قیمت خودروهای صفرکیلومتر در لاین سرعت؛

خداحافظی قشرهای کم درآمد با خودروهای صفر کیلومتر!

تاریخ انتشارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۴۶۳۲۹۱
با حذف تیبا، ساینا، سمند و پژو ۴۰۵ از خط تولید و جایگزینی خودروهایی که رنج قیمتی آنها از 300میلیون تومان به بالا است نشان می دهد میانگین قیمت کارخانه ای خودرو صفر دو برابر قیمت قبل خواهد شد که باید قشرهای کم درآمد با خرید خودروی صفر کیلومتر خداحافظی کنند.
۰
plusresetminus
خداحافظی قشرهای کم درآمد با خودروهای صفر کیلومتر!
به گزارش بلاغ، در ماه های قبل خبر توقف تولید پژو405 از سوی ایران خودر منتشر شده بود و چندی پیش هم براساس اعلام وزارت صمت، تولید سه خودروی تیبا، ساینا و سمند به‌زودی متوقف خواهد شد البته طبق اعلام سایپا تولید تیبا یک متوقف شده است و از انتهای ماه جاری تولید تیبا2 و از چندماه آینده هم ساینا متوقف خواهد شد.

خودروسازان و وزارت صمت اعلام کرده است این تصمیم در راستای افزایش کیفیت و رده کیفی خودروهای داخلی است. ولی باید این موضوع را در نظر داشت که این خودروها در رده خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی امروز جامعه قرار دارند و قشرهای کم درآمد و دهک های پایین جامعه در وضعیت اقتصادی امروز جامعه فقط می توانند با کلی پس انداز و وام این خودروها را تهیه کنند که در صورت توقف تولید این خودروهای اقتصادی در کشور باید گفت این آرزو هم برای قشرهای کم در آمد دست نیافتنی خواهد شد.

از طرفی هم تجربه گذشته در مسئله پراید نشان می دهد که با حذف این خودرو ها که در رده ارزان قیمت جامعه قرار دارند بازار خودرو متوجه شوکی خواهد شد که قیمت همین خودروهای ارزان قیمت امروزی را بالاتر خواهد برد.

از همین رو باید گفت که در مرداد ماه سال 99 محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق در مراسم خروج پراید از خط تولید سایپا روی کاپوت آخرین پراید تولیدی این شرکت نوشت «امیدوارم بعد از اتمام تولید پراید، خودرو جایگزین ایمن، زیباتر و با قیمت مناسبت‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد». پراید آن روزها در شرایطی از مدار تولید خودروسازان خارج شد که با وجود ایرادهای فراوانی که داشت، به دلیل قیمت نسبتا مناسب توانسته بود سال ها به عنوان گزینه اول در سبد خرید خودرو توسط خانواده های ایرانی قرار بگیرد.

البته همان روزها هم عده‌ای معتقد بودند توقف تولید پرتیراژترین خودروی تولید داخل نه‌تنها دایره انتخاب مردم به‌ویژه دهک‌های کم‌درآمد را محدودتر خواهد کرد، بلکه ممکن است شوک منفی قیمتی را در بازار خودرو در پی داشته باشد. آن روزها مسئولان وقت وزارت صمت وعده می‌دادند با بسته‌شدن پرونده تولید پراید در سایپا، تیبا و کوییک جایگزین آن خواهند شد و به همین دلیل مشکلی در سبد انتخاب مشتریان به وجود نخواهد آمد.

اما حالا با گذشت نزدیک به دوسال از آن وعده‌ها، نگاهی گذرا به نوسانات قیمت خودروهای داخلی نشان می‌دهد وعده واعظی برای جایگزین‌شدن خودروی پراید با یک خودروی ارزان‌تر، با واقعیت خیلی فاصله دارد؛ به‌گونه‌ای که قیمت پراید پس از توقف تولید حتی از تیبا نیز گران‌تر شده است!

آنطور که سخنگوی وزارت صمت می‌گوید قرار است پس از توقف تولید تیبا، ساینا و سمند خودروهای آریا، شاهین، هایما 8 و آریسان 2 جایگزین آنها شوند که در این بین شاهین و آریا به سایپا و هایما 8 و آریسان 2 به ایران‌خودرو اختصاص دارند.

این در حالی است که برآوردها از قیمت خودروهای جایگزین نشان می‌دهد قیمت کارخانه‌ای این خودروها تا دوبرابر و بیشتر از قیمت خودروهایی است که قرار شده تولید آنها متوقف شود؛ اگرچه توقف تولید محصولات اینچنینی گام رو به جلویی است اما اگر تصور کنیم خودروهای جایگزین با همان قیمت ها و یا بااندکی افزایش قرار است به دست مشتری برسد باید گفت سخت در اشتباه هستیم.

برای مثال درحال حاضر خودروی شاهین که یکی از جایگزین‌های تیبا و سایناست با قیمت 345 میلیون تومان توسط سایپا به فروش می‌رسد، درحالی‌‌که آخرین قیمت تیبا و ساینا در کارخانه بین 120 تا 125 میلیون تومان بوده است. این یعنی شما برای خودرویی که قرار است جایگزین تیبا شود باید بیش از 2.5 برابر آن پول بپردازید. خودروی دیگر موردنظر سایپا، آریاست که هرچند قیمت آن رسما اعلام نشده اما گفته می‌شود گران‌تر از شاهین خواهد بود و احتمالا در محدوده 450 تا 600 میلیون تومان قیمت می‌خورد!

همچنین جایگزین‌های سمند و پژو405 براساس اعلام مسئولان ایران‌خودرو هایما اس 8، رانا اتوماتیک و وانت آریسان2 است. درمورد هایما اس 8 باید به این موضوع توجه کنید که این خودرو در دسته خودروهای لوکس قرار می‌گیرد و احتمالا قیمتی به‌مراتب بیشتر از هایما اس‌7 خواهد داشت که شاید بتوان از رقمی درحدود 800 میلیون تومان سخن گفت. بنابراین نمی‌توان این خودرو را جایگزین مناسبی برای پژو و سمند دانست که قیمت کارخانه‌ای آنها حدودا 150 تا 160 میلیون تومان است.

در هر حال این توقف تولید خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی جامعه امروز و عدم جایگزینی خودرو مناسب و ارزان قیمت در همان رنج قیمت باعث خواهد شد که قشرهای کم درآمد و دهک های پایین جامعه آرزویی به آرزوهای خود با عنوان داشتن ماشین صفر کیلومتر اضافه کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما