کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد اعلام کرد:

رد وجود ذرت‌های آلوده و فاسد در انبارهای امیرآباد/پیشنهاد استقرار پتروشمی در امیرآباد را نپذیرفتیم

3 خرداد 1401 ساعت 8:12

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه استقرار صنایع بدون تولید ارزش افزوده و بعضا ورشکسته، اکنون آسیبی است که در بندر در حال مشاهده آن هستیم؛ گفت: قاطعانه می‌گویم که ما در بندر امیرآباد، کالای فاسد نداریم و برای دستگاه‌های متولی این امر، محرز شده است.


به گزارش بلاغ، محمدعلی سعیدی‌پور در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه، اظهار کرد: دریای خزر و بندر امیرآباد دارای ظرفیت‌های بی‌شماری است که متاسفانه تاکنون نتوانستیم استفاده بهینه و درستی از آن ببریم.

وی افزود: در حالی این استان دارای یک نوار ساحلی بسیار ارزشمند است که بسیاری از کشورهای دنیا در حسرت یک «مایل» هستند اما داریم کمترین بهره را از آن می‌بریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، خاطرنشان کرد: بندرامیرآباد بزرگترین بندر شمال کشور، سومین بندر بزرگ ایران، تنها بندر برخودار از اسکله رو-رو، تنها بندر متصل به ریل آهن و نخستین بندر نسل سوم در کشور است که فرصت مناسبی برای بهره‌برداری مطلوب از زوایای گوناگون است.

جانمایی صنایعی که سنخیتی با ماموریت‌های بندر ندارد

سعیدی‌پور ادامه داد: این بندر اکنون دارای 11 کارخانه تولیدی است، اگر چه جای کارخانه‌های تولیدی درون بندر نیست؛ کارخانه‌ای جایش در بندر است که بتواند تولید ارزش افزوده کند.

وی بیان کرد: باید واحدهایی در بندر مستقر باشند که اگر ذرت وارد شد آن را تبدیل به آرد کنند، اگر نفت بیاید، تبدیل به محصولات متنوع کند نه اینکه کالایی از اراک بیاید و اینجا تولید شود و مجدد به اراک برگردد؛ این دیگر کارخانه تولیدی ارزش افزوده‌ای نیست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، عنوان کرد: استقرار صنایع بدون تولید ارزش افزوده اکنون آسیبی است که در بندر در حال مشاهده آن هستیم،در حال حاضر یک کارخانه فولاد ورشکسته داریم که با 30 درصد ظرفیت در حال فعالیت است که یک گرم کالا نه به دریا می‌دهند و نه از دریا می‌گیرند؛ جای سوال است که چرا این صنعت در بندر مستقر شده است.

        

پیشنهاد استقرار پتروشمی در امیرآباد را نپذیرفتیم

سعیدی‌پور اعلام کرد: یک کارخانه ام دی اف در بندر مستقر کرده‌اند که تاکنون حتی یک محصول کالا نتوانسته است صادر کند، یک تخته چوب نتوانسته است وارد کند و این سیاست موجب شد تا این کارخانه ورشکسته شود.

وی افزود: پیشنهاد استقرار پتروشیمی به بندر امیرآباد داده شد که ما مخالفت کردیم؛ چرا که قانع کردیم استقرار این صنعت در نهایت موجب ورشکستگی آن می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، گفت: ما از کارخانجاتی که مناسب با ظرفیت‌های این بندر باشند نظیر تولید آرد، تولید خوراک دام، استحصال روغن و صنایعی از این دست، استقبال می‌کنیم؛ چرا که تولید ارزش افزوده می‌کند.

سعیدی‌پور مطرح کرد: بنادر را نباید محدود و مختص به یک استان کنیم، اگر اینگونه عمل کردیم این بندر را نابود کرده‌ایم؛ در حال حاضر حدود 60 درصد از نیروهای شاغل در بندر بومی هستند اما باید بپذیریم که کار در بندر یک کار تخصصی است و ما نیاز داریم از افراد خبره و متخصص حتی جنوب کشور نیز در این بندر بهره ببریم.



وجود 40 پروژه در حال بهره‌برداری و ساخت در بندرامیرآباد
وی با اشاره به 40 پروژه در حال بهره‌برداری و ساخت در بندر امیرآباد، تاکید کرد: در حال حاضر ما 27 پروژه در حال بهره‌برداری و 13 پروژه در حال ساخت در بندر داریم که 12 متقاضی نیز برای اجرای پروژه‌های جدید وجود دارند که در دست بررسی قرار دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، به تشریح واحدهای در حال بهره‌برداری پرداخت و افزود: یک واحد صنعتی مستقر ما واحد فولاد دماوند است که از سال 95 تاکنون خوابیده است، واحد فولاد امیرآباد نیز نصف و نیمه فعال است، یک کارخانه کاغذ داریم که نه یک گرم به دریا می‌دهد و نه یک گزم از دریا می‌گیرد، یک کارخانه ام دی اف داریم که پس از سال‌ها تنها 10 درصد اجازه صادرات به آن داده شده است، دو کارخانه آرد ذرت و آرد گندم در حال فعالیت هستند، مخازن روغن خوراکی و سیلو انبار نیز در حال فعالیت است و در نهایت واحد سردخانه، سورتینگ و بسته بندی نیز در حال فعالیت است.



سعیدی‌پور در ادامه به تشریح کارخانه‌های در حال ساخت در بندر پرداخت و عنوان کرد: کارخانه‌های تولید آرد و ذرت، تولید تخته و فیبر، خوراک دام، استحصال روغن از سویا، آرد بلغور و بلدینگ نفتی از جمله واحدهای در حال ساخت در این بندر هستند.

وی افزود: واحد بلدینگ نفتی، کارش تولید فرآورده‌های نفتی است که تاکنون پیشرفت 70 درصدی داشته است.

پاسخ مدیرکل بندر امیرآباد به وجود ذرت‌های آلوده

مدیرکل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در پاسخ به سوال خبرنگار بلاغ در خصوص وجود ذرت‌های آلوده در انبارهای بندر امیرآباد و تخلیه این ذرت‌ها از بندر طی سال‌جاری، پاسخ داد: در بنادر عموما کالاها به سه دسته رسوب، راکد و متروکه تقسیم می‌شوند که کالاهای رسوب به کالاهایی گفته می‌شود که در حد زمان نرمال در بنادر باقی می‌ماند، کالاهای راکد به کالاهایی گفته می‌شود که خود را از نرمال، بالاتر می‌کشد و خطر تبدیل آن به کالاهای متروکه وجود دارد که اگر سریع اقدام شود چندان نگران کننده نیست.

سعیدی‌پور اظهار کرد: اما کالاهای متروکه کالایی است که از بازه زمانی تعیین شده، فراتر رفته است و وقتی این کالا از زمان تعیین شده خود عبور کند، هر یک از دستگاه‌ها نظیر بندر، گمرک، سازمان اموال تملیکی، قرنطینه، استاندارد، دامپزشکی و علوم پزشکی در این زمان، وظیفه‌ای دارند که کار بندر اطلاع این موضوع به دستگاه‌های متولی نظیر گمرک است.

         

کالای فاسد در بندرامیرآباد نداریم

وی افزود: اگر کالایی متروکه شود چندین آسیب در کمین است که اولا ظرفیت انبارش بندر را کاهش خواهد داد، دوم اینکه چیزی دست انباردار این کالا را یا نمی‌گیرد، سوم اینکه احتمال فساد آن وجود دارد؛ در چنین زمانی سایر دستگاه‌های متولی درگیر این موضوع می‌شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، خاطرنشان کرد: کالاهایی که به بندر امیرآباد وارد می‌شود عمدتا زمان زیادی در انبارها باقی نمی‌ماند و خواب کالاها در نهایت 45 روز است.

سعیدی‌پور ادامه داد: در یک برهه‌ای میزان کالاهای متروکه در بندر در حال ازدیاد بود که بلافاصله رئیس دادگستری را مطلع کردیم و نگذاشتیم به وخامت برسد و اکنون آمار متروکه ما به حداقل رسیده است.

وی تصریح کرد: قاطعانه می‌گویم که ما در بندر امیرآباد، کالای فاسد نداریم و در خصوص ذرت‌ها نیز دستگاه‌هایی نظیر قرنطینه، دامپزشکی، استاندارد و دستگاه قضا ضمن بازدید از کالا، برایشان محرز شد که این ذرت‌ها، فاسد نیستند و مهلتی یک ماهه برای اموال تملیکی تعیین شد که طی یک ماه این ذرت‌ها از بندر خارج شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، اعلام کرد: اگر برای ما محرز شود که کالایی فاسد است به آن اجازه خروج نمی‌دهیم مگر اینکه با دستور دادستان یا رئیس دستگاه قضا باشد.

سعیدی‌پور گفت: طی این مدتی که بنده در این بندر مسئولیت دارم هیچ کالای فاسدی نداشتیم و ذرت‌هایی هم که اخیرا از بندر به مقصد کرج تخلیه شده است، فاسد نبوده است.

وی بیان کرد: خروج این ذرت‌ها از بندر با نظارت دادستان و مسئولان دستگاه‌های متولی صورت گرفته است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 461881

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/461881/رد-وجود-ذرت-های-آلوده-فاسد-انبارهای-امیرآباد-پیشنهاد-استقرار-پتروشمی-نپذیرفتیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com