تاریخ انتشارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۴۶۳۲۸۴
تبعات سیاسی جنگ اوکراین در کنار تبعات اقتصادی آن در کشورهای درگیرِ این جنگ، بالاخره کار دولت و پارلمان ایتالیا را یکسره کرد. نخست‌وزیر ایتالیا پس از این که نتوانست کمبود شدید مواد غذایی و افزایش قیمت سوخت در این کشور را مهار کند، استعفا و رئیس‌جمهور نیز پارلمان را منحل کرد.
۰
plusresetminus
تورم و کمبود مواد غذایی دولت و پارلمان ایتالیا را سرنگون کرد

به گزارش بلاغ؛ در آستانه 5 ماهگی جنگ اوکراین، سایه این جنگ همچنان بر سر کشورهای درگیر این جنگ از جمله اروپا سنگینی می‌کند. در حوزه اقتصادی کشورهای منطقه یورو به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تورمی را تجربه می‌کنند که در طول چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. کارشناسان می‌گویند درصورتی که شیر نفت و گاز روسیه کاملاً بر روی اروپا بسته شود تشدید بحران سوخت و افزایش چند برابری قیمت حامل‌های انرژی کار اتحادیه اروپا را یکسره می‌کند! اما این همه ماجرا نیست.

بحران اقتصادی در اروپا تاثیرات سیاسی شدیدی را نیز در برخی از کشورهای این منطقه گذاشته است. طی روزها و هفته‌های اخیر شهرهای مهم اروپایی شاهد اعتراضات گسترده به وضعیت وخیم اقتصادی و افزایش نرخ تورم در اروپا بوده است. از ایتالیا خبر رسیده سرانجام بحران گرانی سوخت و مواد غذایی به سقوط کامل دولت و انحلال پارلمان این کشور منجر شد. به گزارش فارس، در پی اعلام استعفای مجدد «ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا، عصر پنجشنبه به وقت تهران پارلمان این کشور نیز منحل شد. بنابر اعلام تلویزیون رسمی ایتالیا، پس از آنکه «ماریو دراگی» برای بار دوم در مدت زمانی کوتاه درخواست استعفای خود را امضا کرد، «سرجیو ماتارلا» رئیس‌جمهور این کشور طی حکمی پارلمان را منحل کرد. این تصمیم که به انتخابات زودهنگام در ایتالیا منجر خواهد شد در حالی اتخاذ شده که این کشور در بحران کمبود مواد خوراکی و بحران انرژی به سر می‌برد که از جنگ در اوکراین نشأت گرفته است.

«ماریو دراگی» هفته گذشته به رغم جان به در بردن از رأی عدم اعتماد گفته بود که از سمتش استعفا خواهد کرد. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که آینده دولت ایتالیا بعد از آنکه «جنبش ۵ ستاره» یکی از احزاب متحد دولت در کابینه ائتلافی حمایتش از دولت را پس گرفت، در‌هاله‌ای از ابهام فرو رفته بود.نمایندگان جنبش ۵ ستاره بر سر یک لایحه کمک عمومی در پی افزایش قیمت انرژی با دولت دچار اختلاف شده بودند. گفته می‌شود ‌«سرجیو ماتارلا» رئیس‌جمهور ایتالیا ۲۵ سپتامبر(۳مهر) سال جاری میلادی را برای برگزاری انتخابات زودهنگام تعیین کرده است. رئیس‌جمهور ایتالیا از ماریو دراگی نخست‌وزیر این کشور خواسته تا زمان تشکیل دولت جدید در سمت خود باقی بماند.

از سرگیری انتقال گاز روسیه به آلمان
خبر دیگر این که پس از پایان تعمیرات سالانه خط لوله «نورد استریم یک» و از سرگیری ارسال گاز روسیه به قاره سبز، قیمت گاز در اروپا کاهش پیدا کرد. به گزارش ایرنا، شبکه خبری راشا تودی روز پنجشنبه نوشت که قیمت‌های گاز طبیعی در اروپا به دنبال از سرگیری ارسال گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم یک، تا ۶.۵ درصد کاهش پیدا کرد. طبق داده‌های شرکت «بورس کانتیننتال» لندن، قیمت معامله‌های ماه اوت(مرداد) برای گاز طبیعی در شرکت تی‌تی‌اف هلند حدود ساعت ۱۰:۳۰ روز پنجشنبه به ۱۴۵ یورو در هر مگاوات- ساعت رسید. عرضه گاز روسیه به اروپا پنج شنبه ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) پس از یک دوره تعمیرات 10 روزه در نورد استریم، مجدد از سرگرفته شد و طبق اعلام اپراتور این خط لوله، ارسال گاز به میزان۴۰ درصد همچنان ادامه دارد.
گازپروم در ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) جریان گاز را به منظور تعمیر و نگهداری سالانه به حالت تعلیق درآورده بود. پس از اینکه توربین کمپرسور این خط لوله در بحبوحه تحریم‌ها در کانادا توقیف شد، عرضه گاز در ماه ژوئن(خرداد) ۶۰ درصد کاهش یافت. گازپروم اعلام کرد که به این قطعه برای بازیابی ظرفیت کامل نیاز دارد و اتاوا اجازه داد تا اوایل ماه ژوئیه(تیر) قطعه به آلمان بازگردانده شود. گازپروم روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که همچنان منتظر تحویل اسناد شرکت آلمانی زیمنس (مسئول تعمیر این توربین) به روسیه است. روز ۲۶ تیر رسانه‌های روسیه اعلام کرده بودند که در صورت نبود مشکل در تدارکات و گمرک، پنج تا هفت روز دیگر توربین به روسیه می‌رسد.

آینده تاریک اقتصاد اروپا
رئیس‌بانک مرکزی اروپا نیز ادامه جنگ اوکراین و تشدید تورم را «عاملی مخرب بر اقتصاد منطقه یورو» خواند. «کریستین لاگارد»، اعلام کرد به دلیل ادامه جنگ اوکراین و تورم که تا مدت‌ها در سطح نامطلوبی باقی خواهد ماند، افق اقتصادی در منطقه یورو تاریک است. «لاگارد» این را هم گفت که پیامد‌های جنگ با تورمی بی‌سابقه و ناپایداری در اقتصاد، چشم‌انداز نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و پس از آن را تاریک می‌کند. اتحادیه اروپا همگام با آمریکا اقدام به اعمال تحریم‌های سنگین علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین کرده است. با این حال، این اتحادیه بیشترین ضرر را از این تحریم‌ها برده است به طوری که با افزایش بهای سوخت، منطقه یورو هم اینک با تورم بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. همچنین آلمان به عنوان موتور اقتصادی اتحادیه اروپا که یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کننده‌های انرژی از روسیه محسوب می‌شود هم اینک شاهد چالش‌های متعدد اقتصادی است. شرایط نابسامان اقتصادی این کشور باعث شد برای نخستین بار در تاریخ نرخ مبادلات دلار و یورو برابر شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲