها دو میلیون تن کاهش مصرف خواهیم داشت ضمن اینکه تولید هم امسال بیشتر از سال گذشته شده و در نهایت نصف سال گذشته نیاز به واردات داریم.
ایمانی با پیش‌بینی اینکه خرید تضمینی گندم امسال به هفت میلیون تن برسد، افزود:‌ کشور حدود دو میلیون تن هم ذخایر استراتژیک لازم دارد که با این حساب حدود سه میلیون و 500 هزار تن واردات خواهیم داشت.

گفتنی است، با اصلاح یارانه آرد صنعتی و هوشمند‌سازی عرضه نان سنتی از قاچاق گندم و آرد به خارج کشور و هدررفت‌های دیگر جلوگیری شد و دو میلیون تن صرفه‌جویی حاصل این طرح‌هاست.


کد مطلب: 463324

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/463324/صرفه-جویی-2-میلیون-تنی-نیاز-گندم-اصلاح-یارانه-ها

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com