تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۴۶۱۹۲۷
وزیر جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی را مهم‌ترین ماموریت وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد.
۰
plusresetminus
ساداتی‌نژاد: خودکفایی تولید محصولات اساسی کشاورزی مهم‌ترین مأموریت وزارت جهاد است
به گزارش بلاغ، سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه قرارگاه امنیت غذایی با بیان اینکه خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی مهم‌ترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خودکفایی کامل در تولید کالاهای اساسی و کاهش وارادت در این زمینه محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: علاوه‌ بر خودکفایی کامل در تولید کالاهای اساسی به دنبال آن هستیم که ایران تبدیل به پایانه صادرات محصولات کشاورزی در منطقه شود.

تسهیلات 20 هزار میلیارد تومانی برای دامداران و مرغداران
همچنین وزیر جهادکشاورزی در نشست هماهنگی بین مسئولان استانی و شعب منتخب بانک کشاورزی با اشاره به  اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت نهاد‌ه‌ها در بازار، گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت و بخشنامه بانک مرکزی مرغداران و دامداران می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه به بانک کشاورزی از تسهیلات ویژه این بانک با کارمزدهای 10، 12 و 15 درصد استفاده کنند.

ساداتی‌نژاد افزود: میزان اعتبار اجرای این طرح 20 هزار میلیارد تومان است و مقرر شده این تسهیلات به صورت آسان‌تری با حذف محدودیت‌های قبلی اعم از داشتن چک برگشتی و ارائه ضمانت‌های سهل‌الوصول‌تری برای دامداران و مرغداران، در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی اطمینان داد که نهاده به‌اندازه کافی در دسترس تولید‌کنندگان است و هیچ محدودیت زمانی در استفاده تولید‌کنندگان از تسهیلات ویژه خرید نهاده‌ها وجود ندارد.

او با بیان اینکه از روز دوشنبه معاونت اقتصادی وزارت جهادکشاورزی در بانک کشاورزی مستقر شده و تا پایان طرح نیز حضور خواهند داشت، ادامه داد: بیش از دو هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند. بانک کشاورزی هم در شعب منتخب خود به‌صورت سه شیفت فعالیت خواهند کرد تا با سرعت بحث تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان انجام شود.

وزیر جهادکشاورزی افزود: دامداران و مرغداران بر روی سامانه بازارگاه می‌توانند ۵۰ درصد هزینه مربوط به نهاده‌ها را از طریق تسهیلات دریافت کنند. ۵۰ درصد مابقی هم یا نقدی یا توافقی با فروشنده خواهد بود. همچنین در سامانه بازارگاه نهاده‌های نیمایی نیز بارگذاری شده و امکان خرید نیز وجود دارد. این فرآیند استمرار دارد و در کنار مرغداران و دامداران هستیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام روزانه یکهزار تن خرید تضمینی در کشور انجام می‌دهد. خرید توافقی نیز از روز دوشنبه آغاز شده است. در مورد مرغ آرین با ۱۲درصد بالای قیمت این خرید صورت می‌گیرد و مرغداران برای جوجه‌ریزی هیچ نگرانی‌ای نداشته باشند. کسانی که در دو هفته گذشته جوجه‌ریزی کرده‌اند نگران خرید نباشند، زیرا شرکت پشتیبانی امور دام قراردادی منعقد و در زمان تحویل خریداری می‌کند.

او با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار تن نهاده دامی با نرخ نیمایی در بازارگاه بارگذاری شده است، اعلام کرد: ذرت و جو 11 هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله 16 هزار و ۳۰۰ تومان بارگذاری شده و تا پایان هفته به بیش از ۹۰۰هزار تن می‌رسد.

وزیر جهادکشاورزی افزود: در صورت مازاد تولید شیر، شرکت‌های خصوصی لبنی خرید را انجام می‌دهند و سازمان تعاون روستایی نیز برای خرید تجهیز شده است، بنابراین نگرانی‌ای از این بابت وجود ندارد.

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهدی رضایی؛ سرپرست بانک کشاورزی با تاکید بر اینکه اولویت اول بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ حمایت از تامین نهاده‌های کشاورزی در قالب دامدارکارت و سامانه بازارگاه است، اظهار کرد: افزایش سقف اعتباری دامدارکارت از ۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان، کاهش نرخ سود این تسهیلات از ۱۱ به ۱۰ درصد، تسهیل شرایط اعتبارسنجی و اخذ تضامین و بسیج تمام شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور برای صدور دامدارکارت و پرداخت تسهیلات خرید نهاده‌های دامی، از جمله اقداماتی است که بانک کشاورزی همسو با سیاست‌های دولت و با هدف رونق واحدهای تولیدی دام و طیور و تامین امنیت غذایی کشور در دستور کار قرار داده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲