تاریخ انتشارشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۲۷۹۲
۰
plusresetminus
4 خبر خواندنی و ویژه امروز شنیه 11تیرماه 1401
تورم در 37 کشور جهان دو برابر دو سال قبل شد
شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که روند افزایشی نرخ تورم در جهان برای مدت نامشخص ادامه‌دار خواهد بود.
در این‌باره روزنامه همشهری در گزارشی خاطرنشان کرد: اقتصاد جهان پیش از آنکه بتواند خود را تمام و کمال از چاله رکود ناشی از همه‌گیری کرونا برهاند، درون چاهی عمیق به نام تورم افتاد. تورم تقریبا تمامی اقتصادهای جهان به‌ویژه اقتصادهای بزرگ در آمریکا و اروپا را تحت‌تأثیر قرار داده است. جنگ اوکراین، مختل شدن چرخه تامین کالا، افزایش قیمت انرژی و مواداولیه و همچنین موادغذایی در کنار اتخاذ سیاست‌های مالی غیرمسئولانه از سوی بانک‌های مرکزی، از عوامل اصلی ایجاد ابرتورمی است که جهان را درگیر خود ساخته است.
تا یک‌سال پیش، زمانی که اقتصاد جهان هنوز در قله شیوع ویروس کرونا و تبعات آن بود، افزایش نرخ تورم در نتیجه مختل شدن زنجیره تامین و کمبود نیروی کار، منجر به افزایش قیمت‌ها شد، اما سیاستگذاران این افزایش قیمت‌ها را گذرا می‌دانستند که به مرور زمان خودبه‌خود اصلاح خواهد شد. اکنون اما جهش نرخ تورم تحت‌تأثیر افزایش قیمت کالاها و صعودی‌شدن شاخص‌هایی مانند انتظارات تورمی مصرف‌کنندگان، به سطحی فراتر از حد کنترل رسیده و خوش‌بینی‌ اقتصاددانان را درباره گذرا بودن این پدیده به چالش کشیده است. فارغ از این، مشخص نیست آیا بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف می‌توانند از عهده مهار غول تورم بربیایند یا خیر؟
آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هم از این بحران مستثنا نبوده است. براساس جدیدترین گزارش اداره آمار اشتغال در آمریکا، نرخ تورم سالانه که براساس شاخص قیمت مصرف‌کننده برآورد شده، در ماه گذشته میلادی در آمریکا به ۸.۶ درصد رسیده و این بالاترین نرخ تورم طی ۴۱ سال گذشته در این کشور محسوب می‌شود.
نتایج پژوهشی جدید از مرکز تحقیقات پیو(PEW) نشان می‌دهد روند افزایش تورم در گوشه و کنار جهان قابل توجه است؛ به‌طوری که از ۴۴ کشور مورد مطالعه این مؤسسه، نرخ تورم در ۳۷ کشور با اقتصادهای پیشرفته طی
۲ سال گذشته رشد چشمگیر داشته است. این پژوهش نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف‌کننده در تقریبا تمامی ۴۴ کشور نسبت به دوران پیش از شیوع کرونا به اندازه قابل‌توجهی افزایش داشته است.
مرکز تحقیقات پیو براساس داده‌های سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی(OECD) گزارش داده که متوسط تورم سالانه در ۳۷کشور مورد بررسی در ۳ ماهه اول سال۲۰۲۲ دوبرابر ۳ ماهه اول سال۲۰۲۰ بوده است. در این میان، در ۱۶ کشور نرخ تورم در ۳ماهه اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۴ برابر زمان مشابه در سال۲۰۲۰ بوده است. در میان کشورهای مورد بررسی، ترکیه در ۳ ماه اول سال‌جاری از بالاترین نرخ تورم برخوردار بوده و تورم آن به
54/8 درصد رسیده است.
اکونومیست در گزارشی به ادامه‌دار بودن روند تورم جهانی، به‌ویژه در میان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان اشاره کرده است. براساس این گزارش، نرخ تورم نقطه به نقطه در میان کشورهای ثروتمند جهان به‌طور متوسط بیش از ۹درصد افزایش داشته است؛ افزایشی که از دهه۱۹۸۰ به بعد بی‌سابقه بوده است. این وضعیت به اقتصاد و بازارهای مالی خسارات سنگینی وارد کرده است.
در این شرایط، تمامی شاخص‌های اقتصادی در همه حوزه‌ها، از خرید و فروش مسکن گرفته تا میزان خروجی کارخانه‌ها حاکی از کند شدن سریع رشد اقتصادی است؛ از این‌رو سرنوشت قیمت مصرف‌کننده یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی است که در حال حاضر در مورد اقتصاد جهانی وجود دارد.
انتظارات تورمی مصرف‌کنندگان هم در جهان رو به رشد است؛ عاملی که می‌تواند نگرانی‌ها نسبت به چسبندگی نرخ تورم را افزایش دهد. اکونومیست نوشته که انتظار افزایش قیمت‌ها در آمریکا در آینده‌ نزدیک به سرعت درحال رشد است و کانادایی‌ها هم خود را برای تورم ۷ درصدی سال آینده آماده کرده‌اند. این بالاترین نرخ انتظار تورمی در میان کشورهای ثروتمند جهان است.

نفت گران و نیاز اورژانسی غرب به توافق با ایران
«ایران به خاطر قیمت جهانی نفت و نیاز غرب به نفت ایران، دست بالاتر را در مذاکرات برجامی دارد.»
این تحلیل را روزنامه آرمان منتشر کرد و افزود: عبور قیمت هر گالن بنزین از مرز 5 دلار در آمریکا و بحرانی که اروپا در زمینه تأمین نیازهای نفتی و گازی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کند سران کشورهای گروه 7 را بر آن داشته تا به فکر منابع نفتی جایگزین بیفتند. در این راستا ابتدا تحریم‌های نفتی ونزوئلا از سوی آمریکا کمرنگ شد و حال نوبت به ایران رسیده تا تحریم‌کنندگان برای استفاده از نفت ایران فرش قرمز پهن کنند.
قیمت جهانی نفت اخیراً به حدود 120 دلار رسید. علت افزایش قیمت نفت چند دلیل اساسی دارد اول آنکه مکرون با شیخ محمد در دبی صحبت داشت و دیدگاه او این بود که امارات و عربستان ظرفیت تولید اضافی را ندارند. دلیل دوم به ذخایر نفتی آمریکا که 6 میلیون و 900 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است برمی‌گردد این در حالی است که این رقم حتي يک روز آمريکا را جواب نمي‌دهد و سابق بر اين آمريکا روزانه 17 تا 18 ميليون بشکه در روز توليد مي‌کرد که اين خود فشار مضاعفي به آمريکا وارد مي‌کند و دليل سوم به ارزش دلار جهاني برمي‌گردد و نهايتا با شروع فصل تابستان و افزايش قيمت بنزين فشار زيادي به بازار مي‌آيد و کشورهاي اروپايي به آمريکا فشار مي‌آورند که حداقل مقداري از کسري را از نفت ايران بتوانند جبران کنند و با برگرداندن ايران به بازار جهاني بخشي از اين کمبود را جبران کنند.
حسینی رئيس اتحاديه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشيمي گفت: با تعمير و بازسازي زيرساخت‌هاي نفتي که سال گذشته صورت گرفت توليد 2 ميليون و 500 هزار بشکه‌اي در روز به ميزان 3 ميليون و 500 هزار بشکه رسيد و براي رسيدن به 4 ميليون بشکه در روز که به ميزان قبل از تحريم‌هاست فاصله چنداني نداريم و در اين مدت مي‌توانيم از ذخاير چاه‌هاي جديد و فعال کردن آنها استفاده کنيم. به عقیده بسیاری از کارشناسان تصویر کلی بازار نفت و گاز نشان می‌دهد که ایران حالا دست بالا را در مذاکرات دارد، چرا که در حال حاضر نیاز به منابع انرژی ایران در بیشترین سطح احساس می‌شود. این در حالی است که بازار نفت جهانی مسیر صعودی در پیش گرفته و قیمت نفت به بیشترین سطح از سال 2008 رسیده و برای اولین بار قیمت بنزین در آمریکا از 5 دلار در هر گالن عبور کرده است و همین مسئله به تورم در جهان دامن زده است.
برای مقابله با بحران موجود چندی پیش دفتر ریاست جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌ای خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار جهانی شد از طرفی ماکرون با بایدن در حاشیه نشست گروه 7 در این خصوص صحبت و به او اعلام کرده که به افزایش تولید امارات و عربستان دل نبندد. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ کشوری به اندازه ایران توان افزایش عرضه نفت و متعادل کردن بازار در بازه زمانی 6 ماهه و تا رسیدن به فصل سرما در اروپا را ندارد.

گزارش رسانه آمریکایی از تولید قایق موشک‌انداز و رادارگریز در ایران
تارنمای یواس‌ان‌ای، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد: ایران احتمالا در حال ساخت یک قایق موشک‌انداز رادارگریز جدید است.
این قایق ناشناخته به نظر رادارگریزتر از انواع قبلی می‌آید و می‌تواند یک قایق موشک‌انداز باشد. به نوشته این رسانه که اخبار حوزه دریایی را منتشر می‌کند، این کشتی در مجموعه کشتی‌سازی شرکت تعاونی شناورسازی مدکن آلوی قشم در جزیره قشم واقع شده و در تصاویر ماهواره‌ای تجاری ایرباس که به صورت عمومی در
«گوگل ارث» به اشتراک گذاشته شده، قابل مشاهده است.
این تارنما همچنین افزود: این قایق جدید در کنار یک کاتاماران موشک‌انداز جدید دیگر و یک رزم‌ناو موشک‌انداز کلاس شهید سلیمانی دیده می‌شود. نوع جدید از نظر شکل کلی شباهت‌هایی به یک مدل رادارگریز دارد اما به طور قابل توجهی کوچکتر است. اندازه آن حدود ۱۶۶ فوت یا ۱۵۰ متر طول و ۴۶ فوت یا ۱۴ متر عرض است.

حامیان اشغالگری صدام هم نسخه «انعطاف ایران» را می‌پیچیدند
یک کارشناس حامی برجام گفت: ثمربخشی مذاکرات، تنها در صورت اینکه طرفین از خود انعطاف به خرج دهند، ممکن خواهد بود.

به گزارش نامه‌نیوز، حسن بهشتی‌پور، احیای دوباره گفت‌وگوها در قطر را به فال نیک گرفته و می‌گوید: «شروع دوباره و مذاکرات طولانی، بهتر از توقف مذاکرات است».
او گفت: قرائن و شواهد نشان می‌هد که امیدها نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و اینکه چگونه می‌توان مشکلات را حل کرد، سؤال اساسی است. چون دو طرف نشان داده‌اند که فعلا انعطاف لازم را برای خروج از بن‌بست فعلی نشان نمی‌دهند و مایلند همچنان محکم مواضع خودشان را حفظ کنند در حالی که برای رسیدن به توافق باید هر دو طرف و نه فقط یک طرف انعطاف لازم را نشان دهند.

او می‌افزاید: انعطاف‌پذیری، شرط موفقیت مذاکرات است. از طرفی امیدوارم که این دور مذاکرات آخر باشد ولی قرائن و شواهد این را نشان نمی‌دهد و اختلافات همچنان وجود دارد و بعد از چهار ماه توقف مذاکرات دو طرف می‌خواهند یک ارزیابی مجدد از هم داشته باشند و باید دید که آیا از خود انعطاف نشان می‌دهند؟

بهشتی‌پور می‌گوید: موضع‌گیری‌های دو طرف نشان می‌دهد بحث نحوه پایان دادن به تحریم‌ها و همچنین تضمین‌های لازم برای توافق و اجرای آن برای دو طرف سازوکار دقیقی ندارد که امیدواریم در این دوره مشخص شود که در این صورت توافق حاصل خواهد شد. از طرفی، منطق عقلانی می‌گوید به دلیل بحران ناشی از جنگ به دلیل انرژی در اوکراین بهتر است ظرفیت کشوری مثل ایران که بالقوه می‌تواند دو تا سه میلیون بشکه نفت به بازار تزریق کند را به کار بگیرند.
اگر آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده باشند که برای بازار انرژی و ایجاد توازن در عرضه و تقاضا به تحریم‌های ایران به‌خصوص نفت و پتروشیمی پایان دهند، اقدام خوبی است که کمک می‌کند زودتر به نتیجه برسند ولی هنوز آمریکایی‌ها چنین چیزی را نشان نمی‌دهند. هرچند در تحلیل‌های منابع غربی چنین گفته می‌شود ولی عملا شاهد این نیستیم که واقعا آن را دنبال کنند.

اظهارات آقای بهشتی‌پور توام با بی‌دقتی و تغافل است وگرنه او به عنوان حامی دوآتشه برجام و تیم مذاکره‌کننده در دولت سابق، بهتر از هرکس می‌داند که طرف ایرانی در مذاکرات منتهی به برجام، بیشترین انعطاف و تنازل یکطرفه را به خرج داد که همان هم موجب تدوین توافقی به شدت نامتوازن، نامعتبر و خسارت‌بار شد. به عبارت دیگر، برجام صرفا در یک صورت برای ایران قابل احیاست و آن اینکه کف حقوق ایران در لغو پایدار و موثر تحریم‌ها تضمین شود. از سوی دیگر نقض کامل برجام از سوی آمریکا و غرب هم نشان داده که انعطاف بیش از حد مجاز در مذاکرات برجامی، موجب خسارت شده و قابل تکرار نیست. در این میان، این آمریکاست که چه در زمان حضور در توافق (با دور زدن آن با بهانه‌های تحریمی مختلف) و چه با خروج رسمی از آن، به ایران خسارت زده و باید این خسارت‌ها را جبران کند.
این نکته هم گفتنی است که اظهارات امثال آقای بهشتی‌پور، مانند ژست بی‌طرفانه سازمان ملل و برخی دولت‌های غربی به هنگام حمله صدام به خاک ایران است که طرفین را به آتش‌بس دعوت و در واقع اشغالگری صدام را تایید می‌کرد و از ایران می‌خواست آن اشغالگری را به رسمیت بشناسد! حالا هم برخی حامیان دوآتشه برجام، نسخه مشابهی را می‌پیچند که در نوع خود شک‌برانگیز است و گویندگان را در موضع اتهام جدی می‌نشاند؛ چرا که آنها یک‌بار با همین دعوت ایران به انعطاف و فشار رسانه‌ای همسو با غرب، توافقی زیانبار را به کشور تحمیل کردند و حالا هم باوجود عبرت‌های برجام، همان نسخه را تجویز می‌کنند!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰