تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۹
کد مطلب : ۴۶۲۳۷۶
شبکه آمریکایی وابسته به حزب دموکرات آمریکا به جو بایدن هشدار داد گزینه‌های این کشور علیه ایران تمام شده است.
۰
plusresetminus
سی‌ان‌ان خطاب به بایدن: گزینه‌های آمریکا علیه ایران تمام شده است

به گزارش بلاغ؛ در شرایطی که اقدامات غیرقانونی آمریکا در قبال برجام ادامه دارد، شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی به جو بایدن درباره پایان گزینه‌های این کشور علیه ایران هشدار داده است.

این رسانه دموکرات آمریکایی در گزارش خود بارها بدون اشاره به ماهیت صرفا مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرده است: در حالی که گزینه‌های بایدن تمام می‌شود، ایران بیش از هر زمان دیگری به سلاح اتمی نزدیک شده است.
سی‌ان‌ان نوشت: تنش‌های ادامه‌دار کهنه بر سر توانمندی‌های هسته‌ای ایران شاید طی هفته جاری به یک نقطه بدون بازگشت رسیده باشد؛ موضوعی که خاورمیانه را وارد موقعیتی ناشناخته و خطرناک کند. در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: تهران غنی‌‌سازی اورانیوم را با سرعتی افزایش داده است که از زمان امضای توافق تاریخی سال ۲۰۱۵ (برجام) مشاهده نشده، توافقی که باعث شد ایران غنی‌‌سازی اورانیوم را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند، البته پیش از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸ در حالی که ایران بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای صرفا برای مصارف صلح‌آمیز است و بمب اتمی به دلایل آموزه‌های اسلامی هیچ جایگاهی در دکترین امنیتی جمهوری اسلامی ایران ندارد، در گزارش سی‌ان‌ان ادعا می‌شود: تحلیلگران اعتقاد دارند که تهران شاید همین حالا مواد مورد نیاز برای تولید یک بمب اتمی را در اختیار داشته باشد.

سی‌ان‌ان سپس هشدار داد: با توجه به اینکه ایالات متحده قبلا ایران را در دولت ترامپ تحریم کرده است، گزینه‌های بایدن تمام شده است. تحریم‌ها ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده است اما آن را نابود نکرده است و احتمالا ایران نسبت به مجازات‌های اقتصادی بیشتر حساسیت‌زدایی شده باشد. اقدامات اسرائیل در ترور مقامات ارشد (ایران) در سال‌های اخیر از جمله یک دانشمند برجسته هسته‌ای نیز در مهار غنی‌‌سازی اورانیوم ایران ناکام بوده است. تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه آمریکایی کوئینسی به سی‌ان‌ان نیز گفت: برخی از تهاجمی‌ترین اقدامات تشدید تنش‌ها از سوی ایران در زمینه برنامه (هسته‌ای) در دوره بایدن اتفاق افتاد و نه دوره ترامپ و دلیل آن این است که بایدن سیاست ترامپ (در قبال ایران) را ادامه داده است.

اینترسپت: قطع دوربین‌های آژانس شکست آمریکا در برابر ایران را اثبات کرد
پایگاه خبری اینترسپت آمریکا نیز روز جمعه در واکنش به تحولات چند روز گذشته درخصوص برجام از جمله تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در نتیجه آن قطع دوربین‌های فراپادمانی آژانس توسط ایران، اعتراف کرد قطع دوربین‌های آژانس توسط تهران نشانه دیگری است از شکست آمریکا در برابر ایران.
به گزارش مهر، نویسنده مقاله، مرتضی حسین که تحلیلگر مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی است، ضمن انتقاد شدید از اقداماتی که در دولت ترامپ و پس از او در دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا برای به بن بست کشاندن برجام صورت گرفت هشدار داد: برخلاف تمام جنگ‌های آمریکا و متحدانش که بعد از حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر و فروپاشی برج‌های دو قلوی مرکز تجاری نیویورک در سال ۲۰۰۱ به وقوع پیوست، ورود به هر نوع جنگی با ایران برای آمریکا و متحدان آن به معنای تحمل تلفات سنگین و مصائب فراوان خواهد بود.
نویسنده با حمایت ضمنی از پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود نوشت: این آمریکا بود که به تعهداتش عمل نکرد و در اقدامی که ناشی از فوران هیجانات شخصی ترامپ و ترغیب رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بود پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت و با هدف نابودی اقتصادی این کشور تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه آن اعمال کرد و باعث شد تا برجام از آن زمان به بعد به بیمار محتضری بدل شود که برای ادامه حیاتش به دستگاه وصل شده است.
اکنون پس از اقدام ایران برای قطع دوربین‌های فراپادمانی در سایت‌های هسته‌ای خود شاید به نظر برسد این تهران است که می‌خواهد این دستگاه را خاموش کند اما این که بخواهیم ایران را برای این کار سرزنش کنیم اشتباه است چرا که اقدام اخیر تهران نتیجه سال‌ها نقص تعهدات برجام از سوی آمریکاست.
در پی تصویب قطعنامه ضدایرانی مورد حمایت آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که چهارشنبه شب با وجود ۲ رأی منفی چین و روسیه، ۳۰ رأی موافق، و ۳ رأی ممتنع از سوی هند، لیبی و پاکستان به تصویب رسید، سازمان انرژی اتمی ایران در اطلاعیه‌ای از قطع دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از مراکز هسته‌ای خود خبر داد. گفته شده که این اقدام همچنین شامل توقف فعالیت دستگاه ‌اندازه‌گیری برخط سطح غنا و فلومتر (OLEM) می‌گردد. وی با انتقاد از رئیس‌جمهور آمریکا که به جای بازگشت به تعهدات برجام، تحریم‌هایی را که از زمان ترامپ علیه ایران اعمال شده بود همچنان ادامه داد، به سخنان مدیر اجرایی مرکز کنترل تسلیحات و تکثیر سلاح جان تی یر نی اشاره کرد که گفته بود: این که امروز آژانس دیگر به اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دسترسی ندارد و چشمش به روی آن بسته شده (اشاره به قطع دوربین‌ها) به دلیل خروج آمریکا از برجام است.
به عقیده نویسنده مقاله نباید از یک‌سو ایران را به‌خاطر اقدام اخیرش سرزنش کرد و از سوی دیگر تمام اقدامات آمریکا از جمله اعمال تحریم‌های بیشتر را نادیده گرفت. چرا وقتی آمریکا هیچ قدمی برای احیای برجام بر نمی‌دارد باید از ایران انتظار داشت که به تعهداتش ادامه دهد؟ قطع دوربین‌های آژانس توسط تهران نشانه دیگری از شکست آمریکا در برابر ایران است.

در پایان مقاله اینترسپت آمده است: با این که ترامپ نمی‌خواست پیامدهای درگیری تمام عیار با ایران دامنگیرش شود اما خروجش از برجام زمینه‌ساز همین اتفاق شد. اکنون ایران با موشک‌های پیشرفته‌ای که در اختیار دارد در حالت آماده‌باش کامل است بنابراین ورود به یک جنگ جدید در خاورمیانه به هیچ وجه به نفع آمریکا نخواهد بود. بعلاوه باید به یاد داشت که این آمریکا بود که با اقدامات خود راه برون رفت از بحران هسته‌ای را از بین برد.
اقدامات تقابلی بیشتری در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای باید انجام شود.
در این سو، مصطفی خوش چشم، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در برنامه جهان آرا شبکه افق سیما ضمن انتقاد به عملکرد رئیس‌آژانس انرژی اتمی گفت: گروسی با گزارش نیم‌بند خود، صحنه را برای قطعنامه شورای حکام آماده کرد؛ او اصلا نمی‌تواند با آمریکا مخالفت کند چون انتخابش با حمایت آمریکا بوده و ایران همه جواب‌های لازم را زمستان پارسال به آژانس داده بود، دیگر چیزی باقی نمانده است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شبکه افق سیما، وی با بیان اینکه ایران در این دوره جواب متقابل می‌دهد، به خاموش کردن دوربین‌های نظارتی از سوی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر من آنچه ایران انجام داده هم کافی نیست البته همه جواب‌ها الزاما نباید در حوزه هسته‌ای باشد.
تحلیگر مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به اهمیت پاسخ قاطع ایران تاکید کرد: قطعا باید اقدامات تقابلی بیشتری در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای انجام شود.
خوش‌چشم درباره مقوله خروج از NPT در پاسخ به حرکت اخیر آژانس، گفت: محاسبه هزینه و فایده در خروج از NPT مهم است. آمریکا می‌خواست دلار را به 50 هزار تومان برساند، ولی مجموعه اقدامات دولت از دو هفته قبل موجب شد فعلا روی 32 هزار تومان بماند.
وی افزود: مخالف خروج از NPT در شرایط کنونی هستم ولی معتقدم کیهان و انقلابیون باید این حرف‌ها را بزنند چون نگاه دشمن به حرف جمعیت انقلابی پای کار داخل ایران است.
تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: ایران باید بازارها را مدیریت کند و با کشورهای مختلف از روسیه تا ونزوئلا ارتباط برقرار کند تا تاثیر تحریم‌ها کاهش یابد.
وی گفت: جایگزین غرب، شرق سیاسی است، مثل ونزوئلا. ونزوئلا کشوری است که می‌توانیم انواع کود و سموم، ماشین آلات کشاورزی و خودرو تا تجهیزات استخراج نفت و گاز به آنجا صادر کنیم. در حوزه دفاعی هم امکان فروش پهپاد و موشک وجود دارد.

برجام نافرجام
در رابطه با قطعنامه آژانس با ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در مجلس به گفت‌وگو پرداختیم. وی در این باره به کیهان گفت: «آنچه به نظر می‌آید این است که برجام از ابتدا هم نافرجام بود، چرا که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا بنای عمل به تعهداتشان را ندارند. برجام به لحاظ پایه‌های سست حقوقی حتی اگر برقرار هم بشود نمی‌تواند تحریم‌های ظالمانه‌ای که خیلی موثر هم هستند (مانند کاتسا) را برطرف کند. این توافق نمی‌تواند منفعتی برای مردم داشته باشد. دلیل آن هم این است که پایه‌های حقوقی برجام بسیار سست پی ریزی شده و بر همین اساس هم بود که در عین حال که ایران تمام تعهداتش را انجام داده بود اما طرف غربی نه تنها تعهداتش را انجام نداد بلکه پس از مدتی آمریکا از برجام به طور کلی خارج شد. البته پیش از خروج آمریکا نیز برجام نفعی برای ایران نداشت و گواه این سخن اقرارهای صریح برخی مقام‌های دولت قبل است که گفته بودند دستاورد برجام برای ایران تقریبا صفر بوده است.»

ابوترابی سپس افزود: «پس از اجرایی شدن برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار ضمن ارائه گزارش‌های خود تاکید کرد که ایران به تعهداتش عمل کرده و به برجام پایبند بوده است. خب همین موضوع نشان دهنده آن است که دغدغه اروپا و آمریکا چیزی فراتر از موضوع هسته‌ای است چرا که اگر واقعا دغدغه آنها موضوع هسته‌ای بود، با اجرای برجام و عمل کردن ایران به تمام تعهداتش باید موضوع حل می‌شد و اتفاقا غربی‌ها باید نگران برهم خوردن برجام می‌بودند اما دیدیم که به رغم عمل کردن ایران به تمام تعهداتش این آمریکا بود که زیر میز زد و از برجام خارج شد. برجام که قرار بود دریچه‌ای برای گشایش اقتصادی باشد، در عوض بستری را فراهم آورد که در آن بستر نفوذی همه‌جانبه برای جاسوسی و اثرگذاری بر مدیران کشور صورت گرفت.»

نماینده مردم نجف آباد در مجلس در ادامه تصریح کرد: «وقتی برجام امضا شد و ایران به همه تعهداتش عمل کرد و در آن سو آنها نه تنها به تعهداتشان عمل نکردند بلکه آمریکا از برجام هم خارج شد، در چنین فضایی عقیده شخصی بنده این است که ادامه دادن مذاکره با این کشورهای غربی فایده‌ای در برنخواهد داشت چرا که اگر غربی‌ها می‌خواستند برای امضا و تعهد خودشان ارزش قائل شوند، در همان دوره پس از برجام این کار را می‌کردند. این کش و قوس برجام تنها به طور مداوم و متناوب به اقتصاد کشورمان شوک وارد می‌کند و نفعی برای ما نخواهد داشت.»
وی گفت: «در رابطه با اقدام اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان توجه به چند نکته لازم و ضروری است. نکته اول اینکه «حق اقدام متقابل» در قوانین بین‌المللی آمده و تجربه نیز به ما نشان داده که غربی‌ها این زبان را خیلی بهتر درک می‌کنند. ماجرای توقیف نفتکش‌های کشورمان توسط انگلیس و اخیرا توسط یونان و اقدام متقابل نیروهای مسلح کشورمان در توقیف نفتکش‌های آن کشورها به صورت واضح و صریح نشان داد که این زبان برای غربی‌ها بیشتر قابل درک است.»
از NPT خارج شویم
ابوترابی خاطرنشان ساخت: «به نظر من اگر ما بخواهیم «اقدام متقابل» خاصیت بازدارندگی هم داشته باشد، باید به سمت و سوی اقدام چند برابر متقابل روی بیاوریم. یعنی به صورتی که غربی‌ها بفهمند اقدام علیه ایران هزینه‌های سنگینی برای آنها خواهد داشت. در این مورد من با کیهان کاملا موافقم که پول‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی هم تنها از همین مسیر اقدام متقابل قابل برگشت خواهد بود.»
نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: «اکنون هم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رغم تمام همکاری‌های کشورمان با این نهاد به صدور قطعنامه علیه کشورمان روی آورده ما باید به سمت اقدامی متقابل برویم. به این معنی که ما اجرای پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه پذیرفتیم و حالا که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی حسن نیت ایران را با آلت دست صهیونیست‌ها شدن پاسخ می‌دهد باید به سمت کنار گذاشتن آن برویم.»
باج­گیری به سبک آژانس
همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس در این رابطه به کیهان گفت: «اعتقاد بنده این است که این قطعنامه برای باج گیری بیشتر از ایران صادر شده است. چرا که زمانه‌ای بوده که غربی‌ها با یک تشر زدن خود در مذاکرات امتیاز می‌گرفتند. برای نمونه در دوره مذاکرات برجام فرانسه که در نقش پلیس بد ظاهر شده بود، با همین رویکرد توانست مکانیسم ماشه را در برجام بگنجاند. حالا در دوره دولت جدید آنها می‌بینند که دیگر آن فضا وجود ندارد. فضایی که منجر به گرفتن امتیازهای بسیاری برای غربی‌ها شد.»
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خاطرنشان ساخت: «ما دیدیم که پس از طی دوره کوتاهی از زمان اجرای برجام آمریکایی‌ها بدون هیچ نگرانی از برجام خارج شدند، از طرف دیگر اگر ایران می‌خواست از برجام خارج شود، تبعات سنگینی برای کشورمان در نظر گرفته بودند. این عدم تناسب میان وضعیت کشورمان با کشورهای غربی یکی دیگر از مصادیق عملکرد ضعیف تیم مذاکره‌کننده در دوره دولت تدبیر و امید است. همه اینها نشانه آن است که در دوره قبل غربی‌ها از این مسیر امتیازهای بزرگی گرفته‌اند.»
حجت‌الاسلام سلیمی افزود: «نظر بنده این است که غربی‌ها با هدف امتیاز گرفتن این قطعنامه را پیش کشیده‌اند. اگر به قطعنامه نگاه کنیم، بهانه صدور این قطعنامه ادعای عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است حال آنکه ایران بیشترین همکاری را با آژانس داشته است. بیشترین بازدیدهای پادمانی و فراپادمانی از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام شده و همین آژانس در 15گزارش از حرکت ایران در چارچوب قانونی و بدون تخلف تاکیده کرده است. همچنین ایران برای ابراز حسن نیت خود به صورت داوطلبانه اجرای پروتکل الحاقی را پذیرفت و... حالا در چنین شرایطی قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر می‌شود که بهانه آن همکاری نکردن ایران با آژانس است و همین به خوبی نشان می‌دهد که این سازمان تا چه اندازه از انگیزه ایجادش فاصله گرفته و به آلت دستی برای چند کشور زورگو تبدیل شده است.»
واکنش نفتالی بنت
به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران
خبر دیگر اینکه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با یک نشریه انگلیسی با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران، از کشورهای غربی خواست تا به مقابله با ایران برخیزند.
نفتالی بنت مدعی است که ایران به طور خطرناکی در حال تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای خود بوده و در صورتی که غرب در برابر ایران نایستد، تهران دست خود را بر روی بمب می‌گذارد.
به گزارش فارس، وی که با نشریه تلگراف مصاحبه می‌کرد، از کشورهای غربی و انگلیس خواست تا فشارها علیه ایران همچنان حفظ شود.
بنت در این مصاحبه گفت: ایران در حال غنی‌‌سازی اورانیوم با نرخ بی‌سابقه‌ای بوده و به طور خطرناکی به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک شده‌ است.
رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است. بر اساس برخی گزارش‌ها، این رژیم بیش از 100 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود داشته و مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت 200 بمب اتم را نیز دارا می‌باشد.
در حالی که ایران عضو پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) است اما این رژیم همچنان از پیوستن به این پیمان خودداری می‌کند.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: جهان باید موضع قاطعانه‌ اتخاذ کرده و به رژیم اسلامی در ایران بگوید، کنار گذاشتن هسته‌ای، لغو تحریم‌ها را به همراه خواهد داشت. تا زمانی که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکنیم، متوقف نخواهد شد.
در حالی که مقام‌های ایران بارها اعلام کرده‌اند که برنامه هسته‌ای کشور تنها با مقاصد صلح‌آمیز پیگیری می‌شود، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی مدعی هستند که ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی است.
این در حالی است که تاسیسات هسته‌ای ایران تحت شدیدترین نظارت‌ها از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و بر اساس گزارش‌ها، بخش عمده‌ای از تمام بازرسی‌های آژانس طی سال گذشته میلادی تنها از تاسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفته است.
به‌رغم تمام همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شورای حکام این نهاد بین‌المللی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه) قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲