کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ممنوعیت مازوت‌سوزی؛ مطالبه‌ای روی زمین مانده؛

شکوائیه مشترک 13 روستای نکا به دادستان مرکز مازندران از دست مازوت‌!

9 تير 1401 ساعت 23:59

ساکنان اطراف نیروگاه شهیدسلیمی نکا، بارها و بارها به آسیبی که ذرات باقیمانده از سوخت مازوت بر سلامت و محصولات کشاورزی‌شان وارد می‌کند، اعتراض کرده‌اند، ولی راه به جایی نبرده‌اند؛ اما این بار شکایت‌شان را مکتوب و ممهور به شوراهای 13 روستای همجوار این نیروگاه کرده‌اند و راهی دفتر دادستان مرکز استان کرده‌اند تا شاید او بتواند دادشان را از مازوت بستاند.


به گزارش بلاغ؛  روزانه میلیون‌ها لیتر مازوت در نیروگاه بزرگ شهید سلیمی نکا می‌سوزد و دودش به چشم اهالی روستاهای همجوار این نیروگاه می‌رود.

سوزاندن هشت تا 10 میلیون لیتر مازوتکه گفته می‌شود از نوع مازوت بی‌کیفیت هم هست، اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت؛ اما در سال‌های اخیر با وجود همه هشدارهایی که درباره تهدیدهای جدی آلایندگی این نیروگاه مطرح شد، جز برخی وعده‌های تکراری مانند تامین گاز نیروگاه، گام عملی برای حذف مازوت‌سوزی آن برداشته نشد تا این برداشت برای ساکنان منطقه و دوست‌داران محیط زیست ایجاد و به مرور تقویت شود که اصلا عزمی برای جلوگیری از ادامه این روند پرخطر وجود ندارد.

         


گلایه و اعتراض اهالی و حاشیه نشینان نکایی برای کاهش مصرف سوخت مازوت و بهره‌گیری از انرژی‌های نو در نیروگاه سیکل ترکیبی نکا تاکنون نتیجه بخش نبوده است و توقف مازوت‌سوزی تنها مطالبه مردم از دولت و مسئولان است.

ماجرای مازوت‌سوزی نیروگاه نکا از سرمای سراسری دی 1386 آغاز شد؛ شدت سرما و یخبندان به حدی بالا بود که کشور و به‌ویژه مازندران دچار بحران تأمین گاز شد. در نتیجه برای برخی واحدهای نیروگاهی ازجمله نیروگاه نکا مجوز مازوت‌سوزی صادر شد و تا به امروز این مجوز برقرار مانده است.

ساکنان اطراف این نیروگاه، بارها و بارها به آسیبی که ذرات باقیمانده از سوخت مازوت بر سلامت و محصولات کشاورزی‌شان وارد می‌کند، اعتراض کرده‌اند، ولی راه به جایی نبرده‌اند؛ اما این بار شکایت‌شان را مکتوب و ممهور به شوراهای 13 روستای همجوار این نیروگاه کرده‌اند و راهی دفتر دادستان مرکز استان کرده‌اند تا دادشان را از نیروگاه بستاند.

آن‌ها در این نامه از به خطر افتادن و تهدید سلامت و اقتصاد و معیشت و کشاورزی و محیط زیست‌شان که متاثر از آلودگی ناشی از مصرف سوخت نامرغوب مازوت توسط این نیروگاه است، گلایه کرده‌اند و خواستار توقف مازوت سوزی شده‌اند.



در بخشی از این شکوائیه آمده است:
 همان‌طور که مطلع می‌باشید مشتقات و ترکیبات گوگرد و سایر اجزاء آلاینده ناشی از مصرف سوخت مازوت می‌باشد، پس از خروج از دودکش‌های نیروگاه، عوارض بسیاری در طول سال‌های اخیر برای اهالی منطقه و محیط زیست بویژه ذخیره‌گاه بی‌نظیر و ملی و بین‌المللی میانکاله داشته و موجب رشد انفجاری آمار انواع سرطان‌ها و باران‌های اسیدی و تخریب محصولات کشاورزی و دامی شده است که بیان آن در ظرفیت شکواییه حاضر نبوده و مستلزم تفحص و بازدید آن مقام عالی از نیروگاه شهید سلیمی نکا و مصاحبت اهالی منطقه دهستان میانکاله و روستاهای همجوار نیروگاه مذکور بوده که یقینا ماحصل تفحص حضرتعالی نتیجتا به جز مطالب عرض شده در این شکواییه نخواهد بود.

لذا ما اعضای شوراهای اسلامی روستاهای دهستان میانکاله و سایر روستاهای پیرامون نیروگاه شهید سلیمی نکا به نمایندگی از کشاورزان زحمت‌کش و مردم شریف و حزب‌اللهی این روستاها، از حضرتعالی دادستان محترم و انقلابی و ولایی استان لاله‌خیز مازندران استدعا داریم جهت توقف آسیب‌های مخربی که از سوی نیروگاه مذکور به سلامت جامعه و محیط زیست و اقتصاد کشاورزی و دامپروری منطقه دهستان میانکاله و فراتر از آن و منافع عامه وارد شده است، اقدامات عاجل مقتضی مبذول فرمایید.

         

نه به مازوت سوزی نیروگاه نکا دیگر نه یک مطالبه منطقه‌ای و محلی بلکه یک مطالبه استانی و حتی ملی است؛ مطالبه‌ای است که متاسفانه سالیانی است که روی زمین مانده است.

حالا اما عزم مردم، رسانه‌ها و دوستداران محیط زیست جدی‌تر شده است، عزمی که امید می‌رود در بین مدیران استانی و ملی نیز جزم شود تا تکلیف مازوت یکبار برای همیشه در این استان، روشن شود و بساطش به کل برچیده شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 462770

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/462770/شکوائیه-مشترک-13-روستای-نکا-دادستان-مرکز-مازندران-دست-مازوت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com