کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر بهداشت خبر داد:

افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجوی پزشکی در مناطق محروم

30 ارديبهشت 1401 ساعت 15:04

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در مناطق محروم ۲۰ درصد افزایش یافته و از ۸ هزار به ۹۶۰۰ دانشجو افزایش می یابد.


به گزارش بلاغ، بهرام عین اللهی در اجلاس روسای دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که در مازندران برگزار شد ، اظهار کرد: امسال گزینش و جذب دانشجوی دستیاری تخصصی شرایط ویژه ای یافته و در پذیرش دستیاری ، بومی گزینی می شود تا  متخصصان پس از آموزش و فارغ التحصیلی برای ارائه خدمت به محل خود بازگردند.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در مناطق محروم  ۲۰ درصد افزایش یافته و از ۸ هزار به ۹۶۰۰ دانشجو افزایش می یابد.
 
عین اللهی از روسای دانشگاه ها خواست با کمک خیرین و سرمایه گذاران ساخت خوابگاه های دانشجویی و متأهلی را افزایش دهند و تاکید کرد: نظام سلامت باید در مساله افزایش جمعیت منسجم ، کارآمد و مؤثر  موثر عمل کند.
 
وی با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جمعیت و پیام اخیر ایشان، یادآور شد: قرارگاه عملیاتی جمعیت به منزله یک ستاد باید در هر دانشگاه علوم پزشکی کشور تشکیل و اقدامات عملی و نتایج حاصله را به طور مستمر و منظم به وزارتخانه اعلام کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به رشد منفی جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: برای توقف این روند و ازدیاد جمعیت سالم قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت راه اندازی شد.

عین‌اللهی افزود: این قرارگاه شامل بخش‌های درمان، نازایی، بهداشت، تبلیغات فرزندآوری، فرهنگی و پژوهشی شکل گرفته است و تاکنون هفت جلسه برگزار و مصوبات آن دیروز به رییس جمهور ارائه شد.

وی به شناسایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نازا در کشور اشاره کرد و گفت: برای درمان نازایی به همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره ایجاد مراکز درمان نازایی در دانشگاه‌ها ابلاغ شد تا موانع و مشکلات این گروه از افراد رفع شود.

عین‌اللهی با اشاره به بالا رفتن درصد ناباروری در کشور، ادامه داد: زوج‌های نابارور زیر پوشش بیمه سلامت و تامین اجتماعی باشند می‌توانند با مراجعه به مراکز درمان ناباروری خصوصی و دولتی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت نیز گفت: اتمام پروژه‌های بهداشتی، مناطق محروم و پروژه‌های مربوط به قانون جوانی جمعیت در اولویت هستند.

بهروز رحیمی بیان کرد: به دستور وزیر بهداشت اتمام پروژه‌های بهداشتی، مناطق محروم و مرزی و پروژه‌های در راستای قانون جمعیت در اولویت هستند.
 
وی با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه، افزود: برخی از مواد قوانین بالادستی همچون قوانین برنامه مربوط به حوزه سلامت بوده و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید در تدوین برنامه هفتم نقش آفرینی کنند.
 
رحیمی که به عنوان مسئول "کارگروه بهره‌وری منابع فیزیکی و منابع انسانی" سخن می گفت، اظهار داشت: بهره وری را با بیشترین میزان دسترسی به اهداف با مشارکت مالی عادلانه و پاسخگویی می توان افزایش داد.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: تصمیم بهره‌ورانه باید منطبق بر نیازها باشد، در اولویت های سلامت و جامعه باشد و انتظارات خدمت گیرندگان را تامین کند.
 
رحیمی یکی از منابع تامین مالی را اجرای قانون فروش و مولد سازی اموال دولتی دانست و بیان داشت: طبق مدل سازمان بهداشت جهانی تامین و تولید منابع لازم است و  روسای دانشگاه ها برای اجرای این قانون باید وقت بگذارند. همچنین  تسهیلات بانکی، تهاتر، اوراق مالی اسلامی، فاینانس، اعتباراتِ محرومیت زدایی و مشارکت با بخش های غیردولتی برای اجرای طرح‌ها راه های دیگر تولید منابع هستند.
 
وی تصریح کرد: وزارت بهداشت نمونه بارز کنار هم قرار گرفتن صنعت و دانشگاه است که خروجی آن دستاوردهای کنونی شده است. ادغام بهره وری را افزایش داده و جداسازی آموزش از نظام سلامت به این بهره‌وری ضربه اساسی می زند.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در پایان گفت طبق مصوبه اخیر بودجه‌ای که از محل ارزش افزوده تامین و به نظام سلامت تخصیص یافته و با تاخیر تامین می شد باید از این پس هر ماه به حساب وزارت بهداشت واریز شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 461799

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/461799/افزایش-۲۰-درصدی-پذیرش-دانشجوی-پزشکی-مناطق-محروم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com