تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۶۲۸۵۱
دامپزشکی مازندران در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر ابتلای تعدادی از دام‌های کلاردشت به طاعون نشخوارکنندگان اطلاعیه‌ای صادر کرد.
۰
plusresetminus
خبری از طاعون نشخوارکنندگان در کلاردشت نیست
به گزارش بلاغ، در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر درگیری بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت دام‌های اهلی و وحشی در منطقه کلبزان شهرستان کلاردشت، به فوریت اکیپ عملیاتی دامپزشکی شهرستان چالوس و کلاردشت با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در تاریخ ۸ تیرماه (روز انتشار کلیپ) به منطقه کلبزان و خرمدشت اعزام شدند.

پس از بررسی دام‌های منطقه و معاینه دام‌های متعلق به دامداری که از طالقان به منطقه کوچ کرده بود خوشبختانه هیچگونه علائم بیماری هشدارکردنی مشاهده نشد.

تاکید می‌گردد مرجع اصلی اعلام بیماری‌های دامی، اداره کل دامپزشکی مازندران بوده و هم استانی‌های عزیز به فیلم و تصاویری که بدون اعلام منبع خبری در فضای مجازی منتشر می‌شود توجه نکنند.

اداره کل دامپزشکی مازندران در راستای وظایف حاکمیتی – نظارتی خود با توجه به فصل گرما و فعالیت انواع حشرات و کنه‌ها به عنوان ناقل عوامل بیماریزا، با همکاری دامداران اقدام به سمپاشی اماکن دامی و بدن دام‌ها کرده و در خصوص مقابله با بیماری PPR یا همان طاعون نشخوارکنندگان کوچک نسبت به واکسینه کردن جمعیت دامی مناطق پرخطر اقدام می‌کند.

تاکید می‌شود با توجه به بررسی‌های بعمل آمده تاکنون گزارشی مبنی بر بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که خوشبختانه بین انسان و حیوان مشترک نیست و یا تلفات غیر عادی در جمعیت دام‌های اهلی استان دریافت نشده است.

طاعون نشخوارکنندگان نخستین بار ۱۷ مهر ماه پارسال در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است مشاهده شده بود و
با توجه به راه‌های سریع انتقال این ویروس کل و بز‌های منطقه دلیر در چالوس را درگیر کرد

ربیعی رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران اسفندماه پارسال گفته بود ۲۱۵ راس کل و بز وحشی به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان در مازندران تلف شده اند، اما این بیماری در دام‌های اهلی مشاهده نشده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴