قابل توجه خوش‌باورانی که با «تضمین‌خواهی» ایران مخالفت می‌کنند

نیکی هیلی: دولت بعدی آمریکا هر توافقی با ایران را پاره خواهد کرد

تاریخ انتشارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۴۶۳۲۸۱
نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل گفت، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را پاره خواهد کرد.
۰
plusresetminus
نیکی هیلی: دولت بعدی آمریکا هر توافقی با ایران را پاره خواهد کرد

به گزارش بلاغ؛ «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» گفت، دولت بعدی کشورش، هرگونه توافق دولت فعلی با ایران را پاره خواهد کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «فاکس نیوز» هیلی در سخنرانی نشست «مسیحیان متحد برای اسرائیل» گفت: «عدم توافق بهتر از توافق بد است و اگر این رئیس‌جمهور هرگونه توافقی را امضا کند به شما قول می‌دهم که رئیس‌جمهور بعدی آن را در روز اول حضورش پاره خواهد کرد.»
این مقام سابق جمهوری‌خواه ادعا کرد: «متأسفانه آمریکا به صورت ناخواسته در حال کمک به ایران در رسیدن به دیدگاه شرورانه آن است. رئیس‌جمهور ما برای برگشتن به توافق هسته‌ای با ایران مستأصل است.»
نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل درباره بایدن افزود، او به طور روشن بیان کرده هر کاری می‌کند که ایران توافق را امضا کند.
او همچنین از دولت بایدن به دلیل آنکه به زعم او به دولت روسیه اجازه داده رهبری مذاکرات هسته‌ای را در اختیار بگیرد انتقاد کرد.

هیلی گفت: «ما اجازه می‌دهیم یکی از دشمنانمان با یکی دیگر از آنها پشت درهای بسته مذاکره کنند و قرار است که باور کنیم هرچه در آنجا به توافق می‌رسند برای ما و اسرائیل خوب است؟ چقدر باید ساده‌لوح باشید؟ آمریکا باهوش‌تر از این است.»
این مقام سابق آمریکایی گفت، نحوه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه این شجاعت را داد که به اوکراین حمله کند و کشورهای دیگری مانند چین و ایران نیز بدون نگرانی از عواقب، دست به اقداماتی بزنند.

وی در ادامه اظهاراتش بیان داشت: «رهبران ایران فکر می‌کنند که می‌توانند به اسرائیل حمله کرده و کارشان بدون پاسخ بماند و رهبر جهان آزاد کاری نخواهد کرد که نظر آنها را عوض کند.»
هیلی افزود، بایدن در سفر به فلسطین اشغالی گفت: آخرین گزینه آمریکا در برابر ایران گزینه نظامی است و کاری کرد که آمریکا ضعیف به نظر برسد و این درحالی است که در ایران مرگ بر آمریکا و اسرائیل می‌گویند.
آن‌طور که فارس نوشته، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت: «آمریکا همیشه باید با قدرت صحبت کند. در حال حاضر متحدان به ما اعتماد نداشته و دشمنان نیز از ما نمی‌ترسند.»
اظهارات نیکی هیلی حاکی از آن است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ابزار تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را کنار بگذارند. از یک‌سو طرح رسمی و علنی این اظهارات نشان می‌دهد که نباید بدون گرفتن تضمین زیر بار هر توافقی با غرب رفت. بر اساس همین واقعیت «غیرقابل اعتمادبودن» آمریکاست که ایران در این دور از مذاکرات در دولت سیزدهم شروطی مانند لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و از همه مهم‌تر ارائه تضمین‌ها از سوی آمریکا را مطرح و بر آن پافشاری کرده است.
جوبایدن از آغاز روی کار آمدن خود وعده بازگشت به برجام را مطرح کرد. او ضمن طرح این وعده، سعی کرد از یک‌سو از زیر بار مسئولیت خروج یک‌جانبه از برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی فرار کند و از سوی دیگر با مقصرنمایی جمهوری اسلامی ایران، توپ را در زمین ایران بیندازد.

وزارت خارجه آمریکا: کاملاً آماده‌ایم به برجام برگردیم!
همزمان با اظهارات نیکی هیلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «کاملاً آماده‌ایم به برجام برگردیم!»
«ند پرایس» در نشست خبری روزانه با خبرنگاران گفت: «برای تشخیص دادن این واقعیت که ایران در حال حاضر تصمیم‌های سیاسی لازم برای بازگشت دوجانبه به برجام را نگرفته نیاز به داشتن تأییدهای امنیتی ندارد.» ند پرایس همچنین مدعی شد که اگر ایران می‌خواست به توافق برگردد فرصت‌های زیادی از جمله مذاکرات وین، مذاکرات دوحه و رایزنی با واسطه‌های اروپایی داشته است.
او در ادامه باز هم مدعی شد: «ما کاملاً آماده‌ایم به پایبندی دوجانبه به برجام برگردیم. همچنان معتقدیم که دیپلماسی ماندگارترین راه [درخصوص برنامه هسته‌ای ایران] است.»
شایان ذکر است که دموکرات‌ها با اینکه بارها به شکست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران اعتراف کرده‌اند اما بازهم نه در مذاکرات وین و نه در دوحه حاضر نشدند به ایران تضمین بدهند. آنها نه تنها تضمین ندادند بلکه طی یک‌سال گذشته راه ترامپ را از سر گرفته و به تشدید تحریم‌ها و تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه دادند.
بدون تردید مسئله اصلی که دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر آن وحدت نظر دارند مقابله با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت برتر منطقه و جلوگیری از تقویت بلوک ضداستکباری و همگرایی با قدرت‌هایی مانند چین و روسیه است.

لس‌آنجلس‌تایمز:
هدف برجام، اقتصادی نیست بلکه راهی برای توقف
جمهوری اسلامی ایران است!

روز گذشته روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس‌تایمز» در تحلیلی نوشت که هدف برجام، رساندن منافع اقتصادی به ایران نیست بلکه هدف آن راهی برای توقف جمهوری اسلامی ایران و محدود کردن مؤلفه‌های قدرت در آن است!
«لس‌آنجلس‌تایمز» در تحلیلی این موضوع را که برجام هدفی فراتر از حل و فصل چالش‌ها بر سر مسائل هسته‌ای ایران را دنبال می‌کرده تأیید کرد و نوشت که برجام در دولت باراک اوباما بر منطق نفوذ به ساختار تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی ایران استوار شده و به همین سبب، سبک خاصی از رفع تحریم‌ها را می‌طلبد که در نهایت نباید به انتفاع اقتصادی ایران منجر شود.
بر اساس این گزارش، زمانی که باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ به برجام دست یافت در برابر منتقدانش که معتقد بودند این توافق با سرازیرکردن پول به ایران باعث افزایش قدرت منطقه‌ای و موشکی تهران خواهد شد همواره این نکته را روشن می‌کرد که برجام بر «منطق نفوذ» به ساختار تصمیم‌گیری‌های سیاسی ایران استوار شده و نه تنها «منطق انتفاع» اقتصادی برای ایران را دنبال نمی‌کند، بلکه

ساز‌و کارهایی برای جلوگیری از آنها دارد.
لس آنجلس تایمز این‌طور نوشت که اوباما راهبرد مدنظرش را این‌طور تشریح می‌کرد که برجام با تقویت «تصمیم‌گیران غرب‌گرا در ایران» -به زعم او- زمینه‌های ورود به توافق‌های متعاقبی در سال‌های آینده برای محدود کردن سایر مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را فراهم خواهد کرد. او مضاف بر این توضیح می‌داد که از طریق سیاست‌های دیگری نظیر حفظ معماری تحریم‌ها از ورود پول‌های هنگفتی به ایران که می‌تواند به افزایش قدرت منطقه‌ای و موشکی ایران منجر شود هم جلوگیری خواهد کرد.

به خاطر خروج ترامپ از برجام ایرانی‌ها به آمریکا
اعتماد ندارند

این تحلیل همچنین با اشاره به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ تصریح کرده است: «به لطف خروج ۲۰۱۸ از برجام ایران دیگر اعتمادی به این ندارد که واشنگتن قادر است به وعده‌هایش عمل کند. در ایران به نظر می‌رسد باور گسترده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در آینده هر آنچه در توافق دارد را برای پاره کردن توافقی که بایدن به آن دست پیدا می‌کند به کار خواهد گرفت.»
گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس همین گزاره یعنی غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، نمی‌خواهند مانند دولت قبل زیر بار هر توافقی بروند. تیم دیپلماسی دولت سیزدهم بر این باور است که اولاً نباید کشور را معطل برجام کرد و ثانیاً) اگر قرار است توافقی صورت گیرد باید با در نظر گرفتن منافع اقتصادی و جبران خسارات تحمیل شده به ملت ایران و تحقق شروط اصلی (لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و ارائه تضمین از سوی طرف مقابل) منعقد شود.

امیرعبداللهیان: نمی‌خواهیم
از یک روزنه دو بار گزیده شویم

آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند.
بر همین اساس بود که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران پنجشنبه ۳۰ تیر ماه هنگامی که در برنامه صف اول شبکه خبر به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت، اعلام کرد که نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم و آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند.
وی درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم در نگاه به برجام این‌گونه است که دولت باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کند. وزارت خارجه برای توسعه اقتصادی پایدار باید همه ظرفیت مطلوب خودش را به کار بگیرد، ولی از طرف دیگر وزارت خارجه برای لغو تحریم‌ها باید در میز مذاکره حضور داشته باشد که این نه یک مذاکره بلکه یک کارزار مذاکراتی است.
وزیر خارجه بیان کرد: ما الان در نقطه‌ای هستیم که متن آماده‌ای در مقابل ماست که در بیش از ۹۵ الی ۹۶ درصد محتوا با همه طرف‌ها اتفاق نظر داریم، ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد و اینکه ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخوردار شویم. ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم.
امیرعبداللهیان یادآور شد: برای برخوردار شدن از مزایای کامل اقتصادی برجام، آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند. این طور نیست که بگوییم در قرارداد بین‌المللی تضمین معنا ندارد، قرارداد برای اجرا نوشته می‌شود و برای قاب کردن در طاقچه خانه که قرارداد نمی‌خواهیم. برای رسیدن به توافق خوب،‌ قوی و پایدار جدی هستیم. توافق را به هر قیمت و هر توافقی را نمی‌خواهیم.
وی گفت: در تبادل پیام‌ها به طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای خارجه گفته‌ایم که توافقی می‌خواهیم با مختصات خوب بودن، قوی بودن و پایدار بودن. توافقی یک طرفه هم نمی‌خواهیم که همه منافع ما را تأمین کند و طرف‌های مقابل را هم می‌فهمیم و برای این تلاش می‌کنیم و برای اینکه به این ویژگی برسیم هنوز آمریکایی‌ها ما را مطمئن نکردند که می‌توانیم از منافع کامل اقتصادی برجام برخوردار شویم. این برخوردار بودن شاخص‌هایی دارد که در حال تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا و غیرمستقیم با آمریکا هستیم تا شاخص‌های مورد نظر ما به صورت ملموس و دقیق روی کاغذ بیاید و بتوانیم اعلام کنیم که در نقطه خوب توافق قرار داریم.

امیرعبداللهیان خطاب به همتای قطری:
آمریکا زیاده خواهی را کنار بگذارد

امیرعبداللهیان همچنین پنج شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را مورد اشاره قرار داد و ضرورت کنار گذاشتن زیاده‌خواهی‌از سوی طرف آمریکایی و لزوم واقع بینی در مسیر دستیابی به راه‌حل و حصول توافق را مورد تاکید قرار داد.

کنعانی: بی‌تصمیمی آمریکای عهدشکن
مهم‌ترین مانع رسیدن به توافق است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه با انتشار مطلبی در توئیتر نوشت: «دوگانه کاذب میان برجام (که ایران، بر خلاف آمریکا، هنوز عضو آن است) و روابط خوب بین ایران و همسایگانش از جمله روسیه، این واقعیت را پنهان نمی‌کند که بی‌تصمیمی آمریکای عهدشکن مهم‌ترین مانع رسیدن به توافق است.»
وی تصریح کرد: «سیاست همسایگی ما مشروط به برجام یا اجازه آمریکا نیست.»

اظهارنظر گروسی
درباره فاصله گرفتن ایران از تعهدات هسته‌ای

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز جمعه درباره فاصله گرفتن جمهوری اسلامی ایران از تعهدات هسته‌ای اظهارنظر کرد. این مقام سازمان ملل متحد در مصاحبه با نشریه اسپانیایی «آل پایس» گفت، فاصله گرفتن تهران از تعهدات هسته‌ای به این معنا نیست که آنها در حال ساخت سلاح هسته‌ای هستند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «چارچوبی حقوقی برای محدودیت‌های داوطلبانه برای ایران وجود داشت که بخشی از برجام بود. از زمانی که دونالد ترامپ تصمیم گرفت به صورت یک‌جانبه از این توافق خارج شود، این‌ها کنار گذاشته شدند. از آن زمان ایران تدریجاً و مرحله به مرحله تعهدات مختلف خود را کنار گذاشت. امروز برنامه هسته‌ای را شاهدیم که به شکل عظیمی گسترش یافته و بسیار فراتر از توافق سال ۲۰۱۵ رفته است و رشد آن فقط کمی نیست بلکه کیفی هم هست. و سطح غنی‌‌سازی را نیز شامل می‌شود.»
گروسی افزود: «این وضعیت بر این دلالت ندارد که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است اما هیچ کشوری که برنامه هسته‌ای غیرنظامی دارد، غنی‌‌سازی را در حد ۶۰ درصد انجام نمی‌دهد. بنابراین در وضعیت پیچیده‌ای قرار داریم زیرا ایران نه‌تنها به سرعت و قاطعانه در حال توسعه برنامه هسته‌ای است بلکه به‌طور همزمان نظارت آژانس در تمام این حوزه‌ها را کاهش داده است و به نظر من این اتفاق موجب شرایطی حساس شده است. مسائل دیگری نیز در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که شفاف‌‌سازی نشده‌اند.»
او درباره مذاکرات وین، بدون اشاره به دخالت‌های سیاسی آژانس که فقط وظیفه فنی دارد گفت: «ما مذاکرات را مدیریت نمی‌کنیم اما به‌طور دقیق آن را دنبال می‌کنیم زیرا در نهایت ما کسی هستیم که به آن نظارت خواهیم کرد. آنچه اکنون شاهد هستیم این است که عزم مثبتی مشاهده نمی‌شود. معتقدم در مورد بخش هسته‌ای، توافق محکمی در دسترس بود اما حوزه‌های دیگری هم هست که شامل بخش‌های اقتصادی، سیاسی و مالی می‌شود و در این زمینه توافقی نشده است.»
مدیرکل آژانس افزود: «نتیجه این است که دید ما برای مدت پنج هفته بسیار تیره بوده و برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشروی است و در نتیجه اگر هم توافقی حاصل شود، برایم بسیار دشوار خواهد بود تکه‌های پازل تمام این دوره‌های زمانی را کنار هم قرار دهم. این کار غیرممکن نیست اما کار پیچیده‌ای است و ممکن است نیازمند توافقات خاصی باشد.»
گروسی با انتقاد از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از برجام گفت: «این کار اوضاعی را ایجاد کرد که عواقب مختلفی داشت که خود دولت ترامپ هم از آن بی‌نصیب نماند. تصمیمی [ترامپ] گرفته شد، ایران پاسخ داد و ما خود را در این وضعیت پیچیده‌ای دیدیم که نیازمند اقدام سریع برای بازگشت به مسیر اصلی است».

سرویس جاسوسی انگلیس: توافق بهترین راه
برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است

ریچارد مور، رئیس‌سرویس جاسوسی خارجی انگلیس در اظهاراتی گفت: «من همچنان معتقدم علی‌رغم محدودیت‌های توافق هسته‌ای-برجام- توافق همچنان بهترین روشی است که برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران هنوز در دسترس است.»
رئیس‌سرویس جاسوسی خارجی انگلیس در ادامه بدون اشاره به کارشکنی‌های طرف‌های غربی در به سرانجام رساندن مذاکرات رفع تحریم‌ها مدعی شد که ایران خواستار توافق نیست.
ریچارد مور مدعی شد که توافق برای احیای برجام آماده روی میز است و آمریکا و اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که خواستار بازگشت به آن هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴