تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
کد مطلب : ۴۶۲۰۷۳
هویت دو تهیه‌کننده فیلم ضداسلامی «عنکبوت مقدس» نشان می‌دهد که هر دو از سرمایه‌داران صهیونیست هستند
۰
plusresetminus
هویت صهیونیستی تهیه‌کنندگان «عنکبوت مقدس»
به گزارش بلاغ؛ بسیاری از مردم در واکنش به جسارت جشنواره دولتی کن فرانسه به امام هشتم، با انتشار تصاویر و دلنوشته‌هایی، به این امام رئوف عرض ارادت کردند. در پی اقدام موهن و سیاسی جشنواره فیلم کن در توجه به یک فیلم ضعیف و موهن علیه مردم ایران و مقدسات اسلامی، هنرمندان، نهادهای مختلف و همچنین عموم مردم در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند. هرچند که واکنش و محکومیت، موجب التیام قلب مردم نخواهد شد و مجازات همکاران و مرتبطان با این فیلم باید در دستور کار قرار گیرد. پویش درخواست برخورد با عوامل فیلم موهن «عنکبوت مقدس» نیز در خبرگزاری فارس، با استقبال گسترده‌ای همراه شد.
علاوه‌ بر «عنکبوت مقدس» یک فیلم سخیف و ضعیف دیگر به نام «برادران لیلا» نیز بدون مجوز قانونی، مسافر جشنواره کن شده بود تا با نمایش تصویری توهین‌آمیز و مطابق سیاست‌های مسئولان جشنواره کن، جایزه طلب کند. با این حال و به‌رغم اظهارنظرهای شبه‌سیاسی و ضدملی برخی از بازیگران این فیلم در نشست‌ها و مصاحبه‌ها، در نهایت دست خالی به کشور بازگشتند. بنابراین هیچ‌یک از سازندگان آثاری که بدون مجوز اقدام به ساخت فیلم و حضور آن در جشنواره کن نمودند نمی‌بایست از برخورد قانون قصر در بروند.

نکته مهم این است که فیلم «عنکبوت مقدس» با سرمایه‌گذاری گسترده چهار کشور، از جمله میزبان یعنی فرانسه به همراه آلمان، دانمارک و سوئد تولید شده است؛ براساس گزارش منتشر شده درباره تأمین مالی «عنکبوت مقدس»، این فیلم 240 هزار یورو از آژانس تأمین مالی فیلم آلمان، 250 هزار یورو از مدین بورد برلین-براندربورگ، 410 هزار یورو از یورایمجرز، 90 هزار یورو از صندوق تأمین مالی فیلم ‌هامبورگ شلسویگ- هولشتاین و حدود 174 هزار یورو از صندوق فیلم آلمان دریافت کرده است. اما مراجعه به شناسنامه فیلم «عنکبوت مقدس» نشان می‌دهد که دو نفر از سه تهیه‌کننده این فیلم هویت صهیونیستی دارند؛ سول باندی و جیکوب جارک که در کنار علی عباسی، تهیه‌کنندگان این فیلم هستند، هر دو یهودی و هویتی صهیونیستی دارند. به همین دلیل هم کارگردان فیلم «عنکبوت مقدس» آنچنان‌که خودش در نشست خبری این فیلم در کن تصریح کرده بود، از پرداختن به یک قاتل زنجیره‌ای گذر کرده و به تخریب جامعه ایرانی و ارزش‌های اسلامی پرداخته است. 
با وجود این سرمایه‌گذاری کلان چهار کشور اروپایی، «عنکبوت مقدس» به همراه «برادران لیلا» جایگاهی غیر از ضعیف‌ترین فیلم‌های جشنواره کن 2022 را نیافتند. آنچنان ‌که طبق جدول نظرسنجی منتشره از تماشاگران جشنواره فیلم کن، دو فیلم ضدایرانی «عنکبوت مقدس» و «برادران لیلا» از جمله ضعیف‌ترین آثار هفتاد‌ودومین جشنواره فیلم کن انتخاب شدند! برخی گزارش‌های منتشره نیز حاکی از واکنش منفی تماشاگران به «عنکبوت مقدس» است. گزارشگر ورایتی نوشته که در این فیلم به قدری صحنه خشونت‌آمیز و زننده وجود داشته که حین نمایش در کن یک عده از تماشاچی‌ها سالن رو ترک کردند!

واکنش‌ها به عنکبوت مقدس
همراه با میلیون‌ها نفر از هموطنانمان که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، پویشی رضوی راه ‌انداختند، برخی از مسئولان فرهنگی و هنرمندان هم واکنش نشان دادند.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی نوشت: ‏«ایران‌زمین به هنرمندانی افتخار می‌کند که با عشق آل‌الله، قدرشناس ایثار حافظان امنیت و سربلندی سرزمین‌مان هستند. هنرمندانی که زرق و برق جشنواره‌های سیاست‌زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی‌پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی‌دهد. ‎#سلام_بر_امام-مهربانی».

سازمان سینمایی نیز طی بیانیه‌ای درباره جایزه به بازیگر فیلم ضداسلامی «عنکبوت مقدس» اعلام کرد: این‌بار نیز در جشنواره فیلم کن که تحت سیطره و فرامین دولت فرانسه برگزار می‌شود شاهد آن بودیم که ساخته‌ای نه‌تنها صرفا سیاسی بلکه شب‌نامه سخیف تصویری که ماحصل ذهن مشوش فردی دانمارکی ایرانی‌تبار و برآمده از زر استکبار است و به اعتقادات و ارزش‌های میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده مورد توجه این جشنواره قرار گرفته است، این سیاهه تصویری با سوگیری اجتماعی، مذهبی و تحقیر باورهای آیینی ایرانی اسلامی درصدد است مسیری را رود که سلمان رشدی‌ها در آیات شیطانی و آتش‌زنندگان قرآن کریم رفته‌اند غافل از اینکه یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ. در حالی فیلم موهوم عنکبوت مقدس با ارایه چهره‌ای مخدوش از جامعه ایرانی و با توهین آشکار به باورهای متعالی شیعیان در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته که با انتخاب سیاسی این اثر ضعیف به عقیده بسیاری از منتقدان و کارشناسان بین‌المللی جای سؤال مهمی در کارنامه حرفه‌ای این جشنواره بین‌المللی به‌جای گذاشته است. سازمان سینمایی، ضمن محکومیت این اقدام جشنواره مذکور، و اعلام برائت خود و سینماگران از عوامل این اثر سیاه تصویری بر این نکته تاکید می‌کند که فرانسه و جشنواره فیلم کن می‌بایست نسبت به احساسات جریحه‌دار شده میلیون‌ها شیعه مسلمان در جهان پاسخگو باشند و این لکه ننگ ضدفرهنگی را از کارنامه حرفه‌ای خود بزدایند.»

جواد شمقدری، سینماگر و رئیس‌پیشین سازمان سینمایی نیز در این‌باره نوشت: «دو فیلم «عنکبوت مقدس» و «برادران لیلا» که از دید مخاطبان جشنواره کن به ترتیب بدترین فیلم‌های جشنواره بودند، جوایزی احتمالا با لابی فرهادی گرفته‌اند. حال باز هم شک دارید جشنواره کن سیاسی‌ترین جشنواره دنیاست؟!»
شهاب حسینی، بازیگر نیز در بخشی از یک متن نوشت: «هيچ نظری و تاییدی نسبت به فیلم، کارگردان و سایر موارد آن ندارم به همان دلیلی که کارگردان فیلم، زمانی که برای فیلم مست عشق در ترکیه بودم ضمن ملاقاتی بازی در این فیلم را به بنده پیشنهاد دادند که به‌دليل عدم علاقه به موضوع و نگاه کارگردان، پیشنهاد ایشان را نپذیرفتم.»

احسان علیخانی مجری برنامه عصر جدید نیز با انتشار تصویر و شعری درباره حرم رضوی به این اتفاق واکنش نشان داد.
محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در واکنش به فیلم «عنکبوت مقدس» نوشت: «چقدر دلگير است نمك خوردن و نمكدان شكستن، آن هم با ولی‌نعمتی كه جز رأفت و مهربانی، كسی از او نديده! چقدر سخت است كه عنكبوت‌صفتان بخواهند به مهربان‌ترين مهربانان دهن‌كجی كنند. چه بدعهدی دارد اين دنيای كمتر از آب دهان بزی! با هزار بار آب توبه هم پاك نمی‌شود سينمايی كه بخواهد به شما كم‌ادبی كند. واعجبا كه ما زنده‌ايم!»

اکبر نبوی نویسنده و منتقد سینمایی هم نوشت: «یک هنرمند، ورزشکار، سیاستمدار، فعال اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... اگر در بیان مشکلات معیشتی و اقتصادی امروز مردم ایران به تحریم‌های ظالمانه غرب هم اشاره کند، شرافت انسانی و آزادگی خود را نمایان کرده، اما اگر صرفا پنجه بر صورت میهن بکشد و روضه‌ فلاکت بخواند، فقط یک کاسب است.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما