تاریخ انتشارسه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۴۶۲۶۹۰
خبرگزاری فرانسه و رویترز گفته‌اند که دفتر ریاست جمهوری فرانسه برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت خواستار ورود نفت ایران و ونزوئلا به بازار شد، این موضوع نشان‌دهنده آن است که سلاح تحریم علیه مردم ایران به سلاحی علیه تحریم‌کنندگان بدل شده است. 
۰
plusresetminus
دست نیاز فرانسه بسوی ایران و ونزوئلا برای کنترل قیمت نفت

یه گزارش بلاغ؛ خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دفتر ریاست‌جمهوری این کشور خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت است.

همچنین خبرگزاری رویترز هم گزارش داد یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه گفت که پاریس خواهان بازگشت دو کشور تحریم شده ایران و ونزوئلا به بازارهای نفت است تا فشار روسیه در عرضه انرژی را کاهش دهد که باعث افزایش قیمت‌ها شده است.
طبق این گزارش، فرانسه همچنین خواستار این است که سازوکار برنامه‌ریزی شده برای سقف قیمت نفت تا حد امکان گسترده باشد و به تولید روسیه محدود نشود.
در پی اعمال تحریم‌های ضد روسی غرب از جمله بر بخش انرژی این کشور، قیمت نفت و بنزین در کشورهای غربی به خصوص اروپایی که وابستگی زیادی به انرژی روسیه دارند، به شدت افزایش یافته و این کشورها را برای تامین منابع انرژی با مشکل مواجه کرده است.
ساعاتی پیش‌تر هم دفتر ریاست ‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که سران کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده درصدد هستند تا امروز (سه‌شنبه، ۲۸ ژوئن) در حاشیه‌ نشست هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان موسوم به گروه هفت (G۷) درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و همچنین صادرات نفت جمهوری اسلامی بحث و گفت‌وگو کنند.
روزنامه «تایمز هند» هم گزارش داد یکی از مقام‌های دولت فرانسه اعلام کرد که مذاکرات چهارجانبه در حاشیه نشست‌های گروه هفت درخصوص طیفی از موضوعات و همچنین «موضوع نفت» و «تمایل برای توقف اشاعه» خواهد بود، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
بر اساس این گزارش، ایران یکی از چند کشوری است که بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند اما در پی تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده، در مسیر فروش نفت خام ایران مانع‌ ایجاد شده است.

سیاست فریبکارانه جو بایدن
آمریکا پس از خروج یک‌جانبه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق از برجام در سال ۲۰۱۸ تلاش کرد تا از فروش نفت ایران جلوگیری کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا علی‌رغم آن‌که با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد اما تاکنون نه تنها اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه همواره توپ را به زمین ایران می‌اندازد و می‌‌گوید که ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند.
مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.
بعد از سفر اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اعلام شد که مذاکرات غیرمستقیم در روزهای آینده در یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای عبور از بن‌بست کنونی از سر گرفته خواهد شد. در همین خصوص، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد انتظار می‌رود رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران امروز دوشنبه (۲۷ ژوئن) وارد دوحه شود و با وزیر خارجه قطر دیدار کند. رویترز در  ادامه به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که علی باقری مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هم «برای گفت‌وگو ۲۸ و ۲۹ ژوئن (هفتم و هشتم تیر) در دوحه خواهد بود.»

میوه شیرین مقاومت
قریب یک دهه قبل، در زمانه‌ای که فشارهای تحریمی آمریکا آرام آرام به اوج خود می‌رسید عده‌ای در داخل به نشر این گمان پرداختند که با به اوج رسیدن فشارهای تحریمی آمریکا دیگر شانسی برای برون رفت از این وضعیت نداریم. از سویی دیگر عده‌ای که به مزدوری برای دشمنان ایران مشغول هستند در سال‌های گذشته بارها برای پایان نظام جمهوری اسلامی ایران زمان تعیین کردند.
در این سو اما یک پرچمدار که پیشاپیش ایرانیان ایستاده همواره به فرزندان وطن گوشزد می‌کرد که هزینه سازش و تسلیم بیشتر از هزینه مقاومت است. او می‌گفت و می‌گوید که اگر با اتکا به خداوند و خودباوری راه مقاومت پیش گیرید قطعا به وعده خداوند خواهید رسید که چشیدن میوه شیرین مقاومت است.
حالا از پی آن سال‌های فشار حداکثری به تدریج راه‌های گشایش پدیدار می‌شود. یکی از آن راه‌ها چیزی است که به عنوان «خنثی‌سازی تحریم‌ها» می‌شناسیم. روزنامه سعودی عرب‌نیوز در این‌باره می‌نویسد: «اقتصاد ایران در حال مقاوم شدن در برابر تحریم‌هاست.» 
همچنین فایننشال‌تایمز نوشته بود: «تجار روس زندگی در شرایط تحریم را از ایرانیان می‌آموزند». دیگر اینکه نشریه فارین‌پالیسی نیز متذکر شده بود: «سیاست واشنگتن در قبال ایران با تمام فراز و فرودهایش به شکست انجامیده است.» و الجزیره عنوان کرده بود: «آمریکا در وضعیت پیچیده‌ای در قبال ایران گرفتار شده است».
جروزالم‌پست نیز این نکته را بیان کرده بود که «همکاری تهران- کاراکاس خبر بدی برای واشنگتن و تل‌آویو است».

نیمی از منابع شناخته شده نفت در ایران و ونزوئلا 
یکی از اصلی‌ترین دلایلی که رسانه صهیونیستی «جروزالم‌پست» همکاری و اتحاد تهران-کاراکاس را خبر بدی برای واشنگتن و تل‌آویو عنوان می‌کند این است که قریب به نیمی از منابع شناخته شده نفت در جهان در ایران و ونزوئلا قرار دارد.
جنگ در شمال شرقی اروپا میان روسیه و اوکراین شرایط جهان را دچار دگرگونی کرد. در این شرایط آمریکا که خود را کدخدای جهان می‌داند ناچار است که در کنار متحد راهبردی خود یعنی اتحادیه اروپا علیه روسیه بایستد و مطابق معمول این چند دهه تنبیه تحریمی را برای روسیه در نظر بگیرد اما مشکل آنجاست که اروپا به شدت به منابع انرژی فسیلی روسیه نیازمند است. یعنی به عبارتی این‌جا سلاح تحریم برای غرب به غیر از زدن حریف نوعی خودزنی نیز به شمار می‌رود.
همین عوامل باعث شده تا قیمت سوخت و گاز در اروپا به شدت افزایش یابد. در این شرایط که اروپا به تازگی بحران‌های اقتصادی سال‌های قبل را پشت سر گذاشته و هنوز عوارضی از آن ریاضت‌های اقتصادی همراه با خود دارد شرایط پیش آمده جدید به شدت برای اروپایی‌ها نگران‌کننده است.

پرچم سفید پلیس بد مذاکرات 
زمانی که مذاکرات برجام در دولت تدبیر و امید دنبال می‌شد در مسیر رسیدن به توافق فرانسوی‌ها بیشترین آزار را به ایران رساندند. آنها به درخواست صهیونیست‌ها در نقش پلیس بد مذاکرات ظاهر شده بودند و به اجرای اوامر صهیونیست‌ها مشغول بودند.
حالا کار آن دولتی که بیشترین چوب‌ها را لای چرخ توافق هسته‌ای میان ایران و 5+1 گذاشت به اینجا رسیده که هراس از بحران اقتصادی ماحصل افزایش شدید قیمت سوخت و شروع جریانی شبیه شنبه‌های «جلیقه زردها» درخواست ورود نفت ایران و ونزوئلا را به بازار مطرح می‌کند.
به عبارتی باید گفت این ثمره مقاومت است که وعده خداوندی از پس آن نمایان می‌شود و مکر و حیله و دشمنی را به خودشان بازمی‌گرداند آن هم به شکلی که سلاح تحریم غرب علیه یک ملت آزاده به نام ایران به سلاحی علیه خودشان تبدیل شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴