تاریخ انتشارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۰
کد مطلب : ۴۶۱۴۶۳
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه به هیچ وجه یارانه نان و دارو برای هیچ‌یک از طبقات ثروتمند و فقیر حذف نمی‌شود، گفت: یکی از دلایلی که به سمت هدف دار کردن توزیع یارانه رفتیم این بود که بتوانیم این یارانه را عادلانه تقسیم کنیم.
۰
plusresetminus
یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شود
به گزارش بلاغ، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور طی سخنانی در برنامه تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر در تشریح برنامه های دولت سیزدهم در خصوص «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» در واکنش به کاهش تعداد فوتی ها کرونا به تک رقمی اظهار داشت: نباید حتی یک نفر هم بر اثر کرونا فوت کند و تلاش می کنیم تا تعداد فوتی ها به صفر برسد.
* سه دلیل مهم افزایش قیمت اقلام خوراکی
وی با اشاره به تحولات سال‌های اخیر در حوزه کالا‌های اساسی گفت: چند موضوع باعث شده تا امنیت غذایی به چالش کشیده شود. نخست بحث خشکسالی در مناطقی است که عمدتا خود آن‌ها محل تولید بودند. بحث جنگ اوکراین هم جز مسائل جدی است، تقریبا ۷۰ درصد دانه‌های روغنی آفتابگردان توسط اوکراین تولید می‌شو که اکنون تعطیل شده و حدود ۳۰ درصد غلات دنیا از اوکراین تهیه می‌شد که با چالش مواجه شده است.
وی ادامه داد: یک حرکتی که در کشور‌های بزرگ انجام شد و هنوز هم ریشه‌های اصلی آن مشخص نیست، جمع آوری عجیب کالا‌های اساسی در نقاط مختلف دنیاست که باعث کم شدن عرضه و در نتیجه افزایش قیمت‌ها و مسائل مختلف شد.
مخبر بیان داشت: اکنون هم با توجه به اینکه وضعیت منطقه یک وضعیت روشنی نیست و در مقابل ما یک تابلوی روشنی از آینده منطقه وجود ندارد و مشخص نیست تا چند سال باید گرفتار بحث‌های این منطقه باشیم که عرضه را دچار چالش کرده، این مورد هم جزو مواردی است که در ایران هم به شدت نسبت به آن مراقب هستیم.
 

 
* یکی از وظایف و مسئولیت‌های دولت عمل به بیانات رهبر انقلاب است
وی با اشاره به سیر نام گذاری سال‌های اخیر توسط رهبر انقلاب با تعیین شعار‌های مختلف گفت: متاسفانه دولت‌ها در رابطه با شعار‌های مقام معظم رهبری که ایشان طی این ده سال به درستی انتخاب کردند، توجه مناسبی نداشتند. معتقدم اگر ۵۰ درصد این شعار‌ها عملیاتی می‌شد ما اکنون در کشور برخی از گرفتاری‌های فعلی را نداشتیم.
مخبر گفت: سبک زندگی، الگوی مصرف، تولید با همه ابعاد مختلف آن بحث شده، اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است. یکی از وظایف و مسئولیت‌هایی که دولت مصر است که برای خود تعریف و اجرایی کند عمل به شعار‌های رهبر انقلاب است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جنگ  اقتصادی دشمنان علیه کشورمان اظهار داشت: پس از شکست رژیم بعث عراق در جنگ، دشمنان با وجود تمام وحدت شان در تقابل با جمهوری اسلامی، موفق نبودند. به همین دلیل شیوه خود را برای تقابل با جمهوری اسلامی تغییر دادند که بسیار خطرناک تر بود. چراکه در جنگ تحمیلی یک جغرافیا و چند استان محدود درگیر جنگ بودند اما در جنگ اقتصادی ۸۵ میلیون نفر درگیر هستند. در نتیجه بسیار وسیع تر است.
وی افزود: به همین دلیل، مقام معظم رهبری با هوشمندی این مورد را تشخیص دادند و مرتبا متذکر شدند. در همین حد هم که دشمن موفق نشده در جنگ اقتصادی کشور را دچار آسیب جدی کند به این دلیل بوده است که ما به این توصیه ها عمل کرده ایم. مطمئن هستیم کشور به نقطه خوبی خواهد رسید.
مخبر گفت: راهبردی که مقام معظم رهبری مطرح کردند از یک سو خنثی‌سازی تحریم‌ها و از سوی دیگر اقتصاد مقاومتی است. ما در این بخش موفقیت های خوبی داشتیم البته به همه آنچه می‌خواستیم دست پیدا نکردیم. البته توفیقاتی که در این حوزه داشتیم ناشی از عمل به توصیه های رهبر انقلاب بوده است که کشور را از تکانه های شدید اقتصادی مصون داشته است.
* یک زمانی با عطسه رئیس‌جمهور آمریکا، شاخص‌های اقتصادی کشور بهم می‌ریخت
وی ادامه داد: زمانی می‌دیدم با یک عطسه رئیس‌جمهور آمریکا، شاخص‌های اقتصادی کشور بهم می‌ریخت؛ امروز می‌بینید می‌گویند مذاکره هست یا نیست تغییر آنچنانی در شاخص‌های اقتصاد کشور مشاهده نمی‌شود.
معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: دولت سیزدهم در خصوص خنثی سازی تحریم ها نیز بسیار خوب عمل کرده است. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم فروش نفت به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود که عمدتا به منابع حاصل شده دسترسی نداشتیم.
 

 
وی افزود: پول‌های بلوکه شده را نمی‌توانستیم استفاده کنیم. ذخایر کالاهای اساسی وضعیت مناسبی نداشت و در قسمت زیادی از ذخایر کالاهای اساسی به خط قرمز رسیده بودیم که می توانست چالش های بسیاری برای کشور ایجاد کند.
* یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شود
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری با بیان اینکه یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شود، گفت: برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالابرگ‌ الکترونیکی پرداخت شود ‌و برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود. اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تأمین این کالاها را پرداخت می‌کنند اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد جامعه به‌طور کامل از این کمک‌هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آنها تعلق می‌گیرد، آرامش آنها را تأمین می‌کند.
مخبر تاکید کرد: این کمک‌هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین جامعه سبد سهام نیز در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما