تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۰۷۳۶
عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی با بیان صادرات اسباب بازی ایران سالانه 25 میلیون و واردات تا 125 میلیون دلار است، گفت: در صورت حمایت، ایران به‌هاب تولید اسباب بازی منطقه تبدیل می‌شود.
۰
plusresetminus
با وجود توان بالای تولیدکنندگان داخلی، واردات اسباب‌بازی 5 برابر صادرات است
به گزارش بلاغ؛ حامد تاملی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۵ درصد بازار داخلی اسباب‌بازی در اختیار کالای ایرانی است، اظهار کرد: البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و با وجود ممنوعیت واردات اسباب بازی در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های ارزی، درصد زیادی از کالاهای وارداتی نیز به صورت قاچاق به کشور می‌آید.

او درباره میزان واردات اسباب بازی گفت: بر اساس آمار منتشر شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های 95 تا ۹8 واردات سالانه اسباب‌بازی به ترتیب 125، 87، 37 و 35 میلیون دلار بوده است. همچنین براساس کشفیات؛ بازار مصرف هم بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده است که از دید صنعت این رقم اشتباه و مصرف اسباب بازی در کشور کمتر از یک سوم این رقم است.
عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ادامه داد: بر اساس نتایج یک کار پژوهشی در سال ۱۳۹۷ مصرف اسباب بازی هفت هزار میلیارد تومان تخمین زده شد که بر این اساس سرانه مصرف معادل سالانه حداکثر ۲۰ دلار برای هر ایرانی زیر ۱۴ سال حساب می‌شد. البته جامعه آماری این پژوهش مراکز استان‌ها بود و روستاهای کوچک بررسی نشده بود.

تاملی با بیان اینکه این برآورد مصرف با تخمین ستاد مبارزه با قاچاق همخوانی ندارد، اظهار کرد: کشفیات قاچاق در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ نیز معادل ۱۲۴ میلیارد ریال اسباب‌بازی ساده (غیرالکترونیک) و ۳۴۱ میلیارد ریال اسباب‌بازی الکترونیکی است و در مجموع 46 میلیارد و 500 میلیون تومان اسباب‌بازی قاچاق در هشت ماهه سال قبل کشف شده است.

وی در ادامه حذف مالیات و عوارض صادراتی را از جمله حمایت‌های لازم از صنعت عنوان کرد و گفت: با تهیه یک برنامه ۱۰ ساله می‌توان بازار اسباب‌بازی منطقه را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار‌ داد. چرا که در کشورهای اطراف به جز ترکیه هیچ کدام تولیدکننده اسباب بازی نیستند و تولیدکنندگان ایرانی به ترکیه هم صادرات دارند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی، نیروی انسانی ارزان مواد اولیه در دسترس از جمله محصولات پلیمری را از مزیت‌های رقابتی در این حوزه عنوان کرد و گفت: حتی می‌توان با همکاری با شرکت‌های چینی به‌هاب منطقه‌ای تولید اسباب بازی تبدیل شویم. در حال حاضر۸۰ درصد تولید اسباب بازی در چین انجام می‌شود. رسیدن به این اهداف به حمایت‌های ابتدایی مثل تامین سرمایه و حذف برخی عوارض نیاز دارد. 

تاملی در پاسخ به سؤالی‌ درباره ظرفیت صادرات، گفت: نمی‌توان رقم دقیقی در این زمینه اعلام کرد اما بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۵ میلیون دلار اسباب بازی به‌طور قانونی از ایران صادر شده، اما ظرفیت خیلی بیشتر از این رقم است. کشورهای همسایه، سی‌آی‌اس و آسیای میانه هدف‌های اصلی صادرات است و تعداد‌ اندکی از مجموعه‌ها به اروپا هم صادرات داشته‌اند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴