تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۰۷۳۲
وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در بحث امنیت غذایی و تأمین نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی در کشور هیچ مشکلی نداریم و ذخایر استراتژیک در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و مردم هیچ دغدغه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی از جمله غلات و روغن در کشور نداشته باشند.
۰
plusresetminus
ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در شرایط مطلوبی قرار دارد
به گزارش بلاغ؛ محمدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره برخی خبرها مبنی بر اینکه جنگ میان روسیه و اوکراین موجب کاهش امنیت غذایی در دنیا از جمله ایران می‌شود، تاکید کرد: ما در بحث امنیت غذایی و تأمین نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی در کشور هیچ مشکلی نداریم و ذخایر استراتژیک در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: براین ‌اساس مردم عزیز در شرایط کنونی هیچ دغدغه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی از جمله غلات و روغن در کشور نداشته باشند و آرامش در این حوزه برقرار است.

وزیر جهاد کشاورزی، درباره برخی مطالب مطروحه مبنی بر اینکه با توجه به کمبود تأمین گندم در برخی کشورهای همجوار از جمله ترکیه امکان قاچاق گندم از ایران به این کشورها وجود دارد، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در کشور این بود که کشاورزان عزیز ما بدون دغدغه بتوانند محصول گندم خود را تحویل دهند تا امنیت غذایی و معیشت مردم تأمین شود.

ساداتی‌نژاد تأکید کرد: از شروع برداشت گندم که در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است، غیورمردان این خطه گندم خود را به دولت تحویل داده‌اند و اکنون این فرایند به‌خوبی در حال پیشرفت است و با اولویت پرداخت پول گندمکاران انجام خواهد شد و هیچ مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد.

سبقت تولید مرغ از مصرف
همچنین حبیب اسدالله‌نژاد؛ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: مرغداران دیروز با ارسال نامه‌ای به قرارگاه امنیت غذایی خواستار افزایش 20 درصدی قیمت مرغ با توجه به افزایش هزینه‌های تولید شدند. درخواست افزایش 20 درصدی مرغ  نیز با فرض عدم حذف ارز ترجیحی به واردات و تامین نهاده‌ها با این قیمت است.

وی افزود: قیمت مرغ در روزهای اخیر تغییری نداشته است و مرغ زنده به قیمت مصوب قبل خود یعنی 19هزار و 700 تا 21 هزار تومان عرضه می شود و برای مصرف کننده 31 هزار تومان است؛ در صورتی که این محصول در فروشگاه‌های معدود با قیمت بالاتری عرضه شود به خاطر سودجویی و گران‌فروشی بخش توزیع در واحد‌های صنفی یا کشتارگاهی است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: کمبود مرغ در سطح کشور وجود ندارد و میزان جوجه‌ریزی و تولید به ویژه در استان‌های شمالی کشور بیشتر از نیاز است.

اسدالله‌نژاد با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی متعهد به تامین  نهاده مرغداران در ماه مبارک رمضان به قیمت قبل شده است گفت: اطلاعی درباره اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات نهاده‌ها در ماه آینده یا تغییر قیمت احتمالی آن نداریم اما با ارسال نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی از وی خواسته شده است که این موضوع اعلام شود تا مرغداران نیز بتوانند درباره تولید خود برنامه‌ریزی داشته
باشند.
خودکفایی در تولید گوشت قرمز
احمد مقدسی؛ رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: با توجه به تولید حدود یک‌ میلیون تن گوشت در کشور و مازاد دام روی دست تولیدکننده، نیازی به واردات نداریم. علی‌رغم صدور مجوز صادرات۵۰ هزار راس دام تنها دو هزار راس گوسفند صادر شد اما مافیای واردات با برهم زدن جو روانی بازار و گرانی گوشت جلوی صادرات را گرفتند.

او افزود: مافیای واردات به دنبال آن بودند که خرید حمایتی دام توسط پشتیبانی امور دام را متوقف کنند که در نهایت به سبب آنکه نتوانستند این موضوع را تحقق ببخشند، مجوز واردات ۱۰ هزار تن گوشت گرم گوسفندی را گرفتند، در حالی که این میزان واردات تیشه به ریشه تولید داخل می‌زند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: گرچه مسئولان اعلام می‌کنند که ۹۵ درصد نیاز کشور در داخل تامین‌ می‌شود، اما بالای ۱۰۰ درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.
گفتنی است، برخی از کارشناسان صنعت دامپروری براین باورند که طی سال‌های اخیر۱۰درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد که با کاهش سرانه مصرف از ۱۲ به شش کیلوگرم و همچنین افزایش تولید در داخل نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه مازاد نیاز کشور به بازارهای هدف باید صادر شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴