کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کابینه رژیم صهیونیستی فرو پاشید / تشدید بحران در سرزمین‌های اشغالی  

1 تير 1401 ساعت 0:48

پس از گمانه‌زنی‌های متعدد سرانجام کابینه ائتلافی« نفتالی بنت » نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با عمر یک‌ساله خود فروپاشید تا رکورد کوتاه‌ترین زمان نخست‌وزیری در تل‌آویو ثبت شود.


به گزارش بلاغ؛ «بیت آغیون» قرار است در آینده بسیار نزدیک شاهد حضور یک مستاجر جدید باشد و مستاجر فعلی «بیت آغیون» تنها چند روز پس از آن که اقامتش از یک سال گذشت، حالا مجبور است رحل اقامت را ببندد. «بیت آغیون» نام اداری محل اقامت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیت المقدس است و قدمتش حتی از تاریخ تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی نیز فراتر می‌رود، اما حتی این پیشینه تاریخی «بیت آغیون» هم تا کنون نتوانسته به هیچ‌کدام از نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی وفا کند و اکنون «نفتالی بنت» در حالی که مدت زمان اقامتش فقط چند روز از یک‌سال گذشته بود، کم کم مجبور به اسباب کشی از این دفتر کار نخست‌وزیری خواهد بود.

ماه‌هاست که کابینه ائتلافی «نفتالی بنت» در رژیم صهیونیستی بسیار شکننده و آسیب‌پذیر توصیف می‌شود و اکنون پیش‌بینی‌ها درباره سقوط کابینه نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته است. تقریبا اواخر روز دوشنبه بود که روزنامه‌هاآرتص گزارش داد «نفتالی بنت» و وزیرخارجه‌اش، «یائیر لاپید» توافق کرده‌اند بر سر انحلال کنست در هفته آینده رأی‌گیری کنند و چنان‌که این رأی‌گیری تصویب شود لاپید نخست‌وزیر موقت بعدی اسرائیل خواهد شد.
نخست‌وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند همه راه‌ها برای ثبات‌ بخشیدن به ائتلافشان را که از یک سال پیش تشکیل شده بود امتحان کرده‌اند و بعد از آنکه همه راه‌ها برای ثبات‌بخشی به این ائتلاف امتحان شدند، نفتالی بنت و یائیر لاپید به این نتیجه رسیدند که هفته آینده طرحی برای انحلال کنست ارائه شود.  بعد از تصویب آن، طرح [نخست‌وزیر] گردشی به صورت نوبتی اجرا خواهد شد.»تلویزیون رژیم صهیونیستی هم گزارش داد دو طرف توافق کرده‌اند کنست را منحل کرده و لاپید را به عنوان نخست‌وزیر منصوب کنند.
از استقبال نتانیاهو تا شرم گانتز
با برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در رژیم صهیونیستی پس از انحلال کنست، این پنجمین انتخابات در سه سال و نیم گذشته در این رژیم خواهد بود و گفته شده که انتخابات جدید قرار است ۲۵ اکتبر (سوم آبان‌ماه) برگزار شود.
با اعلام شکست دولت ائتلافی در تل‌آویو، واکنش‌ها هم به این موضوع بسیار متنوع بود. بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای گفته «دولت نفتالی بنت» به شدت در مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی شکست خورده است. نتانیاهو اعلام کرده که قصد دارد یک «دولت ائتلافی گسترده» تشکیل دهد و با استقبال از سقوط کابینه بنت، این وضعیت را فرصت مناسبی عنوان کرد.
در مقابل  «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نظر می‌رسد که از تصمیم برای انحلال کنست شگفت زده شده و آن گونه که او واکنش نشان داده، گویی به طور کلی در جریان ماجرا قرار نداشته است. منابعی نیز از داخل ائتلاف سیاسی موسوم به «آبی و سفید» تأیید کرده‌اند که که گانتز از تصمیم نهایی برای انحلال کنست اطلاعی نداشته است.
بنی گانتز در همین ارتباط گفته است: «مایه شرمساری است که وضعیت باید به انتخابات کشیده شود.» گانتز می‌افزاید که او در مورد تصمیم انحلال کنست قضاوت نمی‌کند و از کابینه می‌خواهد تا حد امکان حتی به صورت موقت به کار خود ادامه دهد.
خود «نفتالی بنت» گویی پس از اعلام خبر سقوط کابینه‌اش با نوعی افسردگی مقطعی رو‌به‌رو شده و شاید در حال بررسی کناره‌گیری از عرصه سیاست است. بنت پس از اعلام تصمیم برای انحلال کابینه به خبرگزاری‌ها گفته است: «در حال حاضر قصد دارم تنها باشم و به کسی نپیوندم.» وی گفت: «من از باج گیری و تهدید خسته شده‌ام. بنابراین تصمیم به رفتن گرفته‌ام.»  رویترز می‌گوید که با انحلال کابینه فعلی، نفتالی بنت به کم دوام‌ترین نخست‌وزیر تاریخ تل‌آویو تبدیل می‌شود؛ رکوردی که اگر لاپید بعد از انتخابات نخست‌وزیر باقی نماند، شکسته خواهد شد.
همزمان بسیاری از صهیونیست‌ها نگران بازگشت دوباره نتانیاهو به قدرت هستند و «آویگدور لیبرمن»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفته است که «هدف ما ممانعت از بازگشت دوباره بنیامین نتانیاهو به قدرت (نخست‌وزیری) است.»
موضوع جالب آن که در این آشفتگی و بی‌سرانجامی اوضاع نخست‌وزیری در تل‌آویو، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا هم اعلام کرده که می‌خواهد به سرزمین‌های اشغالی سفر کند و هنوز دقیق مشخص نیست که میزبان بایدن در تل‌آویو چه کسی خواهد بود، هرچند برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که «یائیر لاپید»، وزیرخارجه فعلی و احتمالا نخست‌وزیر موقت خواهد بود.

بن بست سیاسی چهارساله در تل‌آویو
انحلال پارلمان (کنست) و برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی با نگرانی بسیاری از منابع صهیونیست رو‌به‌رو شده است. در شرایط عادی که هر چهارسال یک‌بار یک انتخابات برگزار می‌شود، اما اکنون در کمتر از چهار سال، پنج انتخابات در فلسطین اشغالی برگزار شده و گویی بن بست سیاسی در تل‌آویو قابل حل نیست.
در وضعیت به شدت بغرنج سیاسی در سرزمین‌های اشغالی ما با دو جناح به شدت متضاد رو‌به‌رو هستیم که حاضر به کوتاه آمدن و کنار آمدن با هم نیستند و انگار تل‌آویو از درون در حال بلعیده شدن و نابودی است. از یک طر ف نتانیاهو به شدت در تلاش برای کسب دوباره قدرت است و در طرف مقابل دیگر احزاب و گروه‌ها به هیچ عنوان حاضر به ائتلاف و کنارآمدن با نتانیاهو نیستند، حتی به قیمت سقوط حکمرانی در تل‌آویو. از همین رو نیز حزب نتانیاهو تلاش کرد تا مصوبه مورد نیاز کابینه بنت در کنست تصویب نشود تا کابینه او سقوط کند و اکنون هم دیگر احزاب حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نیستند.
پاتریک کینگزلی و ایزابل کرشنر، خبرنگاران نیویورک‌تایمز در این ارتباط در یادداشتی نوشت: «هنگامی که پارلمان رسماً به انحلال خود رأی داد، پرده یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های سیاسی اسرائیل را پایین می‌کشد: یک ائتلاف هشت حزبی سخت که مخالفان سیاسی از راست، چپ و مرکز را متحد می‌کرد و شامل اولین حزب عرب مستقل برای پیوستن به ائتلاف حکومتی اسرائیل می‌شد؛ اما اکنون منحل شده است.»
جاسوسی آسان از نظامیان صهیونیست
نفوذ به ساختارهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی همزمان با ضعف سیاسی این رژیم نیز ادامه دارد و روزنامه گاردین انگلیس گزارش داد، ماموران ناشناس از یک اپلیکیشن ردیابی اطلاعات سلامت به نام «استراوا» برای جاسوسی از اعضای ارتش رژیم صهیونیستی و ردیابی تحرکاتشان در پایگاه‌های مخفی در سراسر این رژیم و رصد بالقوه آنها حین سفرهای خارجی مرتبط با امور رسمی استفاده کرده‌اند.
گفته شده که این عملیات که وابستگی آن فاش نشده است، از طریق یک سری “بخش‌های” جعلی در داخل پایگاه‌های نظامی، ‌توانسته افرادی را که در این پایگاه‌ها ورزش می‌کردند، حتی آن‌هایی که قوی‌ترین تنظیمات حریم خصوصی مربوط به حسابشان را اعمال کرده‌اند، تحت نظر بگیرد. در یکی از نمونه‌هایی که توسط گاردین مشاهده شد، یک کاربر مشغول دویدن در یک پایگاه فوق محرمانه که ظن ارتباطش با برنامه هسته‌ای اسرائیل وجود دارد، قابل ردیابی در پایگاه‌های نظامی دیگر و حین سفر به یک کشور خارجی بود.


کد مطلب: 462567

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/462567/کابینه-رژیم-صهیونیستی-فرو-پاشید-تشدید-بحران-سرزمین-های-اشغالی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com