تاریخ انتشارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۴۶۱۲۷۲
  وزیر اقتصاد اعلام کرد بسته سیاستی دولت برای قیمت کالاهای اساسی درحال جمع‌بندی نهایی است.
۰
plusresetminus
وزیر اقتصاد: بسته سیاستی دولت برای قیمت کالاهای اساسی درحال جمع‌بندی نهایی است
به گزارش بلاغ؛ سید احسان خاندوزی در پاسخ به سؤالی درخصوص ریشه اصلی گرانی‌های اخیر، تاکید کرد: دو مفهوم تورم و گرانی با یکدیگر متفاوت است. تورم به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و گرانی به کاهش قدرت خرید مردم برای چند کالا اطلاق می‌شود، درحالی‌که مردم مفهوم گرانی و تورم را معادل یکدیگر دانسته و وقتی بحث کاهش نرخ تورم به میان می‌آید، آن را نه تنها احساس نمی‌کنند بلکه به آمار و ارقام ارائه شده نیز تردید می‌کنند. 

وی افزود: به همین دلیل با وجود اینکه براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، در چند ماه اخیر تورم روندی کاهشی در پی گرفته (جز فروردین ۱۴۰۱)، همچنان مردم از دولت می‌پرسند که چرا قیمت اجناس گران شده است؟

خاندوزی با بیان اینکه در ترکیه روغن ۲۰۰ درصد و نان ۸۰ درصد گران‌تر شده است، افزود: اگرچه رفع تحریم می‌تواند به دولت در کنترل تورم کمک کند، اما برخلاف دیدگاه گذشتگان ما در دولت حل مشکلات معیشتی مردم را به رفع یا عدم رفع تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی گره نزده‌ایم. ضمن اینکه بسته سیاستی دولت برای قیمت کالاهای اساسی درحال جمع‌بندی نهایی است. 

او در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم برای حل گرانی‌ها چه بوده است؟ گفت: کنترل تورم و حصول رشد غیرتورمی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم است و کاهش شتاب تورم در ماه‌های اخیر با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی، موید این مطلب است.

وی همچنین از بسته «هوشمند‌سازی یارانه‌ها» به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت اشاره کرد و گفت: تکلیف بودجه ۱۴۰۱ به دولت در مورد ارز ترجیحی مشخص است، در تشبیهی دقیق ما در دولت به دنبال آنیم که مزرعه اقتصاد ایران به‌جای آبیاری غرقابی، هوشمندانه و هدفمند آبیاری کنیم و یارانه‌ها واقعا موجب حفظ پرداخت از جیب اقشار هدف شود. 

3 دلیل گرانی کالاهای اساسی
در همین حال رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به دلایل عمده گرانی کالاهای اساسی در چند ماه گذشته، گفت: بخشی از این گرانی‌ها ناشی از نوسانات قیمت ارز در کشور است. با توجه به اینکه دسترسی به منابع ارزی نسبت به گذشته بهتر شده است نباید نوسانات چندانی داشته باشیم که با برخی دلال‌بازی‌ها هر از چندگاهی شاهد نوسانات در این حوزه هستیم.

محمدرضا پورابراهیمی با تأکید بر اینکه بخشی از گرانی‌ها نیز ناشی از سودجویی‌هاست، افزود: در این بخش دولت باید به‌ جد وارد شود و مانع از دلال‌بازی، احتکار و گرانی کالاهای اساسی شود. بخش سوم علت افزایش قیمت کالاهای اساسی هم ناشی از تصمیماتی است که در دولت و مجلس برای افزایش بهای خدمات گرفته‌ می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴