کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم:

نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود/یارانه‌ها حذف نه، بلکه به‌طور عادلانه توزیع می‌شوند

20 ارديبهشت 1401 ساعت 6:13

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود، گفت: ما برای سه دهک کم‌درآمد، ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بالاتر ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی نقدی در نظر گرفته‌ایم.


به گزارش بلاغ؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در مقابله با کرونا گفت: در مقطعی که دولت سیزدهم بر سر کار آمد روزانه ۷۰۰ نفر قربانی کرونا و خانواده‌هایشان داغدار می‌شدند اما امروز این رقم به 7 نفر رسیده است.

رئیسی با قدردانی از تلاش‌های کادر درمان و مشارکت مردم در مقابله با کرونا، بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس را از دستاوردهای این مجاهدت‌ها و همکاری‌ها دانست و افزود: همکاری دانش‌آموزان و خانواده‌ها، کادر آموزشی مدارس و اساتید دانشگاه‌ها همکاری خوبی بود و سفرهای نوروزی و کسب‌وکار مردم هم فعال شد که همه از برکات خداوند است و مردم و دست‌اندرکاران امر بهداشت و درمان باید تلاش کنند تا از جانب مردم هرروز ارتقاء یابد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: کشور ما در صیانت از جان مردم و واکسیناسیون در برابر کرونا موفق بوده و علاوه‌بر واردات واکسن درزمینه تولید واکسن داخلی نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و امروز تولیدات واکسن ما به مرحله صادرات رسیده است.

وی درباره ذخایر کالاهای اساسی کشور اظهار داشت: اوایل کار دولت ذخایر کشور نگران‌کننده بود اما امروز نگرانی‌ها رفع شده و مردم نگران ذخایر کالاهای اساسی در کشور نباشد.
رئیسی افزود: همچنین در بدو تشکیل دولت درزمینه ذخایر ارزی و ریالی کشور مشکل داشتیم که زمانی که هنوز وزرای ما از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند، این نگرانی وجود داشت که حقوق مرداد را چگونه پرداخت کنیم اما بحمدالله دولت توانست این حقوق را پرداخت کند و فروش نفت هم به دو برابر افزایش یافت و امروز نگرانی در این زمینه نداریم و در حوزه تجارت خارجی هم امروز ۱۰۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با همسایگان داریم که کاملاً متفاوت از شرایط گذشته است و معتقدیم امکان ارتقای این رقم نیز وجود دارد.

دولت کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی را جبران کرده است
رئیس‌جمهور از کسری بودجه به‌عنوان یکی از معضلات دولت یاد کرد و گفت: دولت با کسب درآمدهایی که داشته، کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی را جبران کرده است؛ به‌رغم اینکه بسیاری در آغاز گفته بودند شما می‌خواهید با این کسری بودجه چه‌کار کنید اما همه این اقدامات انجام شد.

وی با بیان اینکه برخی در پیش‌بینی‌هایشان می‌گفتند تورم ۴۰ درصدی به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد اما اخیراً این تورم را به سیر نزولی رساندیم، به تبیین اقدامات دولت برای اصلاح نحوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی پرداخت و گفت که بسیاری از اقتصاددانان همواره درباره وضعیت ارز ترجیحی هشدار می‌دادند و اصلاح آن را ضروری می‌دانستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پرداخت ارز ترجیحی برای کالاها از سال ۹۷ شروع شد، گفت: از همان آغاز پیدا بود ارز ترجیحی یا اختصاص دو یا چند قیمت برای ارز مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند و دولت قبلی هم با گذشت مدت کوتاهی متوجه این موضوع شد و به دنبال حذف این ارز که نهایتاً این ارز به ۶ تا ۷ کالای اساسی اختصاص یافت که اگر این‌ها هم در آن زمان که نرخ ارز ۱۲ هزار تومان بود با تدبیر سامان می‌یافت، امروز بسیار کم‌هزینه‌تر بود.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: ارز ترجیحی تولید را تهدید می‌کند و افزایش واردات و همچنین کاهش بهره‌وری را به همراه دارد و موجب ایجاد فساد، رانت و تبعیض می‌شود و به بخش‌های مختلف مسئولان و اقتصاددان‌ها امتیاز صیادی داده بودند و در دستگاه قضایی که بودم با پرونده‌های زیادی در این زمینه مواجه بودیم قرار بود کالای اساسی بیاورند اما کالای دیگر وارد کردند یا با ارز آزاد پرونده حاج قربانعلی ماشین‌‌سازی تبریز که معروف است ایجاد شد.

رئیس‌جمهور گفت این قضیه حتماً باید اصلاح شود و از مسائل پیش‌روی دولت مسئله ارز ترجیحی و چگونگی برخورد با آن بود و برنامه دولت در این ‌ارتباط، این است که از همان آغاز ۸ میلیارد دلار برای مصارف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۰ قرار داده بودند که آغاز این دولت با پایان این هشت میلیارد مواجه شده بود و همه این مبلغ در دولت قبل تمام شده بود. 

وی اضافه کرد: در نشست اقتصادی سران و دولت مطرح شد و در نهایت یک لایحه دوفوریتی به مجلس تقدیم و اعلام شد که می‌خواهیم برنامه ارز ترجیحی را حذف و جبران آن به مردم پرداخت شود که این باید با اجازه قانون‌گذار انجام شود که در مجلس رأی نیاورد و ما باید تصمیم گرفتیم که چه کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید به نحوی مسئله را انجام می‌دادیم اما زیرساخت آماده نبود که باید زیرساخت‌ها آماده می‌شد و از طرفی هم به اجماعی در کشور و اقناع‌‌سازی افکار عمومی نیاز داشتیم.

حمایت معیشتی از مردم تا آماده شدن کالابرگ الکترونیک؛
برای سه دهک اول هر نفر 400 هزار تومان، دهک‌های چهارم به بعد هر نفر 300 هزار تومان
رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما یارانه را به مصرف‌کننده می‌دهیم. حذف ارز ترجیحی را باید اصلاح کنیم و این توزیع عادلانه یارانه است که مبلغ را به مصرف‌کننده می‌دهیم. سازمان برنامه و بودجه کارشناسی کرده که مصرف افراد نسبت به کالای اساسی، این است که برای همه دهک‌هایی که دهک اول تا دهم شناخته می‌شود، سه دهک اول 400 هزار تومان به هر نفر داده می‌شود؛ نسبت به دهک‌های چهارم به بعد 300 هزار تومان داده می‌شود. 

رئیسی تأکید کرد: نان و دارو و بنزین گران نمی‌شود و همه از آن برخوردارند. نان سنتی یارانه‌اش پرداخت می‌شود و قیمتش گران نمی‌شود، دارو از طریق بیمه‌ها با قیمت فعلی داده می‌شود و یارانه‌ای که واردکننده‌ها می‌گرفتند، بیمه‌ها دریافت می‌کنند. بنزین هم افزایش قیمت نخواهد داشت. این مبالغی که عنوان شد به مدت یک ماه تا دو ماه پرداخت می‌شود تا زیرساخت کالابرگ الکترونیکی آماده شود چون این کار به عدالت نزدیک‌تر است اما تا آماده شدن این زیرساخت‌ها این مبلغ داده می‌شود.


کد مطلب: 461541

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/461541/نان-دارو-بنزین-گران-نمی-شود-یارانه-ها-حذف-نه-بلکه-به-طور-عادلانه-توزیع-می-شوند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com