تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲
کد مطلب : ۴۶۲۳۸۷
شورای‌عالی محیط‌زیست سرانجام مخالفت خود را با احداث پروژه پتروشیمی در حاشیه جنوب‌غربی تالاب میانکاله اعلام کرد. 
۰
plusresetminus
پرونده پتروشیمی میانکاله با مخالفت شورای عالی محیط‌زیست بسته شد
به گزارش بلاغ؛ عالی‌ترین شورای تصمیم‌گیری زیست‌محیطی کشور یعنی شورای‌عالی محیط‌زیست در جلسه شماره ۳۵ خود که ۱۶ خرداد با حضور وزرا، مدیران سازمان‌های متولی، خبرگان محیط‌زیست و اعضای جدید شورای‌عالی یعنی مجید مخدوم، محمدعلی سلیمان‌پور، محمد یزدی و نغمه مبرقعی به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، پس از بررسی تمامی ابعاد قانونی، فنی و حقوقی پتروشیمی میانکاله مخالفت خود را با احداث این پروژه در حاشیه جنوب‌غربی تالاب میانکاله اعلام کرد تا آخرین مهر ابطال به این پرونده زده شود.
این خبر در شرایطی عنوان شده که پیش از این سیدابراهیم رئیسی، خرداد ۱۴۰۰، در رأس قوه قضاییه نیز حکم به ابطال وقف شبهه‌ناک جنگل‌های آقمشهد داده و ۵۶۰۰ هکتار جنگل را به بیت‌المال بازگردانده بود. پیروزی مدافعان میانکاله در شرایطی رخ داده که هنوز مشخص نیست زمین ۹۰هکتاری پروژه که مرتع بزرگی بوده، به مردم محلی باز خواهد گشت یا خیر؟ حر منصوری، دیده‌بان محیط‌زیست میانکاله درباره جزئیات بیشتر این خبر به همشهری‌آنلاین می‌گوید: یکی از ۳ موضوعی که شورای‌عالی محیط‌زیست تصویب کرده، موضوع مخالفت با احداث میانکاله بوده  اما این‌که این ملک به چه کاربری اختصاص یابد، هنوز مشخص نیست.
در همین شرایط که فعالیت سه ماهه عوامل پتروشیمی میانکاله در بخشی از اراضی ملی مرتع حسین آباد و للمرز منجر به ورود خسارت‌های زیست محیطی مختلفی به این اراضی شده است، حر منصوری، مدیر انجمن دیده بان میانکاله به رکنا می‌گوید که با توجه به اشتباه اداره کل منابع طبیعی مازندران و اداره امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان در واگذاری زمین به سرمایه گذار این پروژه، در صورت تخلیه زمین توسط عوامل پتروشیمی، سرمایه گذار می‌تواند بیش از 100 میلیارد تومان از دولت خسارت بگیرد. همچنین به گفته این فعال محیط زیست مازندران، با توجه به این که حدود یک ماه از آغاز مهلت 15 روزه اداره کل منابع طبیعی استان به سرمایه گذار پتروشیمی میانکاله برای ارائه مجوز زیست محیطی می‌گذرد و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوزی به این پروژه واگذار نکرده، سرمایه گذار باید هرچه زودتر اراضی ملی 90 هکتاری تحت تصرف خود را به مردم پس بدهد.
سه‌گانه مشکلات میانکاله
میانکاله طی سال‌های اخیر با چند تهدید مواجه شد که یکی از آن‌ها پتروشیمی بوده است. احداث جاده گردشگری یکی دیگر از نگرانی‌ها در این منطقه است. داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌زیست در این‌باره خبر داد که دولت و سازمان محیط‌زیست پیگیر هستند که ساخت‌وساز و جاده‌کشی در میانکاله اتفاق نیفتد، ارزش جزیره میانکاله بسیار بیشتر از یک فعالیت صنعتی است؛ حتی اگر این فعالیت صنعتی بسیار اقتصادی و پربازده باشد. به‌گفته او، اشتغال کشور ضرورت‌های بسیاری دارد که نمی‌توان صرفا با صنعت آن را حل کرد؛ شمال کشور نباید سیل داشته باشد و دلیل آن هم تبدیل اراضی کشاورزی به ویلاست. اما نگرانی سوم آتش‌سوزی‌های سریالی منطقه است که دیروز و امروز یکی دیگر از موارد متعدد آن در میانکاله رخ داده است. این ششمین‌بار در سال‌جاری است که آتش در این منطقه مهم شعله‌ور می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴