نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

خلق پول بی‌ضابطه دولت روحانی‌ عامل اصلی تورم امروز 

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۲
کد مطلب : ۴۶۱۰۴۲
۰
plusresetminus
خلق پول بی‌ضابطه دولت روحانی‌ عامل اصلی تورم امروز 

به گزارش بلاغ؛ روزنامه همدلی روز گذشته در مطلبی‌، نوشت: «برآوردهای کارشناسی، روی دیگری از تورم در روزهای آینده را نشان می‌دهد؛ تورمی که زیر سایه سنگین خلق بی‌ضابطه پول توسط شبکه بانکی، روزبه‌روز سر از جاهای عجیبی درمی‌آورد. وضعیت نقدینگی در اواخر سال گذشته گویای همه‌چیز است.»

گفتنی است اوضاع فعلی اقتصاد کشور میراث شوم دولت روحانی است که رکورد‌دار خلق پول بی‌ضابطه در میان دولت‌های پیش از خود بوده است. رشد ۱۴۰ درصدی نقدینگی (حدودا ۲۲۰۰ میلیارد تومان) و ۱۲۰ درصدی پایه پولی (تقریباً ۲۷۰ هزار میلیارد تومان) از نیمه اول سال ۹۷ تا ۹۹ چیزی نیست که مسببان آن بخواهند با گذشت کمتر از چند ماه در جایگاه نقد فنی و خیرخواهانه بنشینند.
میزان نقدینگی و پایه پولی تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ به ترتیب به ۴ هزار و ۵۰۷ هزار میلیارد تومان و ۵۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال ۹۹ به ترتیب ۳۰ و ۲۴ درصد رشد داشته‌اند. اما آیا این پایه پولی در دولت جدید خلق شده و تمام آن نیز از سمت بانک‌ها بوده است؟ مشخصاً خیر. اولاً پایه پولی را که در دولت جدید خلق شده باید از شهریور ماه محاسبه کرد که در حدود ۴۹ هزارمیلیارد تومان بوده است. دوم اینکه حجم اوراقی که در دولت روحانی و بخصوص در سال ۹۹ فروخته شده کمی کمتر از۱۸۵ هزار میلیارد تومان بوده که رشد ۱۰۸ درصدی در مقایسه با سال ۹۸ را نشان می‌دهد.

برآشفتگی مدعیان اصلاحات از مطالبه برکناری بانیان وضع موجود 
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «داستان ابراهيم رئيسي و بانيان وضع موجود» نوشت: « ابراهيم رئيسي حدود يك‌سال قبل، زماني كه نامزد انتخابات رياست‌جمهوري شده بود، در نطق ثبت‌نام خود گفته بود: «بانيان وضع موجود نمي‌توانند تغييردهنده اين وضع باشند.» در ابتداي دولت سيزدهم اين تصور وجود داشت كه ابراهيم رئيسي شايد كابينه‌اي ملي تشكيل دهد... اما بر خلاف انتظارها كليدواژه «بانيان وضع موجود» به مرور تبديل به قسمتي از برنامه تبليغاتي حاميان ابراهيم رئيسي شد.. انتقاد ابراهيم رئيسي از دولت قبل در حالي است كه در ديدار كارگزاران نظام با مقام معظم رهبري، بسياري از مديران دولت قبل حضور داشتند و افرادي مثل حسن روحاني در رديف اول نشسته بودند»
گفتنی است مدعیان اصلاحات که اکثریت مطلق دولت روحانی را در اختیار داشتند و از طرفی کارنامه فضاحت‌بار دولت قبل در کاهش ارزش پول ملی، افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و اجاره‌بهای مسکن، افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو، سکه، لوازم‌خانگی، اقلام خوراکی و...همگی از نتایج حضور این جریان در قدرت بوده است، ظاهراً از مطالبه برکناری مدیران ناکارآمد منتسب به این طیف برآشفته می‌شوند. 
درحالی‌که از رئیس‌دولت گرفته تا فعالان سیاسی و اقتصادی مطرح می‌کنند که نه با بانیان وضع موجود می‌توان از وضعیت موجود خارج شویم نه می‌توان با مدیریت آنان انتظار اجرای صحیح دستورات درست دولت در مناطق مختلف کشور داشت. منطق متقن در مطالبه برکناری بانیان مشکلات امروز آن است که این افراد نمی‌توانند تغییردهنده وضعیتی که به وجود آوردند باشند.

نپیوستن ایران به FATF علامت بدی است!
روزنامه آرمان ملی روز گذشته با انتشار گفت‌و‌گویی با یک تحلیلگر اصلاح‌طلب‌، به نقل از وی نوشت: « شاید مذاکرات همچنان ادامه داشته باشد اما به نتیجه جدی نخواهد رسید. ممکن است توافقات موقتی صورت بگیرد و یا پولی آزاد شود اما نمی‌توان با این شرایط در بلندمدت در عرصه جهانی تجارت کرد. نکته دیگر اینکه هنوز ایران به اف‌ای تی اف نپیوسته و هنوز در داخل کشور اجازه تجارت خارجی داده نشده است. این در حالی است که اگر ایران اف‌ای تی اف را بپذیرد هر زمان که تمایل داشت می‌تواند از آن انصراف بدهد و خارج شود. به همین دلیل، اینکه ایران هنوز حاضر به پذیرش اف‌ای تی اف نشده علامت خوبی نیست».
گفتنی است دولت روحانی با کمک همین طیف سیاسی و با شعار مذاکره و رفع تحریم‌ها و ایجاد درآمد سرشار برای مردم رای آنها را گرفت اما ۸ سال بعد برغم امضای برجام و پذیرش ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF‌، علاوه‌بر نابودکردن معیشت مردم‌، افزایش چند صد درصدی قیمت مسکن‌، دلار‌، خودرو‌، کالاهای اساسی‌، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با ۸۰۰ تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت. حالا و در شرایطی که مردم با مقاومت خود سیاست فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده و ایستادگی در برابر تحریم‌ها در حال ثمر دادن است، این جریان بار دیگر به تقلا افتاده تا با ارسال پالس ضعف به طرف غربی‌، اعتبار‌دهی به تحریم‌ها و بزک دوباره مذاکره‌، تیغ کند شده دشمن را تیز و دولت سیزدهم را هم به سیاه چال مماشات و باج‌دهی به غرب هل دهد. 
این درحالی است که دولت سیزدهم در همین مدت زمان کوتاه 8 ماهه با کارویژه تغییر در ریل مدیریت اجرایی کشور ضمن اجرای دیپلماسی فعال و متوازن در روابط خارجی دستاوردهای قابل توجهی در این حوزه رقم زده است. همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نه تغییری در پرونده برجام ایجاد شده و نه لوایح FATF به تصویب رسیده اما در همین مدت تجارت خارجی کشور و همچنین صادرات غیرنفتی به میزان قابل توجهی افزایش یافت.در این 8 ماه ایران هم نفت بیشتری می‌فروشد و هم درآمد حاصل از آن را دریافت می‌کند. تجارت خارجی‌ طی همین مدت کوتاه فعالیت دولت مردمی ۴۰ درصد رشد داشته و به رقم 90 میلیارد دلار رسیده است. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما