تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۴۶۳۰۸۰
بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ تورم در ابتدای دولت سیزدهم متأثر از سیاست‌های دولت قبل ۵۹ درصد بود که در خردادماه امسال به رغم اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اثرات تورمی کوتاه‌مدت آن، به ۴۱ درصد کاهش یافته است.
۰
plusresetminus
آمار بانک مرکزی نشان داد: کاهش 18 درصدی نرخ تورم در 10 ماه نخست دولت سیزدهم
به گزارش بلاغ؛ بانک مرکزی در پاسخ به انتقادات برخی رسانه‌ها درخصوص ادعای افزایش نرخ تورم تصریح کرد: نرخ تورم در ماه ابتدایی دولت سیزدهم (شهریورماه ۱۴۰۰) براساس محاسبات بانک مرکزی رقم ۵۹ و سه دهم درصد ثبت شد (بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر) که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و به دنبال سیاست‌های به کارگرفته شده و اقدامات اجرایی در زمینه مدیریت موثرتر روند تحولات کل‌های پولی، ثبات بخشی به بازار ارز، نظارت بر قیمت کالاها و خدمات و تأمین مناسب کالاهای اساسی، نرخ تورم از مهرماه سال ۱۴۰۰ روند نزولی به خود گرفت؛ و با کاهش قابل ملاحظه ۱۲ و یک دهم واحد درصدی به رقم ۴۶ و دو دهم درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسید.
 این روند کاهشی طی سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نیز تداوم یافته و تورم متوسط 12 ماهه در خردادماه سال جاری به ۴۱ درصد رسیده است. (کاهش ۱۸ واحد درصدی نسبت به ابتدای دولت سیزدهم).
 البته تورم ماهانه در اردیبهشت و خردادماه سال جاری متأثر افزایش محسوس قیمت برخی اقلام خوراکی درنتیجه اجرای طرح مردمی‌‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی با افزایش مواجه شد که این موضوع نیز در راستای اجرای بند (ص) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و به عنوان تبعات تورمی انجام این اصلاح اقتصادی- در عین حالی که دولت منابع جبرانی افزایش قیمت کالاهای مزبور برای خانوارها را پیش‌بینی نمود- اجتناب‌ناپذیر بوده است.
طبیعتاً سیاست حذف ارز ترجیحی در قالب اجرای طرح مردمی‌‌سازی یارانه‌ها به محض اجرا موجب اصلاح و افزایش قیمت کالاهای اساسی مرتبط با تخصیص ارز ترجیحی در کوتاه‌مدت می‌گردد. بر همین اساس، دولت با پیش‌بینی و اختصاص یارانه کالاهای اساسی درصدد جبران زیان رفاهی خانوارها ناشی از افزایش قیمت کالاهای مذکور (از محل اجرای این سیاست) بوده و تلاش نموده تا با جبران نقدی وضعیت رفاهی دهک‌های پایین درآمدی نیز نسبت به قبل بهبود یابد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما