تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۶۳۱۶۵
طبق آمار اوپک و موسسه کپلر، پس از امضای سند همکاری 25 ساله ایران و چین با راهبرد مسئولان ارشد نظام، صادرات نفت ایران به این کشور حدود هشت برابر شده است.
۰
plusresetminus
پس از امضای سند 25 ساله، صادرات نفت ایران به چین 8 برابر شده است

به گزارش بلاغ، اقتصاد ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارنده منابع هیدروکربوری دنیا به صادرات نفت خام وابسته است. این موضوع موجب شده است آمریکا با اعمال تحریم‌های نفتی بر فروش نفت ایران به‌دنبال محدودیت در صادرات و آسیب رساندن به اقتصاد و معیشت مردم باشد.

به اعتقاد کارشناسان، بازار‌سازی نفت یکی از راهکارهای ایمن‌‌سازی فروش نفت ایران در شرایط تحریم و التهابات بازار است. بازار‌سازی برای فروش نفت ایران بدین معناست که موضوع تحریم از موضوع دوجانبه آمریکا و ایران، به موضوع مورد دغدغه کشور طرف ثالث در تعاملات نفتی ایران تبدیل شود، بدین صورت بازار فروش نفت ایران اثر‌پذیری حداقلی از بازگشت تحریم‌ها داشته و تداوم می‌یابد.

تاثیر سیاست «شراکت استراتژیک»
بر ایمن‌‌سازی صادرات نفت

یکی از سیاست‌های بازار‌سازی نفت،strategic partnership یا شراکت استراتژیک است. در این سیاست دو کشور وارد همکاری و شراکت بلندمدت می‌شوند که فروش نفت و تبادلات انرژی بخشی از آن خواهد بود.
محمدصادق جوکار رئیس ‌موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در توضیح سیاست شراکت استراتژیک گفت: استراتژی ایران در تعامل با کشور چین می‌تواند ذیل همین شراکت استراتژیک تعریف شود. بنده فقط ناظر به حوزه نفت و انرژی توضیح می‌دهم که در الگوی شراکت استراتژیک ذیل توافق 25 ساله با چین می‌توان هم در بخش توسعه تقاضای داخلی از طریق ارتقای پالایشگاه‌ها، ایجاد پتروپالایشگاه‌های جدید و ساخت پالایشگاه‌های کوچک از طریق انتقال فناوری مثلاً مینی‌ریفاینری‌ها (پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس) کار کرد.
وی اظهار داشت: در ذیل سیاست شراکت استراتژیک هم می‌توانیم از خام‌محوری نفت بکاهیم و هم برای ایمن‌‌سازی آن بخش خامی که مجبور هستیم صادر کنیم در تعامل با چین کار را پیش ببریم. یعنی الان ایران تصمیم گرفته است که با کشور چین یک مشارکت راهبردی داشته باشد.

اهمیت قرارداد 25 ساله با چین
جوکار با تأکید بر اهمیت عبارات گفت: بین مشارکت راهبردی با مثلاً ائتلاف یا اتحاد تفاوت‌هایی وجود دارد. ما قرار نیست الان ائتلاف استراتژیک با چینی‌ها در این فضا داشته باشیم. نظام هم به‌دنبال آن نیست. ما دنبال شراکت استراتژیک هستیم، یعنی همکاری و مشارکت راهبردی چه با چین و چه با هند. همان‌طوری که الان چینی‌ها ممکن است مشارکت راهبردی با عربستان هم داشته باشند. رئیس ‌موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی افزود: ضمنا توجه داشته باشید که در این بازی حاصل جمع جبری صفر نیست که من اگر به سمت چینی‌ها رفتم، دیگر سمت هند نروم. پس این توافق 25 ساله می‌تواند هم در بحث تقاضا‌سازی داخلی، هم ایمن‌‌سازی آن نفت خامی که می‌خواهیم صادر کنیم و مجبور هستیم که صادر کنیم به ما کمک کند.

افزایش 8 برابری صادرات نفت ایران
سند همکاری 25 ساله ایران و چین در فروردین‌ماه 1400 (مارس 2021) بین دو کشور امضا شد. تصویر زیر، میزان صادرات نفت ایران به چین را در سال‌های مختلف طبق آمار اوپک و موسسه کپلر نشان می‌دهد.
براساس این تصویر، بعد از تخریب روابط ایران و چین در دولت روحانی، امضای سند همکاری ایران و چین با راهبری مسئولین ارشد نظام موجب شد که روند صادرات نفت ایران به چین در سال‌های 2021 و 2022 صعودی شود و از حدود 78 هزار بشکه در روز به بیش از 600 هزار بشکه برسد. طبق آمار، صادرات نفت ایران به چین 193 درصد در سال 2021 و 168 درصد در سال 2022 نسبت به سال قبل خود افزایش داشته است، موضوعی که یکی از دلایل اصلی آن امضای سند همکاری 25 ساله بین دو کشور و تقویت روابط ایران و چین بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم است. به بیان دیگر بعد از امضای سند همکاری 25 ساله ایران و چین، صادرات نفت ایران به این کشور حدود هشت برابر شده است. اجرای سیاست شریک استراتژیک در دولت سیزدهم تنها به کشور چین محدود نشده است و ایران در حال ایجاد همکاری پایدار با کشور ونزوئلا و روسیه است. سند همکاری‌های جامع راهبردی 20 ساله ایران و ونزوئلا در جریان سفر نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا به تهران در 21 خردادماه، در حضور دو رئیس‌جمهور و توسط وزرای خارجه به امضا رسید و این موضوع با کشور روسیه نیز در دست اقدام است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴