کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با وجود افزایش چشمگیر قیمت مصوب رخ داد:

گرانفروشی تولیدکنندگان بزرگ لبنیات!

22 خرداد 1401 ساعت 20:09

 
با وجود اینکه قیمت مصوب جدید لبنیات افزایش چشمگیری داشته و این نرخ‌ها با موافقت خود صنایع لبنی تعیین شده است اما حتی این نرخ‌ها از سوی برخی صنایع لبنی که سهم بزرگی از بازار دارند، رعایت نمی‌شود!


به گزارش بلاغ؛ بعد از اصلاح یارانه کالاهای اساسی قیمت چهار محصول پرمصرف لبنی مشخص شد به‌طوری که قیمت ماست کم‌چرب دو و نیم کیلوگرمی 49 و 800 تومان، پنیر (UF) 400 گرمی 37 هزار تومان، شیر کم‌چرب یک‌لیتری 18 هزار تومان و شیر نایلونی کم‌چرب 900 گرمی 15 هزار تومان تعیین شد؛ همچنین قیمت هر کیلوگرم شیر خام دامداران نیز 12 هزار تومان اعلام شد.

با وجود اینکه برای سه محصول کم‌چرب و یک محصول نیم‌چرب یادشده قیمت مصوب اعلام شده است گویا سایر قیمت‌ها نرخ معینی ندارند و دیگر محصولات در برندهای متفاوت با قیمت‌های مختلف و فاصله عمیقی به فروش می‌رسد.
در حالی که قیمت هر کیلوگرم شیر خام پرچرب سه و دو دهم درصد چربی (چربی کامل) 12 هزار تومان توسط صنایع لبنی خریداری می‌شود اما بر اساس مشاهدات میدانی قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه پرچرب (سه درصد چربی) با بسته‌بندی‌های مدت‌دار و بطری با قیمت‌های 29 تا 37 هزار تومان به فروش می‌رسد. به‌طور مثال قیمت یک لیتر شیر پرچرب سنتی با بسته‌بندی بطری 37 هزار تومان و شیر پاکتی پرچرب 30 هزار تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است.
عدم‌ پایبندی به قیمت‌های مصوب
از طرفی درحالی که قیمت شیر خام کم‌چرب بطری یک‌لیتری 18 هزار تومان تعیین شده است اما برخی از برند‌ها یا این محصول را عرضه نمی‌کنند یا به‌حدی کم است که برای خرید یافت نمی‌شود. برخی از برندها نیز این محصول را با قیمت‌های بالاتر و با قیمت 20 تا 24 هزار تومان به فروش می‌رسانند و قیمت‌های مصوب رعایت نمی‌شود.
برخی از برندها نیز احتمالاً برای اینکه بتوانند از واکنش‌های تعزیراتی در امان باشند، اقدام به تغییر وزن کرده‌اند یا افزودنی‌هایی مانند ویتامینD به محصول خود اضافه می‌کنند تا بتوانند آنها را به‌ قیمت دلخواه بفروشند.
گران‌فروشی‌ها صرفا به کارخانه‌های لبنیات ختم نمی‌شود و برخی گرانفروشی کالاها را به گردن مغازه‌داران می‌اندازند حال آنکه به دلیل کثرت بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها که تنها بخش واقعا رقابتی اقتصاد ایران است، امکان گرانفروشی آنها بسیار کم است. با این حال پیمان فروهر؛ دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه چندین بار گرانفروشی‌ها را به سازمان حمایت اعلام کردیم‌، افزود: اما متأسفانه بطری‌های آب معدنی کوچک و بزرگ با قیمت‌های بالا در بازار به فروش می‌رسد. جالب این‌جاست بطری آب معدنی دو هزارتومانی در خیابان نزدیک به سازمان حمایت چهار هزار تومان فروخته می‌شود.

با کارخانه لبنیات گرانفروش برخورد شد
در چنین وضعی، سید جواد ساداتی‌نژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز مانور نظارت بر زنجیره تأمین، تولید و توزیع کالاهای اساسی از صبح دیروز گفت: چهار هزار نفر در کشور کار نظارت بر کل زنجیره تأمین، تولید و توزیع کالاهای اساسی و مواد غذایی را برعهده‌دارند. همچنین از بسیج اصناف و بسیج وزارت جهاد کشاورزی استفاده شده است. نظارت بر بخشی از این زنجیره در کارخانه‌های مواد غذایی خواهد بود.
او، کالاهای مورد بررسی را شامل محصولات کشاورزی، لبنیات، حبوبات، برنج وارداتی، شکر و روغن عنوان کرد و ادامه داد: از آغاز زنجیره توزیع تا فرآوری در کارخانه و توزیع آنها مورد نظارت بازرسان قرار خواهد گرفت. تعزیرات هم با توجه به ضوابط جدیدی که برای این دستگاه تعیین شده و افزایش اختیارات، به نظارت‌ها کمک می‌کند. در این مانور قیمت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در صورتی که بیش از قیمت تمام شده ارائه و عرضه باشد، متخلفان به تعزیرات معرفی شوند. مردم هم با شماره ۱۲۴ تخلفات گرانفروشی را به تعزیرات اعلام کنند.
وزیر جهاد کشاورزی درباره اقدام برخی کارخانه‌های لبنی مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود اظهار داشت: شرکت‌های تولید‌کننده مواد لبنی فقط چهار قلم کالای اساسی که قیمت آنها اضافه و به کارخانه‌ها اعلام شده را می‌توانند افزایش دهند.
ساداتی‌نژاد ادامه داد: گزارشی درخصوص افزایش مواد لبنی غیر از اقلام اعلام شده به ما واصل شد که کارخانه لبنی مورد نظر را خواستیم و قرار شد قیمت را کاهش دهند. با تخلفی که صورت گرفته برخورد شد. برخی از کارخانه‌ها لبنی هم کاهش تولید در چهار قلم اصلی داشتند که قرار شد تحت هیچ شرایطی، تولیدات این چهار قلم لبنیات کاهش نداشته باشد.
او درخصوص برنج گفت: دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی کاهش عرضه و برخی سودجویی‌ها بود که سبب شد قیمت برنج ایرانی کاهش یابد. در فصل برداشت برنج هستیم و ضمن اینکه بخش‌های دولتی و خصوصی برنج خارجی با کیفیت بالاتر وارد کرده‌اند که مجموع این اقدامات، به کاهش قیمت آن می‌انجامد.


کد مطلب: 462365

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/462365/گرانفروشی-تولیدکنندگان-بزرگ-لبنیات

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com