رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد:

اختصاص اعتبار 400 میلیار تومانی برای اورژانس اجتماعی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳
کد مطلب : ۴۶۱۷۶۷
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تحول در سازمان بهزیستی آغاز شده است، گفت: بودجه سازمان بهزیستی در سال جاری افزایش پیدا کرد و برای نخستین بار ردیف اعتباری برای اورژانس اجتماعی به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
۰
plusresetminus
اختصاص اعتبار 400 میلیار تومانی برای اورژانس اجتماعی
به گزارش بلاغ، علی محمد قادری در نشست علمی کاربردی معاونین پیشگیری بهزیستی خدمت به افراد جامعه بویژه محروم‌ترین مردم از افضل‌ترین و اعلی ترین عبادات دانست و افزود: اگر تعریف درستی از جایگاه خدمت گذاری خود داشته باشیم قطعاً به بار سنگین مسؤولیت و تکالیف برعهده گرفته خود پی خواهیم برد و خدمت به محرومان و یتیمان توفیق الهی که به واسطه دمیده شدن روح الهی در کالبد بشر میسر شده است.

قادری سازمان بهزیستی را مولود انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: در حال حاضر تحول در سازمان، لازمه حیات سازمانی است و در این راستا باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در ستاد سازمان بهزیستی کشور کارگروهی تشکیل شد که در آن بستر سازی لازم جهت اجرای این فرامین صورت گیرد تا بتوان بخش‌های مربوط به سازمان را پیگیری و رهگیری کرد.

وی سازمان بهزیستی را یک سازمان تخصصی امدادی و حمایتی دانست و افزود: مدیران سازمان باید به ایجاد نظام کارآمد، توانمند ساز، عدالت بنیان و کرامت بخش توجه ویژه ای کنند زیرا با وجود ارائه خدمات اگر کرامت خدمت گیرنده رعایت نشود ما در ارائه خدمات باید تجدید نظر کنیم.

قادری با بیان اینکه تحول در سازمان بهزیستی آغاز شده است، ادامه داد: بودجه سازمان بهزیستی در سال جاری افزایش پیدا کرد و برای نخستین بار ردیف اعتباری برای اورژانس اجتماعی به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور مردمی سازی، شفاف سازی خدمات، هوشمند سازی و توانمندسازی را رکن اساسی سازمان دانست و گفت: حوزه داوطلبی سازمان در راستای ارتباط بیشتر با مردم و استفاده از ظرفیت‌های آنان در جهت رفع معضلات و مشکلات جامعه هدف باید احیا شود و لازمه آن ارتباط مؤثر بین بهزیستی و آحاد جامعه است.

وی غربالگری بینایی و شنوایی، مشاوره ژنتیک، آگاهسازی و رصد افراد دارای معلولیت را چهار برنامه اصلی سازمان در حوزه پیشگیری دانست و افزود: معاونت پیشگیری، کنترل ورودی معلولیت‌ها به سازمان بهزیستی را برعهده دارد بنابراین با آگاه سازی آحاد جامعه می‌تواند در جهت فرهنگ سازی پیشگیری از معلولیت‌ها گام‌های اساسی را بردارد.

قادری ادامه داد: باید از ظرفیت جامعه به ویژه اساتید و دانشجویان نیز در جهت آگاه سازی آحاد جامعه در حوزه غربالگری بینایی و شنوایی ومشاوره ژنتیک استفاده کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آموزش از طریق فضای مجازی در عصر کنونی اجتناب ناپذیر است، گفت: باید از ظرفیت فضای مجازی در برنامه‌های آگاه سازی استفاده مؤثر کنیم.

وی بر فرهنگ سازی در حوزه فرزندآوری تاکید کرد و افزود: اگر فرهنگ سازی در این زمینه صورت نگیرد ۳۰ درصد از جمعیت جامعه ایرانی تا سال ۱۴۲۵ را سالمندان تشکیل می‌دهند بنابراین باید به این مسئله توجه جدی شود.

فاطمه عباسی، سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور نیز با تاکید بر توجه به اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش آسیب های اجتماعی، گفت : جوامعی که در مبانی پیشگیرانه به ویژه تاب آوری اجتماعی، مهارت های زندگی، مهارت حل مسئله و تحکیم خانواده فعالیت های موثری داشتند و در زمان شیوع کووید 19 با رفتارهای مبتنی بر عقلانیت و غیر هیجانی این دوره را گذراندند.

وی افزود: شیوع کووید 19 این باور اشتباه که پیشگیری نمی تواند مسائل را در بحران ها حل کند رد کرده است بنابراین با توجه به مساله پیشگیری می توان از پیامدهای بحران های خاص مانند کووید 19 جلوگیری کرد.

عباسی بر ضرورت سیاست گذاری پیشگیرانه تاکید کرد و گفت : این برنامه ها باید هم راستا با اقتصاد مقاومتی ، مبتنی بر توصیه اسلامی، دینی و انسان دوستانه باشد و در آن بتوان مشکلات را ریشه یابی و دانش و اعتماد عمومی را افزایش داد.

وی اولویت بندی سیاست ها و فعالیت ها بر اساس هزینه اثر بخشی را بسیار مهم دانست و افزود: با توجه به اینکه منابع اندک و آسیب های اجتماعی زیاد است باید به هزینه اثربخشی طرح ها توجه شود و به سمت برنامه هایی با اثربخشی بالاتر حرکت کنیم.

فریبا بریمانی سرپرست بهزیستی مازندران نیز با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: برای رسیدن پیشگیری به جایگاه کنونی تلاش هایی زیادی صورت گرفته است و امیدواریم برای ارتقا خدمات و صیانت از اقدامات انجام شده ، برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه 209 مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی در سطح استان وجود دارند، افزود : در سال گذشته 127 هزار نفر در این مراکز پذیرش شدند.

بریمانی به فعالیت صدای مشاور 1480 اشاره کرد و ادامه داد : در سال گذشته 165 هزار نفر با این خط تماس گرفتند و خدمات لازم به آنان ارائه گردید.

سرپرست بهزیستی مازندران به مراکز سرپایی و اقامتی در استان اشاره کرد و گفت : 157 مرکز اعتیاد و کاهش آسیب تحت نظر اداره کل بهزیستی مازندران در استان فعال هستند که در سال گذشته 26 هزار بیمار در آن پذیرش شدند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 11 هزار نفر در 54 مرکز بهبودی و اقامتی اعتیاد (کمپ) پذیرش شدند ، افزود : در سال گذشته 1500 معتاد متجاهر نیز در مرکز ماده 16 مورد پذیرش قرار گرفتند و خدمات لازم به آنان ارائه شده است.

بریمانی غربالگری را جهت پیشگیری از معلولیت ها بسیار مهم دانست و ادامه داد : در سال گذشته برای 88 هزار کودک 3-6 سال غربالگری شنوایی انجام گردید و برای 26 هزار نوزاد نیز غربالگری شنوایی صورت گرفت.

سرپرست بهزیستی مازندران اصل پیشگیری اولیه را بسیار مهم دانست و گفت : درمان فردی که دچار آسیب شده بسیار سخت است بنابراین باید برنامه ریزی لازم جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی صورت گیرد.

وی افزود : توسعه فعالیت های پیشگیرانه نیازمند بهره گیری از ظرفیت شرکای اجتماعی، تعاملات بین سازمانی ، انجمن های علمی و فضای مجازی می باشد بنابراین باید به این مسئله توجه ویژه ای شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما