تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۴۶۱۰۶۸
۰
plusresetminus
عضو هیئت ‌مدیره تولیدکنندگان پوشاک: بازار پوشاک در اختیار شبکه غیرقانونی است


به گفته عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بخش قابل توجه بازار داخل دست تولیدکنندگان نیست، بلکه دست شبکه غیرقانونی و غیررسمی است.
مجید افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در شب عید ۱۴۰۰ بخش قابل توجهی از فروش در اختیار شبکه غیرقانونی قرار گرفت، اظهار کرد: بخش قابل توجه بازار داخل دست تولیدکنندگان نیست، بلکه دست شبکه غیرقانونی و غیررسمی است.
او ادامه داد: این شبکه شامل چند بخش است که تا به حال به این شکل نمود پیدا نکرده بود. بخش اول بساط گستران بودند به طوری که در پایان سال ۱۴۰۰ دست‌فروشی تبدیل به بساط‌گستری شد و بستر پیاده‌روها و کنار خیابان از ساعت چهار عصر تا دو شب در اختیار بساط‌گستران بود.
عضو هیئت ‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ادامه داد: همین حالا هم  تعداد بساط‌گستران در خیابان‌های جمهوری و ولی‌عصر و میدان هفتم‌تیر و غیره به قدری زیاد شده که سهم قابل توجهی از بازار را گرفته‌اند. این در حالی است که در سال‌های قبل، دست‌فروشان فقط یک هفته آخر سال اجازه فعالیت داشتند.
به گفته افتخاری، بخش دوم شبکه‌های فروش زیرزمینی شامل فروش‌های آنلاین و مزون‌های خانگی بود که در آنها هیچ کنترلی بر کالای قاچاق وجود نداشت و همچنان هم ندارد. حجم این شبکه‌ها نیز به قدری افزایش داشته که سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند.
افزایش واردات مسافری
او، پدیده دیگری که در گذشته نبوده و حالا رونق گرفته را واردات مسافری عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به راحتی پوشاک ترکیه را از راه مسافری به کشور وارد می‌کنند و به صورت اینترنتی یا در مزون‌های زیرزمینی می‌فروشند. طبق گزارش‌های ما به شدت از مرزهای هوایی و زمینی پوشاک وارد کشور می‌شود. هر نفر می‌تواند بصورت قانونی 30 کیلوگرم بار مسافری بیاورد و با پرداخت هزینه عده‌ای، از سهمیه آنها هم سوءاستفاده کند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درباره دلائل افزایش پوشاک ترکیه‌ای در بازار گفت: علاوه‌بر افزایش پوشاک بنگلادش در کشور، ترکیه تمام محدودیت‌های مربوط به کرونا را برای سفر برداشته است. افت ارزش پول ملی این کشور هم باعث شده قیمت تمام شده پوشاک آنها مناسب باشد.
افتخاری افزود: با توجه به حجم بالای سفرها، بازار پوشاک باید در شهرهای توریستی رونق داشت که شاهد این موضوع هم نبودیم. پس مردم حتی در سبد تفریحی هم خرید پوشاک را حذف کرده بودند یا به حداقل رساندند. او با بیان اینکه مجموعه شرایط حلقه را برای تولید تنگ می‌کند، اظهار کرد: در این میان بهای تمام شده کالای ایرانی هم به صورتی دستوری با افزایش هزینه حامل‌های انرژی، دستمزد، مالیات و تورم ناشی از تغییر پایه حقوق گمرکی بالا رفته و تولید دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت که باعث تعدیل نیرو یا خروج از صنعت پوشاک
می‌شود. عضو هیئت ‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه حمایت از تولید باید بیشتر در شبکه عرضه انجام شود، تصریح کرد: ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز معتقد است قاچاق پوشاک از دو میلیارد و 600 میلیون به حدود ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و این یعنی نظارتی بر بخش توزیع نیست. از طرف دیگر مصرف‌کننده هم توان خرید ندارد.
با واردات مخالفیم
افتخاری در پاسخ به سؤالی درباره موضع اتحادیه نسبت به واردات ۲۰ درصدی کالاها گفت: واردات در صنعت پوشاک در شرایط فعلی باعث از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های سال‌های اخیر در بخش تولید می‌شود. وی افزود: حالا که واردات ممنوع است میلیارد میلیارد دلار به صورت قاچاق وارد می‌شود، پس اگر واردات رسمی باشد حجم قاچاق چندین برابر خواهد شد. عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از قطع شدن دستگاه‌های پوز بخشی از تولیدکنندگان به دلیل تاخیر در ثبت‌نام در سامانه امور مالیاتی خبر داد و گفت: البته علت این دیرکرد بیشتر مشکلات مربوط به سامانه بود. بنابراین عملاً در شبکه توزیع رسمی کشور اخلال ایجاد شد چرا که ۱۵ اسفند زمان مناسبی برای اجرای طرح یاد شده نبود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰