تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
کد مطلب : ۴۶۲۳۶۳
  با افزایش بی‌وقفه تورم در کشورهای غربی به دلیل جنگ اوکراین از انگلیس خبر می‌رسد که به دلیل وخامت اوضاع پارلمان این کشور از دولت بوریس جانسون خواسته است تا وزارت فقر غذایی تشکیل بدهد.
۰
plusresetminus
افزایش بی‌وقفه تورم در غرب انگلیس وزارت فقر غذایی تشکیل می‌دهد

به گزارش بلاغ؛ زمانی که جنگ اوکراین 24 فوریه 2022(5 اسفند 1400) شروع شد شاید کمتر کارشناسی فکر می‌کند که این جنگ تاثیرات ویرانگر اقتصادی بر کشورهای اروپایی و خود آمریکا داشته باشد. اروپا و آمریکا که یک طرف این جنگ هستند تحت تاثیر این بحران در حال تجربه تورم بی‌سابقه‌ای هستند به طوری که در 40 سال گذشته این تورم در اروپا و آمریکا بی‌سابقه بوده است. در آمریکا بر اساس گزارش وزارت کار این کشور نرخ تورم به بیش از 8.6 رسیده که بالاترین نرخ تورم از سال ١٩٨١ به بعد بوده است. در ماه گذشته، بهای مواد غذایی در آمریکا نسبت به سال گذشته ١٠ درصد و بهای بنزین تا ٣٤ درصد افزایش داشت. در انگلیس نیز بحران اقتصادی و افزایش تورم منجر به بالارفتن قیمت بنزین شده طوری که مردم برای پر کردن یک باک خودروی خود باید معادل 4 میلیون تومان پول پرداخت کنند.

این روز‌ها «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس با بیشترین شکایات نمایندگان مردم از گرانی‌ها و هواداری دولت از ثروتمندان و نادیده گرفتن خانوار‌های فقیر مواجه شده است. بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آغاز سال جدید گرانی‌ها در انگلیس تشدید و به ویژه با افزایش تحریم روسیه بهای کالا‌ها و خدمات، روز به روز بالاتر رفته است و به همین علت، بسیاری از مردم از تامین هزینه و نیاز‌های زندگی باز مانده‌اند.در حالی که موسسات خیریه درباره افزایش شمار شاغلانی که برای دریافت کمک به آنها مراجعه می‌کنند هشدار می‌دهند رئیس‌دانشکده سلطنتی‌پرستاری در انگلیس اعلام کرده به علت بالا رفتن هزینه‌های زندگی از جمله اجاره مسکن، شماری از‌پرستاران قادر به تامین غذای کافی نیستند و به غذای خیریه‌ها متوسل شده‌اند. برخی خیریه‌ها نیز از بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواسته‌اند همچون جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، «نشست گرسنگی» برگزار کند تا بحران مواد غذایی بررسی شود، اما دولت انگلیس تاکنون به این درخواست توجه نکرده است.

دولت انگلیس همچنین به درخواست پارلمان این کشور مبنی بر تعیین «وزیر فقر غذایی» پاسخ نداده است. بانک مرکزی انگلیس در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است در آینده نزدیک میزان تورم در این کشور دو رقمی می‌شود و به ۵ برابر هدف دولت می‌رسد و فقرای این کشور، بیش از دیگر قشر‌ها آسیب خواهند دید.هشدارها درباره دو رقمی شدن نرخ تورم در انگلیس در حالی است که معاون‌اندیشکده اروپایی «بروگل» نیز هشدار داده که بحران هزینه زندگی در سراسر اتحادیه اروپا با افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و برق، بدتر از این هم خواهد شد.

سی ان ان: بایدن دروغ می‌گوید
در آمریکا نیز مقامات دولت بایدن تمام عزم خود را جزم کرده‌اند تا افزایش بی‌سابقه تورم را در این کشور به گردن روسیه بیندازند.شبکه آمریکایی نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا نیز سخنان اخیر او درباره بالاترین میزان رشد اقتصادی این کشور را «ادعای دروغ» خواند.جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در بخشی از برنامه «جیمی کیمل لایو» تلاش کرد به انتقادها از دولت درباره افزایش شدید تورم در این کشور واکنش نشان داد. رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این برنامه خطاب به مجری ادعا کرد: «ببین ما این‌جا هستیم وضعیت آمریکا در حال حاضر این چنین است: ما سریع‌ترین رشد اقتصادی را در جهان داریم، (سریع‌ترین رشد اقتصادی در) جهان، در جهان».
شبکه سی‌ان‌ان که از نظر سیاسی مواضع نزدیک به حزب دموکرات آمریکا دارد، در گزارشی به این اظهارنظر رئیس‌جمهور دموکرات واکنشن نشان داد و حرف او را «ادعای دروغ» خواند. به گزارش فارس این رسانه نوشت: «ادعای بایدن دروغ است. آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۷ درصد رشد کرد اما بیش از ۵۰ کشور دیگر در همین سال رشد بیشتری داشتند. بسیاری از آنها کشورهای کوچک یا در حال توسعه هستند، اما برخی از آنها کشورهای بزرگ یا ثروتمند هستند».سی‌ان‌ان ادامه داد: «علاوه‌بر این، اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کوچک شد در حالی که کشورهای مختلف دیگر رشد را تجربه کردند. البته کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده در بقیه سال جاری رشد خود را از سر بگیرد اما انتظار می‌رود اقتصاد تعداد قابل توجهی از دیگر کشورها با سرعت بیشتری رشد کنند»این رسانه به سراغ مقام‌های دولت بایدن رفته و از آنها درباره ادعای جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا پرس و جو کرده است. یک مقام کاخ سفید در توجیه اظهارات خلاف واقع بایدن به گفتن این اظهارات بسنده کرد: «رشد ۵.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، سریع‌ترین رشد برای این کشور از سال ۱۹۸۴ بوده است.»این مقام مسئول دولت بایدن که نامش فاش نشده است، افزود: «صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که از سه ماهه چهارم سال جاری،‌اندازه اقتصاد ایالات متحده در قیاس با سطح پیش از همه‌گیری اواخر سال ۲۰۱۹ از هر شش کشور دیگر در گروه هفت بزرگ‌تر خواهد بود: کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس»رد ادعای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره رشد اقتصادی این کشور در شرایطی مطرح شده که طی ماه‌های اخیر افزایش شدید تورم و بحران کمبود شیر خشک، دولت بایدن را با انتقادات گسترده مواجه کرده است.

نفتکش ایتالیایی در ونزوئلا
خبر دیگر این که بر اساس سندی از سوی شرکت نفتی ایتالیایی «انی»، یک نفتکش اجاره شده توسط این شرکت برای حمل ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام ارائه شده توسط شرکت نفتی دولتی ونزوئلا وارد آب‌های این کشور منطقه آمریکای لاتین شده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این اولین بار است که شرکت ایتالیایی «اِنی» به دنبال مجوز صادر شده از سوی آمریکا در ماه گذشته مبنی ازسرگیری اجرای توافقنامه نفت در برابر بدهی که توسط دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ متوقف شده بود، این اقدام را انجام می‌دهد.گفته شده مجوز مشابهی از سوی وزارت خارجه آمریکا برای شرکت اسپانیایی رپسوبل نیز صادر شده اما براساس برنامه‌های ارائه شده از سوی شرکت نفتی دولتی ونزوئلا، پنجره بارگیری اختصاص داده شده برای این شرکت نفتی اسپانیا هنوز تعیین نشده است.

در این گزارش آمده است که واشنگتن هنوز برای شرکت نفتی آمریکایی «شورون» و دو شرکت نفتی هند و فرانسه   برای اجرایی شدن توافقنامه نفت در برابر بدهی با ونزوئلا مجوز صادر نکرده است.شرکت «شورون» همچنین به دنبال مجوز برای تجارت نفت ونزوئلا و گسترش فعالیتها در این کشور بوده اما وزارت خزانه‌داری آمریکا  در ماه می(اردیبهشت) فقط به این شرکت مجوز حفظ دارایی‌هایش در ونزوئلا تا ماه نوامبر(آبان) را داد.پیش از این گزارش شده بود که آمریکا در میانه تحریم واردات نفت روسیه از جانب اتحادیه اروپا، اجازه صدور نفت ونزوئلا به قاره اروپا را داده است.منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته بودند که شرکت نفت ایتالیایی «اِنی» و شرکت اسپانیایی «رپسول» می‌توانند از ماه آینده برای جایگزین کردن واردات نفت روسیه، ارسال نفت ونزوئلا به اروپا را آغاز کنند. این مسئله باعث شد تا ارائه نفت ونزوئلا در قبال بدهی که دو سال پیش به علت تشدید تحریم‌های آمریکا متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲