تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
کد مطلب : ۴۶۲۵۴۸
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از رابطه عجیب افزایش عرضه برنج ایرانی همزمان با افزایش واردات این محصول پرده برداشت.
۰
plusresetminus
پشت پرده افزایش واردات برنج همزمان با عرضه برنج‌های ایرانی
به گزارش بلاغ، مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: دلالان همزمان با افزایش واردات برنج با کیفیت خارجی اقدام به تخلیط این برنج‌ها با برنج ایرانی می‌کنند به همین دلیل میزان برنج ایرانی در بازار همزمان با افزایش وارادات این محصول افزایش می‌یابد.

به گفته وی همه برنج‌های سفید با کیفیت خارجی قابلیت تخلیط با برنج‌های پرمحصول ایرانی را دارند، اما برنج‌های تایلندی و پاکستانی امکان اختلاط بیشتری دارند به همین دلیل میزان واردات برنج از این کشور‌ها بیشتر است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گفت: برخی از ارقام برنج خارجی که عطر و بویی دارند با برنج‌های با کیفیت ایرانی و برخی‌ها که کیفیت پایین تری دارند با برنج‌های پرمحصول ایرانی تخلیط و روانه بازار می‌شوند.

پدیده تخلیط برنج بیش از یک دهه است به دلیل سود فراوان رواج پیدا کرده است و برخی از افراد با اجاره انبار‌های غیر استاندارد در مناطق دورافتاده، برنج برنج‌های خارجی ارزان قیمت را با برنج درجه یک ایرانی مخلوط می‌کنند و در کیسه‌هایی به نام برنج درجه یک شمال در بازار‌های خارج از استان به فروش می‌رسانند.

قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی اکنون در بازار از ۳۸ تا ۵۰ هزار تومان و قیمت برنج با کیفیت ایرانی نیز بیش از ۱۰۰ هزار تومان است که سودجویان با تخلیط این دو برنج با هم حداقل ۵۰ هزار تومان در هر کیلوگرم سود می‌کنند.

به گفته کشاورز برنج وارداتی در کانتینر‌های از پاکستان به استان خراسان و سپس تهران یا استان‌های شمالی بارگیری و سپس تخلیط می‌شود تا بازار برنج‌های خوش کیفیت شمال را از رونق بیاندازند.

اختلاف قیمت برنج‌های داخلی و خارجی و واردات بی رویه برنج، دلالان و برخی تاجران را وا می‌دارد تا برای کسب سود بیشتر و طمع، دست به تخلیط برنج مرغوب شمال با انواع برنج‌های وارداتی و یا داخلی کنند

کارشناسان افزایش جرایم متخلفان و برند سازی برنج‌های ایرانی همراه با کد رهگیری را از جمله راهکار‌های جلوگیری از تخلیط برنج اعلام می‌کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما