تاریخ انتشارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
کد مطلب : ۴۶۲۴۹۳
بانک مرکزی آمریکا در تلاش برای مقابله با تورم بی سابقه در 40 سال اخیر، «بیشترین میزان افزایش نرخ بهره» از سال ۱۹۹۴ را اعمال کرد.
۰
plusresetminus
بزرگ ترین «افزایش نرخ بهره» در آمریکا در 28 سال اخیر
به گزارش بلاغ، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (فدرال رزرو) با هدف مهار تورم، روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه‌ای (سه چهارم واحد درصد) افزایش داد که بالاترین «میزان افزایش» از سال ۱۹۹۴ به شمار می رود.

این سومین افزایش متوالی نرخ بهره است که آن را هم اکنون در محدوده 1.5 تا 1.75 درصد قرار داده است. سیاست‌گذاران پیش بینی می‌کنند نرخ بهره تا پایان سال وارد محدوده 3.25 تا 3.5 درصد شود که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ خواهد بود.
نرخ بهره، یکی از مهم ترین ابزارهای سیاست پولی است که بانک مرکزی آمریکا با بالابردن آن و به هنگام افزایش تورم، به اصطلاح اقدام به سیاست انقباضی می کند. سیاستی که به رغم کاهش تب تورم، می تواند در سویی دیگر به افت فعالیت های اقتصادی و رشد بیکاری منجر شود. افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره به یک باره در آمریکا، بیانگر شدت وضعیتی است که اقتصاد این کشور در خصوص تورم با آن روبه روست.فدرال رزرو همچنین اعلام کرده انتظار دارد تورم امسال 5.2 درصد باشد، این در حالی است که در ماه مارس (اسفند) تورم 4.3 درصد را برای امسال پیش‌بینی کرده بود بنابراین انتظار می رود در جلسات بعدی این بانک در سال ۲۰۲۲ نرخ بهره با افزایش بیشتری روبه رو شود.هم اینک نرخ تورم در آمریکا به 8.6 درصد رسیده است که بالاترین میزان در چهار دهه گذشته به شمار می رود.
این نهاد همچنین پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی کندتر از آن چیزی باشد که انتظار می‌رفت. پیش از این رشد اقتصادی 2.8 درصدی پیش‌بینی می‌شد اما برآوردهای جدید آن را 1.7 درصد نشان می دهند. طبق این گزارش نرخ بیکاری نیز به 3.7درصد می‌رسد که بالاتر از حد انتظار 3.5 درصدی است. البته فدرال رزرو پس از نشست خود در بیانیه‌ای به باقی ماندن نرخ بیکاری در سطح پایین اشاره کرد و گفت: «فعالیت‌های عمومی اقتصادی دوباره بهبود یافته است.» این نهاد اضافه کرد که تورم همچنان «بالاست که منعکس کننده نبود تعادل بین عرضه و تقاضای مربوط به بیماری همه‌گیری، قیمت‌های بالاتر انرژی و فشارهای گسترده‌تر قیمت‌گذاری است.» این نهاد یادآور شد که تهاجم به اوکراین و تحریم‌ها، «فشار بیشتری بر تورم آورده و بر فعالیت‌های اقتصادی جهانی تاثیر گذاشته است.»

سقوط شاخص بورس آمریکا
خبرگزاری تسنیم گزارش داد که در پی اقدام بانک مرکزی آمریکا، بازار سهام این کشور روز پنج شنبه به شدت سقوط کرد و میانگین صنعتی داوجونز برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته با 700 واحد سقوط به کمتر از 3000 واحد رسید. رصد این شاخص در روز گذشته نیز از ادامه افت آن خبر می دهد. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴